آفتاب

دادستان دادگاه کیفری بین المللی فلسطین را کشور دانست

دادستان دادگاه کیفری بین المللی فلسطین را کشور دانست

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی با نوشتن سرمقاله‌ای برای اولین بار تأکید کرد که فلسطین اکنون یک کشور است و اگربخواهد می‌تواند به اساسنامه رُم متعلق به دادگاه کیفری بین‌المللی پیوسته و از اسرائیل به اتهام جرائم جنگی شکایت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی درسرمقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشت که اکنون فلسطین کفایت لازم برای آنکه یک کشور باشد را داشته و می‌تواند از اسرائیل به اتهام جرائم جنگی شکایت کند.

بنسودا با این مقاله به گمانه زنی‌ها درباره این مسئله پایان داد و گفت که دفتر وی به این نتیجه رسیده که فلسطین به دنبال رسمیت یافتن در سال 2012 در سازمان ملل اکنون می‌تواند به اساسنامه رُم بپیوندد.

این مقاله بنسودا پاسخی به موج بی سابقه انتقادها از وی پس از جنگ اخیر اسرائیل و غزه به اتهام اینکه دفترش جلوی شکایت فلسطینی‌ها از اسرائیلی را می گیرد بود.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در تاریخ پنج اوت با بنسودا دیدار کرد تا امکان پیوستن فلسطین به اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی موسوم اساسنامه رُم را بررسی کند. پیوستن به این اساسنامه به فلسطین این حق را می دهد تا دادگاه مذکور به اتهام جرائم جنگی از اسرائیل شکایت کند.

پیشتر دفتر بنسودا تنها تأئید کرد که فلسطین تصمیم پیوستن به اساسنامه رُم نگرفته و نمی‌تواند شکایت کند. در این مقاله بنسودا توضیح داد که منتقدان به غلط فکر می‌کنند که انفعال دادگاه بین المللی در قبال مسئله فلسطین تا کنون نشاندهنده مانع تراشی در این راه بوده است.

بنسودا گفت: فلسطین مثل هر کشور دیگر باید رسماً‌ تصمیم به پیوستن به اساسنامه رُم بگیرد و بدون اینکار دفتر وی قدرتی برای اقدام نخواهد داشت.

بنسودا همچنین از این استدلال که وی باید با دستور مستقیم شخصی خود به فرار اسرائیل از مجازات پایان داده و با طرح کیفر خواست علیه اسرائیل بدون پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی عدالت را تضمین کند، انتقاد کرد.

وی خاطر نشان ساخت: در چنین وضعیت چنین اقدام یک جانبه‌ای منجر به فاجعه می شود؛ نه عدالت را برقرار می‌کند و نه اقدام قضایی مسئولانه را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N476835

وبگردی