آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

زواوی: از ایران خواستیم با اعراب مذاکره کند

زواوی: از ایران خواستیم با اعراب مذاکره کند

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به ریاض گفت: هرگونه اختلاف نظر بین کشورهای عربی و اسلامی و حتی میان فلسطینی‌ها به ضرر مساله فلسطین است.

صلاح زواوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تبریک پیروزی مردم غزه در جنگ 51 روزه به مردم، رهبری و مسوولان ایرانی و تشکر و قدردانی از ایران به دلیل حمایت‌های بی‌دریغش از مردم فلسطین گفت: بی‌تردید تحولات فعلی بسیار مهم هستند. من از ابتدا هم گفتم که این تحولات آغازی بر پایان حضور رژیم صهیونیستی در منطقه است. البته این حرف را از روی احساسات بیان نمی‌کنم بلکه گفتن این حرف به دلیل خواندن تاریخ گذشته، حال و آینده است.

وی ادامه داد:‌ رژیم جعلی که در فلسطین ایجاد کردند تنها با هدف جلب رضایت یهودیت نبود بلکه به نفع آمریکا و متحدانش و حفظ منافع آنها در خاورمیانه بود، اما مبارزات مردم فلسطین که از یک صد سال پیش آغاز شده، متوقف نمی‌شود؛ چرا که این آغازی بر پایان حضور اسراییل است اما چرا؟ چون اسرائیلی‌ها تا به امروز سلسله جنگ‌های طولانی علیه کشورهای عربی و اسلامی داشتند و هزاران تن از مردم ما دراردن، سوریه، لبنان، مصر، تونس و الجزایر برای سرنگونی این رژیم تلاش کردند. مردم زیادی از این کشورها شهید شدند. در سوریه هم هیچ شهری نبود که از سوی اسرائیلی‌ها هدف قرار نگرفته باشد. مردم اردن و لبنان هم خیلی اذیت شدند و شهرها و تأسیسات‌شان تخریب شد اما آنها هم‌چنان در صحنه مبارزات باقی ماندند لذا موضوع غزه موضوع جدیدی نیست. اسرائیلی‌ها درلبنان و غزه شکست خوردند ولی بدون شک این جنگ‌ها تلفات مادی و انسانی زیادی بر جای گذاشت.

این دیپلمات با سابقه فلسطینی گفت: جنگ اخیر تنها تجاوزی جدید علیه غزه نبود؛ بلکه علیه کل سرزمین فلسطین بود. هم‌چنین می‌توان گفت که هدف از جنگ غزه، نابودی مقاومت، ایجاد صلح تحمیلی علیه فلسطینی‌ها و فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد صلح تحمیلی در کل فلسطین بود. بر کسی پنهان نیست که در جریان جنگ اخیر بیش از 2000 تن شهید، 11 هزار تن مجروح، 40 مسجد تخریب و 25 مدرسه از جمله مدارس سارمان ملل (آنروا) و همچنین 52 کلینیک و بیمارستان تخریب کلی یا جزئی شدند. علاوه بر شهادت اعضای کامل60 خانواده فلسطینی. دشمن صهیونیستی در این نبرد غزه را 1100 بار بمباران کرده و از پنج هزار تن مواد منفجره استفاده کرده است. در واقع تصور رژیم صهیونیستی از شروع این جنگ آن بود که می‌توانند به اهداف اصلی‌شان برسند اما نشد. پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی فلسطین نتانیاهو مدعی بود که "من با چه کسی حرف بزنم با غزه یا کرانه باختری؟ اما بعد از تشکیل دولت گفت که حماس یک گروه تروریستی است و با آن صحبت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: الحمدلله مقاومت قدرتش را نشان داد و نتانیاهو و مردم اسرائیل شکست خوردند. ایستادگی فلسطینی‌ها و مقاومت فلسطینی، وحدت عمل سیاسی فلسطینی‌ها در مذاکرات قاهره و حضور مبارزان در صحنه جنگ از عوامل پیروزی در جنگ غزه به شمار می‌روند. نتانیاهو در این جنگ از این‌که هیچ شهر یا 10 اسرائیلی امنیت نداشت و مورد هدف مقاومت قرار گرفت، بسیار متعجب بود و مجبور به پذیرش آتش‌بس شد. با توجه به قدرت مقاومت و مردم فلسطین در جنگ ، پیش‌بینی می‌کنم که اسراییلی‌ها در آینده‌ نزدیک مهاجرت بزرگی از اسرائیل خواهند داشت و این همان مرحله بزرگ و مهمی است که در آن اسرائیلی‌ها احساس خواهند کرد آینده‌ای در فلسطین نخواهند داشت و این جا سرزمین فلسطینی‌ها است.

زواوی تاکید کرد: بی‌شک کمک‌های ایران از لحاظ آموزش نظامی، تسلیحاتی پشتیبانی سیاسی و دیپلماتیک بسیار ارزنده است و من از طرف خودم و مسئولان فلسطینی از این بابت تشکر می‌کنم.

وی افزود: نتانیاهو قصد داشت تا با شروع این جنگ از لحاظ سیاسی به نتیجه برسد اما در واقع شکست خورد. صرف نظر از این که ما تا چه اندازه با خسارت‌ها و تلفات جانی مواجه شدیم اما توانستیم اسراییل را که از قدرت و سلاح‌های آمریکا برخوردار است، شکست دهیم.

سفیر فلسطین در پاسخ به این سوال که آیا مساله سلاح مقاومت هم در مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: در این مذاکرات خلع سلاح مقاومت قابل بحث نبود. مقاومت سلاحش را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد چرا که سلاح کرامت و ناموس‌ مقاومت به حساب می‌آید. مساله دیگر این است که آنها مدعی هستند که به دنبال ایجاد صلح هستند اما بعد از نابودی مقاومت ولی باید گفت که مذاکرات از 20 سال پیش تاکنون وجود داشته و طی این سال‌ها ما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. اگر چه مقاومت آتش‌بس را پذیرفت اما شرایطی از جمله ساخت فرودگاه و بندر درغزه، بازگشایی گذرگاه‌ها، آزادی اسرا و غیره را مطرح کرد.

وی تاکید کرد: درست است که تحرکات عربی و اسلامی در حمایت از مردم فلسطین در جنگ 51 روزه ضعیف بود اما امیدواریم که بعد از برگزاری کنفرانس حمایت از غزه، توافقات جدی در این زمینه صورت گیرد.

زواوی درباره علت تاخیر در ایجاد یک آتش بس دائم گفت: در جنگ‌های سیاسی و دیپلماسی هر یک از طرفین مطالباتی دارند. نتانیاهو الان با مشکلات بزرگی مواجه است و ممکن است کمیته تحقیقی درباره چرایی جنگ و شکست اسراییل ایجاد شود و با تشکیل این کمیته ممکن است که دولت نتانیاهو از بین برود چرا که لیبرمن و برخی دیگر از وزرا از جمله افراد کابینه بودند که خواهان آتش‌بس نبودند و معتقد بودند که باید جنگ ادامه یابد. با پیروزی مقاومت و مردم در این جنگ دیگر مردم اسرائیل نسبت به امکان زندگی در این سرزمین شک دارند چرا که در مدت جنگ بیش از2 میلیون اسرائیلی به پناهگاه‌ها فرار کرده بودند. این جنگ طولانی‌ترین جنگ در طول تاریخ کشورهای عربی و اسلامی بود و ان‌شاألله ما در آینده شاهد شکست این رژیم خواهیم بود ولی هر چیزی بهایی دارد و ممکن است عده‌ی زیادی در این راه شهید شوند.

وی در خصوص دلیل اصلی موافقت رژیم صهیونیستی با پذیرش آتش‌بس تصریح کرد: اگر چه تعداد تلفات نیروهای فلسطینی بسیار زیاد بود اما اسراییلی‌ها در این جنگ شکست خوردند و حتی برخی از سربازان این رژیم خودکشی کرده و یا برخی با شلیک گلوله به پاهای خود سعی می‌کردند تا در جنگ شرکت نکنند. این جنگ در واقع ارتش اسراییل را تخریب کرد علاوه بر آن امنیت اسراییل در این جنگ به خطر افتاد و رژیم تحت فشار زیاد مردم و شهرک‌نشینان قرار گرفت و تعداد زیادی از مردم شهرک‌ها را ترک کردند. این آتش بس به دلیل مشکلات زیادی بود که برای اسراییل به وجود آمده بود و علاوه برآن اختلافات زیاد میان ارتش و دولت و مشکلات اقتصادی از عواملی بودند که موجب پذیرش آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی شد.

مقدم السفرا در ادامه در ارزیابی از سفر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزیرامور خارجه ایران به عربستان نیز بیان کرد: این سفر بشارت یک خیر است. معتقدیم هر گونه اختلاف نظری بین کشورهای عربی و اسلامی و حتی میان فلسطینی‌ها به ضرر مساله فلسطین است. الان مسلمانان باید متحدالقول بوده و دست به دست هم برای نابودی این رژیم تلاش کنند. اگر ما اعراب و مسلمانان متفق‌القول و متفق العمل باشیم بی‌شک این رژیم جعلی هرگز جرأت حمله به غزه یا کرانه باختری را نخواهد داشت ولی متأسفانه همه ما مقصر هستیم و امیدواریم برای این کوتاهی موجود تلاش‌های لازم را انجام دهیم. همواره از مقام معظم رهبری و مسئولان ایرانی درخواست کردیم تا صرف نظر از هرگونه اختلاف نظری با مسئولان کشورهای عربی و اسلامی به مذاکره بپردازند، چرا که مساله فلسطین مرکزیت وحدت کل مسلمانان است. امیدواریم سفر امیرعبداللهیان به عربستان موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد و موجب پایان دادن به مشکلات کشورهایی چون سوریه، لبنان، لیبی و دیگر کشورها شود و خواسته بزرگ مقام معظم رهبری نیز برای حل این مشکلات محقق شود.

انتهای پیام

کد N477516

وبگردی