آفتاب

سیستان از مهمترین شهرهای دوران اسلامی

سیستان از مهمترین شهرهای دوران اسلامی

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان یکی از مهمترین و فنی ترین شهرهای دوران اسلامی محسوب می شود.

رضا مهرآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: یکی از بهترین روش‌های تفسیر داده‌های باستان شناسی دوران اسلامی، روشی است که به رهیافت تاریخی مرسوم است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه بیان کرد: در این روش باستان شناسی داده‌ها و اطلاعات حاصل از منابع مکتوب تاریخی را که عمدتاً شامل نوشته‌های برجای مانده از جغرافیا نگاران مسلمان می‌شوند با منابع باستان شناختی مقایسه کرده و با تدوین نظریات میان مدت از مدارک مکتوب تاریخی و منابع جغرافیایی قدیم به تفسیر و رمز گشایی از منابع باستان شناختی خواهند پرداخت.

مهر آفرین تصریح کرد: شهر باستانی زاهدان کهنه واقع در 27 کیلومتری جنوب شرقی زابل قرار گرفته یعنی جایی که در آن زمان سیستان به عنوان مهد تمدن ایرانی و اسلامی نام گرفته بود.

وی در ادامه گفت: در طول سده‌های 5 تا 9 هجری قمری مرکزیت سیستان بزرگ یا سیستان فرهنگی را بر عهده داشته است.

به گفته وی متاسفانه هویت واقعی و محتوای تاریخی این شهر مهم اسلامی تا سال 1382 خورشیدی همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت تا آنکه در این سال باستان شناسان موفق شدند با استفاده از روش تفسیر موسوم به رهیافت تاریخی به تمامی پرسش‌های مربوط به این شهر پاسخ گفته و حقایق تاریخی آن را برای همیشه روشن سازند.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: آنچه را که باستان شناسان در بررسی‌های سطحی یا کاوش‌های علمی کشف می‌کنند داده‌های مادی، ساکت، بی حیات و بی حرکتی هستند که به خودی خود حرفی برای گفتن ندارند و به عبارتی دیگر داده‌های باستانی صرفاً حاوی اطلاعاتی درباره خودشان هستند و نمی‌توان آنها را فی نفسه مدارک باستانی قلمداد کرد.

انتهای پیام

کد N476361

وبگردی