آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: هر اقدام خشونت‌آمیزی علیه حوثی‌ها آغاز یک جنگ تمام عیار داخلی در یمن است

هانی‌زاده: هر اقدام خشونت‌آمیزی علیه حوثی‌ها آغاز یک جنگ تمام عیار داخلی در یمن است

در شرایط کنونی یمن انجام هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه حوثی‌ها از سوی دولت منجر به آغاز یک جنگ تمام عیار داخلی در این کشور خواهد شد.

در شرایط کنونی یمن انجام هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه حوثی‌ها از سوی دولت منجر به آغاز یک جنگ تمام عیار داخلی در این کشور خواهد شد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص حوادث اخیر یمن اظهار کرد: تظاهراتی که اخیرا توسط حوثی‌ها در صنعا برگزار شد نتیجه برخی فشارها و تراکماتی است که از سوی دولت یمن بر حوثی‌ها اعمال شده است. نگاه‌های دوگانه‌ای که در حاکمیت به حوثی‌ها وجود دارد باعث شده است این گروه خواستار دریافت مطالباتشان از طریق تظاهرات باشند.

او ادامه داد: از سال 2004 تاکنون حوثی‌ها خواستار دریافت مطالباتشان بوده‌اند که در طول 10 سال گذشته علاوه بر آنکه هیچ‌گونه توجهاتی به مطالبات حوثی‌ها صورت نگرفت بلکه 6 مورد از سوی دولت یمن به خصوص در زمان حکومت عبدالله صالح دیکتاتور فراری یمن مورد حمله واقع شدند.

وی افزود: در حال حاضر منصور هادی رییس‌جمهور یمن به جای توجه به درخواست‌های معترضان در حال وقت‌کشی بوده تا بتواند در زمان لازم با استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز اعتراضات را متوقف سازد.

وی همچنین با اشاره به آنکه حوثی‌ها یک گروه شیعه هستند افزود: اقداماتی که اخیرا توسط گروه تروریستی القاعده علیه دولت یمن انجام شده است باعث بوجود آمدن شک و شبهه پیرامون ارتباط بین القاعده و حوثی‌ها شده است. اما به دلیل آنکه حوثی‌ها یک گروه شیعه هستند و تنها خواستار دریافت مطالباتشان از دولت یمن هستند مطمئنا هیچ‌گونه ارتباطی میان این دو گروه وجود نداشته و اقدامات انجام شده توسط القاعده صرفا یک اقدام تروریستی بوده است.

هانی‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون حدود 30 درصد از جمعیت 29 میلیونی یمن با حوثی‌ها هم‌پیمان شده‌اند که جمعیت زیادی است. مردم یمن خواستار تغییر دولت هستند. از دیگر خواسته‌های مردم کاهش قیمت سوخت و محصولات نفتی است که در مدت اخیر به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته بود. همچنین مردم یمن خواستار قطع دخالت کشورهایی مثل عربستان، آمریکا و انگلیس در امور داخلی این کشور هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در شرایط کنونی یمن هرگونه اقدام خشونت آمیز علیه معترضان حوثی از سوی دولت تنها به ملتهب شدن فضا و آغاز یک جنگ تمام عیار داخلی در یمن منجر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N480356

وبگردی