آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

اسد آباد قطب حمل و نقل زميني ايران/ شهر تریلی ها در انتظار ساماندهی عبور و مرور

اسد آباد قطب حمل و نقل زميني ايران/ شهر تریلی ها در انتظار ساماندهی عبور و مرور

اسدآباد– خبرگزاری مهر: شهرستان اسدآباد به دلیل وجود بیش از پنج هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین به شهر تریلی‌ها معروف است به‌طوری‌که از هر 100 راننده ماشین سنگین در کشور به‌ طورقطع پنج نفر از آن‌ها اسدآبادی هستند که با این وضعیت وجود بیش از پنج هزار تریلی در شهرستان اسدآباد می‌تواند این شهر را به قطب ریل حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وجود این تعداد ماشین سنگین در شهرستان اسدآباد به طور حتم مشکلات و مزایایی به همراه داشته اما آنچه مسلم است ماشین‌های سنگین در اسدآباد در اشتغال‌زایی بسیار مؤثر هستند.

از نکات منفی اینکه بیش از 35 درصد از ناوگان فرسوده استان همدان در شهر اسدآباد قرار دارد که در صورت تعویض ماشین‌آلات سنگین خود با مشکلات و تصادفات کمتری در این حوزه برخورد می‌کنیم به‌طوری‌که در برخی از اوقات شاهد مشکل در ترمز خودروهای فرسوده در گردنه اسدآباد هستیم که سالیانه جان برخی از رانندگان را می‌گیرد.

یکی دیگر از مشکلات رانندگان ماشین‌های سنگین نبود پارکینگ مناسب و کافی است به‌طوری‌که اغلب این افراد ماشین‌های خود را در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر پارک می‌کنند که این پارک ماشین مشکلات بسیار زیادی را برای مردم و ساکنان شهر به وجود آورده است.

البته پس از افتتاح مرکز کارت سلامت اسدآباد در دهه فجر سال گذشته دیگر مشکل رفت‌ و آمد به مرکز استان برای دریافت کارت هوشمند قطع شد و به گفته رئیس مرکز سلامت رانندگان در حال حاضر دو هزار و 500 کارت هوشمند سلامت برای رانندگان ماشین‌های سنگین در اسدآباد صادرشده که صدور این کارت‌ها نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی دارد.

البته برای کاهش حوادث رانندگی تاکنون بیش از سه هزار راننده در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده اند و همین کار کاهش 35 درصدی تصادفات فوتی را به دنبال داشته است.

اسدآباد از لحاظ معادن یکی از قطب‌های استخراج سنگ‌های آهن به شمار می‌رود

از نگاهی دیگر شهرستان اسدآباد از لحاظ معادن یکی از قطب‌های استخراج سنگ‌های آهن به شمار می‌رود که در این رابطه بیش از 50 میلیون تن معادن سنگی شناسایی و روزانه 200 تریلر سنگ‌آهن از شهرستان اسدآباد به کشور چین صادر می‌شود هر چند صحبت ها در این زمینه ضد و نقیض است.

یکی از رانندگان ماشینهای سنگین می‌گوید راه‌اندازی ذوب‌آهن غرب کشور و کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی فرصتی مناسب برای رونق کسب‌وکار در بخش بزرگ کامیون‌های سنگین است که چند وقتی‌ است رونق خود را از دست‌داده و رانندگان از درآمد خود راضی نیستند.

احمد مومنی افزود: اما در کنار این پنج هزار تریلر بیش از هزار تعمیرکار در بخش خدمات مشغول به کار هستند و بازار کار در اسدآباد در بخش تعمیرات ماشین سنگین عالی است و باعث شده از مرکز استان نیز این شهرستان را برای کار انتخاب کنند.

400 واحد تجاری در گاراژ شهرداری مجوز ندارد

یکی از تعمیرکاران ماشین‌های سنگین نیز به خبرنگار مهر گفت: در گاراژ شهرداری اسدآباد 400 واحد تجاری مجوز و سند ندارند و علی‌رغم تلاش 25 ساله تاکنون موفق به دریافت جواز و سند نشده‌اند.

یاسر کبیری شهرداری را مقصر می‌داند و می‌گوید: بارها برای دریافت سند به شهرداری مراجعه کردیم اما آن‌ها هیچ کاری برای ما نکردند.

یکی از رانندگان نیز در خصوص وضعیت کار با ماشین های سنگین می‌گوید: این روزها به دلیل نبود بار و پایان یافتن برداشت گندم در اسدآباد اکثر تریلرها در پارکینگ‌ها و خیابان‌های اطراف جا خشک کرده اند.

تیمور عراقی عنوان کرد: گردنه اسدآباد به یک کابوس برای رانندگان تبدیل‌شده که با ساخت کنارگذر بیش از 50 درصد بارترافیکی از این محور کاسته می‌شود و رانندگان با خیال آسوده مسیر خود را طی می‌کنند.

این راننده افزود: رانندگان اسدآبادی در برخی از موارد از روی ناچاری به جهت نبود بار از بارهایی مثل کلاش استفاده می‌کنند که حکم بنزین را داردکه هرلحظه احتمال آتش‌سوزی دارد که نمونه آن چند هفته پیش همدان در اتفاق افتاد و ماشین سنگین در آتش سوخت.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز صدور کارت سلامت در شهرستان باعث رضایت رانندگان شهرستان و حتی خارج از استان نیز شده و زمان دریافت کارت سلامت را از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش داده است.

سن ناوگان حمل نقل اسدآباد بالا است

اما در همین خصوص مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد در گفتگو با مهر با بیان اینکه سن ناوگان حمل نقل اسدآباد بالا است، گفت: چهار سال است که به‌عنوان مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد در حال فعالیت هستم و در حال حاضر نیز به‌عنوان بازرس کانون رانندگان در کشور فعالیت می‌کنم.

علی هاتفی افزود: در شهرستان اسدآباد بیش از پنج هزار و 500 راننده با کار بر روی انواع ماشین‌های سبک و سنگین در حال امرارمعاش هستند.

مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد عمر ناوگان حمل‌ونقل اسدآباد را بالا دانست و بیان کرد: یکی از دلایل پیر شدن ناوگان اسدآباد وجود تحریم‌ها است و اکثر رانندگان نیز توانایی مالی برای خرید ماشین‌های سنگین با هزینه بالا را ندارند و مجبور می‌شوند به ماشین‌های چینی روی بیاورند.

وی افزود: نزدیک به 80 درصد از رانندگان شهرستان اسدآباد در محور بندر امام (ره) در حال فعالیت هستند و به دلیل نبود بار و کارخانجات در شهرستان رانندگان به بندر امام (ع) رجوع می‌کنند.

هاتفی افزود: تعداد اندکی از رانندگان بار را به سمت کشور عراق ترانزیت می‌کنند و با توجه به تعطیلی معدن سنگ در اسدآباد برخی از ماشین‌های سنگین برای دریافت بار به شهرستان‌های هم‌جوار می‌روند.

وی یکی از مشکلات رانندگان را بیمه عنوان و اعلام کرد: رانندگان با پرداخت حق بیمه خود کمترین خدمات را دریافت می‌کنند و در هنگام بازنشستگی نیز با سن بالا بازنشسته می‌شوند که این انتظار از مسئولین می‌رود که در این رابطه به رانندگان شهرستان کمک کنند.

هرماه 80 راننده جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل شهرستان اسدآباد می‌شوند

مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای رانندگان گفت: هرماه 80 راننده جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل شهرستان اسدآباد می‌شوند.

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز به خبرنگار مهر گفت: 40 سال است که شهرستان اسدآباد به‌عنوان پل ارتباطی بین پایتخت و بندرها جنوبی شناخته‌شده و صنعت حمل‌ونقل در اسدآباد نیز گسترش خوبی در سال‌های اخیر پیدا کرده است.

مسعود بکایی افزود: اسدآباد با دارابودن پنج هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین بخش قابل‌توجهی از حمل نقل کشور را انجام می‌دهد و در تمام مسیرهای پرتردد حمل‌ونقل کشوری رانندگان اسدآبادی حضور دارند.

وی وجود ماشین‌های سنگین را بزرگ‌ترین راه اشتغال‌زایی در شهرستان دانست و عنوان کرد: باید این بخش را تقویت و انگیزه را در رانندگان به وجود آورد و امکانات لازم را در پارکینگ‌ها در اختیار رانندگان قرار داد.

فرماندار اسدآباد ادامه داد: باید در بخش بیمه‌ها و امور رفاهی رانندگان رسیدگی کرد و شرکت‌های حمل‌ونقل که می‌توانند تقویت‌کننده بخش حمل‌ونقل در اسدآباد باشند را فعال کرد و همچنین شرکت‌های بین‌المللی نیز می‌تواند از ظرفیت موجود در شهرستان اسدآباد استفاده کنند و برای حمل نقل فرا مرزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه پیگیری مشکلات تعمیرکاران ماشین‌های سنگین با شهردار اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم.

نوروز سرابی اظهار کرد: با اداره ثبت‌اسناد و املاک هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و  به‌نوبت صاحبان واحدهای تجاری را برای اخذ سند به اداره اسناد معرفی می‌کنیم.

سرابی افزود: با هیئت‌امنای گاراژ شهرداری هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا برخی اقدامات رفاهی و خدماتی را در این واحدهای تجاری مهیا کنیم.

کد N479422

وبگردی