آفتاب

سازمان ملل درباره جنایت‌های داعش تیم تحقیقاتی به عراق می‌فرستد

سازمان ملل درباره جنایت‌های داعش تیم تحقیقاتی به عراق می‌فرستد

شورای حقوق بشر سازمان ملل با توافق نظر اعضای خود مصوبه‌ای را در خصوص اعزام گروهی از بازرسان به عراق صادر کرد تا این افراد در خصوص "جنایت‌های داعش که در تصور نمی‌گنجد" تحقیقات را به عمل آورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، براساس این مصوبه، 11 بازرس اعزام می‌شوند و هزینه ماموریت آن‌ها نیز به 18 / 1 میلیون دلار می‌رسد تا آن‌ها گزارش خود را با آغاز مارس 2015 ارائه دهند.

در همین حال، معاون کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که شواهدی مستدلی وجود دارد که نشان می‌دهد اعضای داعش دست به کشتارهایی علیه افرادی زده‌اند و افراد دیگری را مجبور کرده‌ تا دین خود را تغییر دهند. آن‌ها دست به ربودن و شکنجه افراد و آزار جنسی در عراق زده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که به دست این شورا رسیده است فجایعی را که در تصور نمی‌گنجد، فاش می‌سازد و این شورا نسبت به ظلم‌های داعش علیه مسیحیان، ایزدی‌ها، شیعه‌ها، ترکمان‌ها و دیگر گروه‌های نژادی به شدت احساس نگرانی می‌کند.

معاون کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل خاطرنشان کرد: این حملات سیستماتیک و عمدی می‌تواند به سطح جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برسد.

وی عنوان داشت: کودکانی از میان این اقلیت‌ها از سر اجبار آموزش دیده و در خط مقدم درگیری‌ها به کار گماشته شده‌اند تا به عنوان "سپر انسانی" اعضای داعش از آن‌ها استفاده شود یا اینکه مجبور شده‌اند خون بدهند. برخی از این زنان نیز به دلیل اینکه از داشتن حجاب اجتناب کرده یا اینکه به تنهایی و بدون یکی از محارم خود بیرون رفته‌اند، کتک خورده‌اند.

در همین حال، محمد شیاع السودانی، وزیر حقوق بشر عراق در نشست این شورا اعلام کرد: عراق با "وحشی گری‌های تروریستی" مواجه است و اقدامات داعش نه تنها عراق بلکه تمام منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر،‌ روسیه و سوریه کشورهای غربی و عربی را که اجازه فعالیت تندروها در منطقه را می‌دهند، به باد انتقاد گرفتند.

انتهای پیام

کد N479526

وبگردی