آفتاب

مروری بر تازه ترین تحولات عراق

مروری بر تازه ترین تحولات عراق

تهران - ایرنا - آزاد سازی شهر ˈآمرلیˈ عراق از محاصره گروهک تروریستی داعش، همچنین فرار و یا تسلیم داعشی ها به ارتش عراق از مهم ترین اخبار روز جاری این کشور به شمار می آید.

*شکست محاصره ˈآمرلیˈ

ارتش عراق با آزاد سازی شهر آمرلی در شمال عراق، بیش از 15 هزار نفر از ساکنان این شهر را از محاصره 80 روزه نیروهای داعش خارج کردند.

ارتش عراق با مشارکت گسترده نیروهای داوطلب مردمی موفق شد در نبردی سخت وبا پشتیبانی موثر جنگنده های نیروی هوایی این کشورضمن شکستن محاصره منطقه آمرلی، ده ها نفر از نیروهای داعش را به هلاکت برساند.

فرمانده عملیات شمال شرق عراق، عملیات آزادسازی آمرلی را آغاز مرحله جدیدی از مبارزه با جریان تکفیری و مقدمه ای برای پایان حضور تروریست ها در عراق عنوان کرد.

سخنگوی ارتش عراق همچنین گفت که با شکست محاصره آمرلی شرایط برای آزادسازی تکریت آماده خواهد شد.

سرلشکر ˈقاسم عطاˈ روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در بغداد، گفت: شکسته شدن محاصره آمرلی به دست ارتش عراق و نیروهای مقاومت مردمی، ضربه سختی را به تروریست های داعش وارد کرد.

به گفته وی، با این پیروزی، گروهک داعش با یک فروپاشی جدی در این منطقه روبه رو خواهد شد.



*مقاومت مردم آمرلی عراق، نشانه رسوایی مدعیان حقوق بشر

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ضمن تبریک شکسته شدن محاصره شهر مقاوم آمرلی پس از حدود دو ماه محاصره ناجوانمردانه توسط تروریست ها به ملت بزرگ عراق، مرجعیت عظام، دولت و نیروهای مسلح این کشور، مقاومت مردم آمرلی را نماد رسوایی مدعیان حقوق بشر توصیف کرد.



*تسلیم 56 داعشی به ارتش عراق

ˈمحمد الحسنˈ یکی از شیوخ عشایر شهر صلاح الدین عراق، اعلام کرد که 56 نفر از نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش خود را تسلیم نیروهای دولتی عراق کردند.

دیگر منابع خبری خارجی به نقل از یک مقام آگاه در استان صلاح الدین عراق، گزارش دادند که عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش در پی شکست مقابل نیروهای عراقی در شمال تکریت، با تغییر لباس فرم و تراشیدن ریش های خود، از این منطقه گریختند.

همچنین هلاکت فرمانده نظامی داعش و چهار معاون وی در منطقه الکرمه استان الانبار عراق از دیگر خبرهای با اهمیت رسانه های عراقی در 24 ساعت گذشته به شمار می رود.

یک مقام امنیتی عراق در استان صلاح الدین نیز از کشته شدن والی خودخوانده گروهک تروریستی داعش و معاونش در ناحیه ˈسلیمان بیکˈ در درگیری های مسلحانه در شرق تکریت خبر داد.



*انهدام چهار خودرو متعلق به تروریست های داعش در شمال تکریت

ستاد فرماندهی عملیات استان ˈصلاح الدینˈ عراق، اعلام کرد: ارتش 2 زره پوش و 2 خودروی غیرنظامی متعلق به گروهک تروریستی داعش در شمال شهر تکریت مرکز این استان را منهدم کرد.

بر اساس گزارش منابع خبری خارجی، نیروهای این ستاد با همکاری هوانیروز ارتش عراق توانستند ضمن انهدام این 4 خودرو در منطقه ˈالحمرهˈ در شمال تکریت ، سرنشینان آن ها را به هلاکت برسانند.



*پیشرفت چشمگیر در مسیر تشکیل دولت جدید عراق

ˈفواد معصومˈ رییس جمهوری عراق، گفت که مشورت ها برای تشکیل دولت جدید، پیشرفت چشمگیری داشته و به زودی دولت عراق تشکیل خواهد شد.

ˈسلیم جبوریˈ رییس مجلس نمایندگان عراق نیز تاکید کرد: گفت و گوهای سیاسی با ائتلاف ملی و رهبران و جریان های اقلیم کردستان برای تشکیل کابینه جدید ادامه دارد و دولت در مهلت تعیین شده در قانون اساسی عراق، تشکیل خواهد شد.



*تصویب ارایه کمک مالی و تسلیحاتی به کردهای عراق از سوی آلمان

موضوع ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به کردهای عراق که از ماه گذشته با هدف مقابله با پیش روی های داعش و به درخواست ˈمسعود بارزانیˈ رییس اقلیم کردستان عراق از مقام های آلمانی مطرح شده بود، درجلسه هیات دولت این کشور تصویب و وارد مرحله اجرایی شد.



*هشدارآلمان نسبت به تجزیه عراق

درحالی که با تصمیم شب گذشته دولت آلمان و تایید نمادین آن در جلسه امروز پارلمان این کشور ارسال سلاح به کردستان عراق و تجهیز پیشمرگه های کرد در مقابل گروه تروریستی داعش وارد مرحله عملیاتی تازه ای خواهد شد، وزیرخارجه آلمان نسبت به احتمال تجزیه عراق هشدار داد.

ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ در پاسخ به پرسش هایی درخصوص برخی انتقادها به تصمیم آلمان درمورد ارسال سلاح به عراق و تقویت کردها به جای دولت مرکزی در این کشور، نسبت به آن چه احتمال تجزیه عراق با تشکیل دولت مستقل در کردستان عراق خواند، هشدار داد.

خاورم**7074**1010
کد N478320

وبگردی