آفتاب
اردوغان:

قبرس شمالی در اولویت سیاست خارجی ترکیه است/ لزوم همکاری یونان در حل مسئله قبرس

قبرس شمالی در اولویت سیاست خارجی ترکیه است/ لزوم همکاری یونان در حل مسئله قبرس

رئیس جمهوری ترکیه در سفر به قبرس شمالی با اشاره به تلاش های کشورش برای حل مسئله قبرس بر لزوم همکاری کشورهای منطقه و نهادهای بین المللی در این راستا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی TRT ترکیه، "رجب طیب اردوغان" امروز دوشنبه به قبرس شمالی سفر و با مقامات این منطقه دیدار کرد. وی طی کنفرانس مطبوعاتی که در شهر نیکوزیا (لفکوشا) برگزار شد گفت: نخستین سفر خارجی من پس از انتخاب به ریاست جمهوری ترکیه جمهوری قبرس شمالی است. موضوع قبرس از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است. ما خواهان راه حلی عادلانه، باثبات و فراگیر در مورد قبرس هستیم. کشورهای اروپایی نیز باید در این زمینه حسن نیت داشته باشند.

وی افزود: اتحادیه اروپا تا کنون گامی در این زمینه بر نداشته است و این کاستی در فعالیت های شورای امنیت سازمان ملل نیز دیده می شود. مردم قبرس شمالی با شرکت در همه پرسی نظر خود را در مورد آینده این منطقه اعلام کردند اما مقامات قبرس جنوبی تلاش ها در این زمینه را ناکام گذاشتند. با وجود این موانع ما همچنان بر حل این مسئله امیدواریم.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی مشترک با قبرس شمالی اظهار داشت: تلاش ما این است که پروژه آب رسانی به قبرس شمالی را به عنوان یک پروژه صلح آمیز و دوستانه به انجام برسانیم. خواهان راه حلی بر اساس قوانین بین المللی و تحت نظارت سازمان ملل هستیم. در این مسیر لزوم همکاری و همراهی قبرس جنوبی دیده می شود. قبرس شمالی در عرض یک دهه روی پاهای خود ایستاده و در حال برداشتن گام های بیشتری برای ایجاد یک نظام دمکراتیک مدرن و پیشرفته است.

اردوغان با تاکید بر لزوم همکاری کشورهایی مانند یونان در حل مسئله قبرس گفت: ترکیه از حقوق مردم قبرس شمالی برای توسعه، پیشرفت و رفاه حمایت می کند. امید است با این روند آینده ای روشن و افتخارآمیز در انتظار این منطقه باشد. در سیاست خارجی بهبود وضعیت قبرس شمالی از جمله اولویت های اصلی ما است.

موضوع قبرس از جمله موارد اختلاف بین اتحادیه اروپا و ترکیه به شمار می رود. بخش شمالی این منطقه در دست ترک ها و مورد حمایت ترکیه است و بخش جنوبی نیز مورد حمایت یونان و اتحادیه اروپاست. همچنین پایتخت این جزیره با نام نیکوزیا (لفکوشا) با جمعیتی نزدیک به 500 هزار نفر بین دو قبرس تقسیم شده است.

گفتنی است قبرس شمالی که از سوی اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته نمی شود، طی سال های اخیر شاهد تحریم های اقتصادی شدید این اتحادیه بوده است.

کد N478911

وبگردی