آفتاب

دولت آلمان ارائه کمک مالی و تسلیحاتی به کردهای عراق را تصویب کرد

دولت آلمان ارائه کمک مالی و تسلیحاتی به کردهای عراق را تصویب کرد

برلین - ایرنا - موضوع ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به کردهای عراق که از ماه گذشته با هدف مقابله با پیش روی های داعش و به درخواست مسعود بارزانی رییس اقلیم خودمختار کردستان عراق از مقام های آلمانی مطرح شده بود، درجلسه هیات دولت آلمان به صورت رسمی به تصویب رسید و وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع آلمان یکشنبه شب با صدور اطلاعیه ای ضمن اعلام تصویب ارسال تسلیحات نظامی این کشور به کردهای عراق در جلسه دولت، خاطرنشان کرد: تجهیزات نظامی مورد نیاز برای چهار هزار مبارز کرد عراقی در آینده نزدیک و در چند مرحله به مقصد کرستان عراق ارسال خواهد شد.

براساس اعلام وزارت دفاع آلمان، 10 هزار نارنجک دستی، 16 هزار قبضه تفنگ، 240 هزار اسلحه آرپی جی زن و 500 عدد موشک ضد تانک از جمله سلاح های موجود در انبارهای تسلیحاتی ارتش آلمان است که برای مبارزه با تروریست های داعش در اختیار کردهای عراقی قرار خواهد گرفت.

براساس مصوبه امشب دولت آلمان، چندین دستگاه نفربر و خودروی زرهی پیشرفته قابل استفاده در جنگ های خیابانی و شهری از جمله تجهیزات نظامی عنوان شده که قرار است از سوی آلمان به کردستان عراق ارسال شود.

علاوه بر ارسال تجهیزات نظامی یادشده، دولت آلمان همچنین تصویب کرد که مبلغ 50 میلیون یورو نیز به منظور ارائه کمک های بشردوستانه به منطقه کردستان عراق اختصاص داده شود.

به گفته ˈاورسولا فان درلاینˈ وزیر دفاع آلمان تجهیزات نظامی مورد نیاز کردهای عراق تا آخر ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) به کردستان عراق ارسال خواهد شد.

این عضو دولت آلمان، وضعیت عراق را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: گروه داعش با اقدامات وحشیانه به صورت بی رحمانه ای مردم عراق را می کشد و مسئولیت انسانی و منافع سیاسی امنیتی ما ایجاب می کند که به مردم رنجدیده این کشور کمک کرده و پیش روی تروریست های داعش را متوقف کنیم.

گزارش ها حاکی از این است که دولت آلمان در این مرحله تنها به ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی اکتفا کرده و برنامه ای برای اعزام نیرو به عراق ندارد به همین خاطر در صورت نیاز به آموزش استفاده از سلاح های آلمانی از سوی کردها، آموزش های لازم در کشور آلمان انجام خواهد شد.

برخی از سیاستمداران و سران احزاب مخالف دولت آلمان از جمله سبزها و چپ ها با ارسال سلاح از سوی این کشور به عراق بشدت مخالف هستند و این اقدام را مغایر با قانونی اساسی آلمان می دانند که ارسال سلاح به مناطق درگیر بحران را ممنوع کرده است .

اروپام*4*456*1701*1517
کد N476928

وبگردی