آفتاب

آمریکا و انگلیس هم مکالمات مقامات ارشد ترکیه را شنود کرده اند

آمریکا و انگلیس هم مکالمات مقامات ارشد ترکیه را شنود کرده اند

آنکارا- ایرنا - رسانه های ترکیه امروز دوشنبه از شنودهای غیرقانونی مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی این کشور توسط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس خبر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈخبر 7ˈ، در پی افشای شنودهای غیرقانونی آژانس اطلاعاتی آلمان در ترکیه، مطبوعات آلمان از جاسوسی های دراز مدت دستگاه های جاسوسی آمریکا و انگلیس در ترکیه خبر دادند.

بر پایه این گزارش، هفته نامه ˈاشپیگلˈ نوشت: آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق دستگاه های محرمانه امنیتی در استانبول و آنکارا از مدت ها پیش مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه را شنود کرده است.

تارنمای خبر7، اضافه کرد: دستگاه های اطلاعاتی آلمان، آمریکا و انگلیس که با دستگاه های اطلاعاتی ترکیه همکاری داشتند در راستای مبارزه با تروریسم و کسب اطلاعات در مورد گروه های تروریستی در منطقه به طور هم زمان نیز سرگرم فعالیت های جاسوسی از مقامات سیاسی این کشور بودند.

بنابر این گزارش، فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در ترکیه ارتباط نزدیکی با دستگاه های امنیتی و محرمانه انگلیس داشته که در نهایت پس از دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره رهبران ارشد دولتی و نظامی، سیاست های خارجی و امنیت انرژی، آن ها را در اختیار دستگاه های جاسوسی و امنیتی لندن نیز می گذاشته است.

ماه گذشته انتشار خبر جاسوسی آلمان از ترکیه که از سال 2009میلادی آغاز شده است با موجی از انتقادات رهبران آنکارا روبرو شد.

مخالفان اردوغان مدعی هستند که سازمان اطلاعات آلمان به اطلاعاتی در مورد حساب های بانکی افراد نزدیک به دولت در سوییس دست یافته و به این دلیل دولت آنکارا با هراس از احتمال فاش شدن آن ها اقدام جدی علیه این شنود غیر قانونی آلمان انجام نمی دهد.

خاورم ** 2010**7074**1275
کد N477577

وبگردی