آفتاب

پاریس- ریاض؛ قرارداد تسلیحاتی 19 میلیارد یورویی

پاریس- ریاض؛ قرارداد تسلیحاتی 19 میلیارد یورویی

تهران– ایرنا- ˈسلمان بن عبدالعزیزˈ ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی برای دیداری سه روزه و امضای قرارداد کلان تسلیحاتی به پاریس سفر کرد.

وزیر دفاع عربستان دوشنبه شب در آغاز سفر خود به فرانسه که محور اصلی آن همکاری های نظامی عنوان می شود؛ با ˈفرانسوآ اولاندˈ رییس جمهوری و نیز شماری از روسای شرکت های بزرگ این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وی قرار است عصر امروز (سه شنبه) با ˈمانوئل والسˈ نخست وزیر کشور میزبان دیدار کند. همچنین دیدار وی با ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه نیز برای روز چهارشنبه پیش بینی شده و قرار است در این دیدار بحران های منطقه ای همچون وضعیت عراق، سوریه، لبنان و گروه تکفیری داعش مورد بحث قرار گیرد.

پایگاه اطلاع رسانی فرانسوی ˈلادپشˈ در مورد سفر وزیر دفاع عربستان به پاریس نوشت: علاوه بر موضوعات سیاسی که در این سفر به آن ها پرداخته خواهد شد، مسئله همکاری های دفاعی میان دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این گزارش با اشاره به برنامه دیدار این مقام سعودی با ˈژان ایو لو دریانˈ وزیر دفاع فرانسه، افزود: یکی از مسائل مورد بحث، مسئله سلاحی است که فرانسه می تواند در چارچوب توافق مالی با عربستان سعودی به ارزش سه میلیارد دلار برای لبنان تامین کند.

این گزارش با اشاره به این که صنعتگران فرانسوی فعال در زمینه سلاح بی صبرانه منتظر این دیدار بودند، می افزاید: در این دیدار قرار است مراحل مقدماتی قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور شامل خرید شش ناو محافظ کلاس ˈFREMMˈ ساخت شرکت DCSN که ناوی چندمنظوره مجهز به انواع موشک و 10 بالگرد است، به امضا برسد.

ارزش این قرارداد 15 میلیارد یورو و زمان آن 10 ساله عنوان می شود. فرانسه همچنین برای اطمینان از این قرارداد، پیشنهاد همراهی با عربستان در آموزش نیروهای دریایی و نیز نوسازی زیرساخت های دریای سرخ را به منظور پذیرش و حفظ این ناوچه های فوق مدرن مطرح کرده است.

علاوه بر این، فرانسه در نظر دارد قرارداد دیگری را به ارزش چهار میلیارد دلار با عربستان امضا کرده و به موجب آن یک سامانه دفاع موشکی از نوع ˈمارک3ˈ را به ریاض که قصد نوسازی تجهیزات نظامی خود را دارد، تحویل دهد.

به این ترتیب ارزش قراردادهای تسلیحاتی که قرار است میان پاریس و ریاض به امضا برسد، به 19 میلیارد یورو می رسد.



*** پیشینه روابط عربستان و فرانسه

فرانسه از دیرباز رابطه نزدیکی با جهان عرب داشته است. ˈشارل دوگلˈ نخستین رییس جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه پس از پایان دادن به بحران الجزایر، توجه ویژه ای به ارتباط با کشورهای جهان عرب از خود نشان داد. وی همچنین شرکت های فرانسوی را به سرمایه گذاری بیشتر در کشورهای خاورمیانه تشویق کرد.

همچنین حجم مبادلات اقتصادی و امنیتی این کشور با ریاض در زمان ریاست جمهوری ˈنیکلا سارکوزیˈ افزایش قابل توجهی یافت و رییس جمهوری سابق فرانسه سه بار به ریاض سفر کرد.



*** مشکلات اقتصادی فرانسه، فروش تسلیحات

دولت سوسیالیست فرانسه که امروزه با مشکلات اقتصادی قابل توجهی دست به گریبان می باشد، در صدد افزایش صادرات خود برآمده است. در این میان افزایش صادرات اقلام نظامی با توجه به صنایع نظامی گسترده فرانسه مورد توجه دولتمردان این کشور قرار گرفته و به همین جهت وزارت دفاع این کشور برای عقد قراردادهای تسلیحاتی تلاش های گسترده ای را آغاز کرده است.

بازار تسلیحاتی خاورمیانه و بویژه منطقه خلیج فارس برای فرانسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و قطر تاکنون به عنوان مشتریان عمده تجهیزات نظامی فرانسوی محسوب می شوند. در این چارچوب، فرانسه توانسته ازدهه 1990 میلادی تاکنون، مقادیر زیادی تسلیحات به این کشورها بفروشد.

عربستان امروزه نخستین شریک تجاری فرانسه در منطقه خلیج فارس محسوب می شود. ریاض سومین تامین کننده نفت فرانسه بعد از نروژ و روسیه است. در سال 2010 میلادی صورتحساب فروش نفت عربستان به فرانسه، با افزایش 25 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 2 میلیارد و 500 میلیون یورو رسید و امروز نفت خام و محصولات پالایشگاهی نزدیک به 95% از واردات فرانسه از عربستان سعودی را تشکیل می دهد. در سال 2010 حجم تبادلات دو کشور به شش میلیارد و 500 هزار یورو رسید و میزان صادرات فرانسه به عربستان سعودی با افزایش فروش محصولات هوانوردی از مرز سه میلیارد و 900 میلیون یورو در سال 2009 گذشت. در کنار تجهیزات نظامی، ماشین آلات، تولیدات صنعتی، تجهیزات پزشکی و لوازم لوکس، فروش هواپیماهای فرانسوی در رتبۀ اول صادرات فرانسه به عربستان سعودی قرار دارد.

اروپام ** 9053**1485**5981
کد N479963

وبگردی