آفتاب

اردوغان: ترکیه همچنان ضامن ثبات و توسعه بخش ترک نشین قبرس است

اردوغان: ترکیه همچنان ضامن ثبات و توسعه بخش ترک نشین قبرس است

آنکارا - ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه پیش از آغاز سفرش به بخش ترک نشین جزیره ˈقبرسˈ، گفت که آنکارا همانند گذشته ضامن ثبات، امنیت، توسعه و رفاه بخش ترک نشین این جزیره خواهد بود.

به گزارش ایرنا، اردوغان طبق سنتی سه دهه اخیر آنکارا، اولین سفر خارجی خود پس از احراز مقام ریاست جمهوری را امروز به بخش ترک نشین جزیره قبرس انجام داد. بر اساس همین سنت، وی پس از این سفر ، عازم جمهوری آذربایجان خواهد شد.

اردوغان پیش از آغاز این سفر، در فرودگاه استانبول به خبرنگاران،گفت: در قبرس با ˈدرویش اروغلوˈ رییس جمهوری قبرس شمالی و دیگر مقامات بلندپایه این بخش دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

او با انتقاد از مواضع منفی بخش یونانی نشین قبرس در بی نتیجه بودن مذاکراتی که با ابتکار دبیر کل سازمان ملل در 11 فوریه سال جاری میلادی بین رهبران دو بخش جزیره شروع شده است، اظهار داشت: به رغم این، بخش ترک نشین همچنان با حسن نیت مذاکرات را دنبال خواهد کرد.

رییس جمهوری منتخب ترکیه با اشاره به این که آنکارا و آتن در مساله قبرس حضور دارند، از یونان خواست در پیشبرد مذاکرات وحدت قبرس بر بخش یونانی نشین قبرس فشار وارد آورد.

اردوغان با تاکید بر لزوم توجه و حمایت جهانی برای حل مساله دیرینه وحدت قبرس، گفت: بخش ترک نشین قبرس در 10 سال اخیر هم سو با پیشرفت های اقتصادی در ترکیه، رو به توسعه بوده و می رود تا شکاف موجود با بخش جنوبی را با کمک ها و حمایت های ما از میان بردارد.

قبرس حدود چهار دهه است که به جزیره ای با دو دولت تقسیم شده، بخش ترک نشین که جمهوری ترک قبرس شمالی نام دارد و به جز ترکیه مورد شناسایی هیچ کشور دیگری قرار نگرفته است.

این جزیره در سال 1974 میلادی به دنبال نقض قانون اساسی جمهوری قبرس و بروز حملات خونین از بخش یونانی نشین قبرس علیه ترک های این جزیره ، با مداخله نظامی ترکیه روبه رو شد و از آن تاریخ به بعد عملا به دو بخش تقسیم شده است.

بیش از 30 هزار نیروی نظامی ترکیه در بخش ترک نشین قبرس مستقر هستند و تاکنون تلاش ها برای حل مساله این جزیره به نتیجه ای نرسیده است.

خاورم/2011**7074**1651
کد N478209

وبگردی