آفتاب
در روند بازشماری آرای انتخاباتی افغانستان/

تیم عبدالله عبدالله تهدید به ترک مذاکرات کرد

تیم عبدالله عبدالله تهدید به ترک مذاکرات کرد

کابل- ایرنا- سخنگوی گروه ˈاصلاحات و همگراییˈ به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد که اگر سازمان ملل متحد تا 24 ساعت به خواسته های آنها رسیدگی نکند مذاکرات در باره انتخابات و روند بازشماری آرا را ترک می کند و تصمیم جدیدی خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، ˈسید فاضل سانچارکیˈ روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت: اگر به خواسته های ما به طور شفاف رسیدگی نشود روند سیاسی و بازرسی آرا را نمی پذیریم.

وی گفت: این هیات اعلام نتایج انتخابات به طور شتاب زده را نمی پذیرد و آن را غیر قابل قبول می داند و مردم افغانستان در برابر آن ایستادگی خواهند کرد.

وی گفت: تیم رقیب با ترفند های سیاسی و فنی آرا را بازشماری می کند و تیم اصلاحات دیگر این بازی ها را تحمل نمی کند.

سانچارکی افزود: برخی از روش های تقلب تیم ˈتحول و تداوم ˈ به رهبری ˈاشرف غنی احمدزی ˈرا کشف و به سازمان ملل متحد اعلام شده که باید به آنها پاسخ قانع کننده داده شود.

وی گفت: برای نمونه از 188 مرکز رای دهی که در روز انتخابات گزارش تعطیل بودن آن داده شده بود 190 صندوق رای آمده و وارد سیستم شده است.

وی افزود تعداد زیادی از لیست های ثبت رای شناسایی شده که دارای امضا های مشابه بوده و توسط یک یا دو نفر جعل شده است.

سانچارکی تاکید کرد که اگر این آرا از بین آرای پاک جدا شود شمار آن نزدیک به یک میلیون و 500 هزار رای می شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران کشیده شد که عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن ˈاشرف غنی احمد زیˈنامزد دیگر، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است. وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد ریاست جمهوری با میانجی گری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 16 فروردین و دور دوم 24 خرداد سال جاری برگزار شد.

آساق*4*291*1446
کد N478482

وبگردی