آفتاب

تظاهرات ضدجنگ نهادهای مدنی ترکیه در مرز سوریه

تظاهرات ضدجنگ نهادهای مدنی ترکیه در مرز سوریه

آنکارا- ایرنا- صدها نفر از نهادهای مدنی ترکیه با تجمع و تشکیل زنجیره انسانی در نزدیکی مرز این کشور با سوریه علیه جنگ در فلسطین، عراق و سوریه دست به تظاهرات زدند.

به نوشته شماره امروز (سه شنبه) روزنامه ˈملیتˈ، نهادهای مدنی ترکیه روز گذشته به مناسبت سالروز شروع جنگ جهانی دوم در روستای مرزی ˈبوستانجیˈ از توابع شهر ˈسیلوپیˈ تجمع کرده و دست به دست هم زنجیره انسانی درست کرده و تا مرز ترکیه با سوریه به حرکت درآمدند.

در این میان گروهی از مرزنشینان سوری نیز با تظاهرکنندگان ترک در آن سوی مرز هم صدا شده و علیه جنگ و آشوب در سوریه تظاهرات کردند.

به نوشته ملیت، گروهی از شهروندان ترکیه ای که برای پیوستن به تظاهرات کنندگان سوری به سوی نوار مرزی در حال حرکت بودند با مداخله مرزبانان ترکیه ای روبه رو شدند. مرزبانان ترکیه ای با پرتاب گاز اشک آور، تظاهرات کنندگان را از مرز دور کردند.

این تظاهرات از سوی نهادهای مدنی مهمی چون سندیکای کارگران انقلابی، کنفدراسیون کارکنان بازنشسته دولتی، اتحادیه پزشکان که از مخالفان شدید سیاست های دولت آنکارا در قبال سوریه می باشند، ترتیب یافته بود.

نمایندگان این نهادهای مدنی با انتقاد از سیاست های آنکارا و خشونت گرایی در منطقه، با علویان سوری، شیعیان، ایزدی ها، کردها و ترکمن ها، عرب ها و مسیحیان منطقه و مردم غزه ابراز همبستگی کردند.

در ترکیه روز جهانی صلح در اول سپتامبر گرامی داشته می شود.

اول سپتامبر روز حمله آلمان نازی در سال 1939 میلادی به لهستان است که موجب شروع جنگ جهانی اول شد. در این جنگ تعداد زیادی از انسان ها جان خود را از دست دادند.

اتحاد جماهیر شوروی که بیشترین تلفات را در این جنگ داشت، در خاتمه جنگ جهانی، روز اول سپتامبر را روز جهانی صلح اعلام کرد.

به دنبال فروپاشی شوروی و پیمان ورشو، سازمان ملل 21 سپتامبر را روز جهانی صلح اعلام کرد، ولی در ترکیه هم چنان روز اول سپتامبر به عنوان روز جهانی صلح گرامی داشته می شود.

خاورم/2011**7074**1275
کد N480114

وبگردی