آفتاب

پژوهشگران کشور با آخرین دستاوردهای علمی تولید محصول لوبیا آشنا شدند

پژوهشگران کشور با آخرین دستاوردهای علمی تولید محصول لوبیا آشنا شدند

خمین - ایرنا - پژوهشگران کشور با شرکت در کارگاه ملی آموزش به زراعی لوبیا در خمین، با آخرین دستاوردهای علمی تولید این محصول آشنا شدند.

به گزارش ایرنا، در این کارگاه آموزشی 35 نفر از محققان و پژوهشگران کشاورزی از استانهای البرز، خوزستان، ایلام، فارس، زنجان، لرستان ،گلستان، آذربایجان شرقی، چهار محال بختیاری و مرکزی شرکت داشتند.

رییس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین روز دوشنبه در حاشیه اختتامیه این کارگاه ملی گفت: آموزش های تخصصی و ارایه تازه های علمی به زراعی لوبیا، دورگ گیری و شناسایی و کنترل به موقع بیماریهای این محصول از محورهای آموزشی در این کارگاه بود.

ˈعادل غدیریˈ، آشنایی پژوهشگران شرکت کننده کشور با آخرین دستاوردهای علمی ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین را از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی عنوان کرد.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان همچنین در بخش جانبی این دوره آموزشی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمین، محلات، اراک و دلیجان بازدید کردند.

غدیری با اشاره به دو دهه فعالیت ایستگاه ملـی تحقیقات لوبیـای خمین، مهـمترین دستاورد این مرکز تحقیقاتی را معرفی سه رقم لوبیای قرمز و دو رقم لوبیای سفید، معرفـی 10 لاین (رقم) امیـد بخش لوبیا و شناسایی لاین های مقاوم به آفت کنه دو نقطه ای بیان کرد.

وی شناسایی ژنوتیپ های مقاوم به بیماری های ویروسی و رقم های تحمل کننده علفهای هرز، معرفـی بیمـاری سوختگی باکتریایی، شناسایی توصیه روش های به زراعی، تهیه هیبریدهای چهار جانبه و تشکیل بانک ژن لوبیاهای غیر بومی را از دیگر دستاوردهای این ایستگاه تحقیقاتی بیان کرد.

غدیری افزود: ارایه 170 مقاله علمـی و پژوهشی در همایش های ملی و بین المللی و مجله های علمی معتبر داخلی و خارجی از دیگر اقدام های موفق این مرکز تحقیقات کشاورزی کشوری است.

کارگاه ملی آموزش به زراعی محصول لوبیا از شنبه (8 شهریور) در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد.

591/7276/555
کد N478784

وبگردی