آفتاب
نشست وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا،نگاه موشکافانه به حوادث فرگوسن

ایزدی: سیستم قضایی آمریکا بار سنگینی بر دوش سیاه‌پوستان می‌گذارد

ایزدی: سیستم قضایی آمریکا بار سنگینی بر دوش سیاه‌پوستان می‌گذارد

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به طور تقریبی روزانه یک سیاه‌پوست در ایالت‌های آمریکا کشته می‌شود، گفت: اگرچه در آمریکا قوانینی مانند جدایی سفید و سیاه لغو شده است، اما این قوانین تنها در کاغذ لغو شده و در واقعیت باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا، نگاه موشکافانه به حوادث فرگوسن صبح امروز یکشنبه با حضور فواد ایزدی استاد دانشگاه ، مرضیه هاشمی پژوهشگر مسائل آمریکا و حسین الله کرم استاد دانشگاه در دیده بان آمریکا برگزار شد.

فواد ایزدی در این نشست با اشاره به حوادث رخ داده در شهر فرگوسن آمریکا گفت: بر اساس آمار ارائه شده هر 28 ساعت یک بار یک سیاه پوست توسط پلیس ایالت آمریکا کشته می‌شود. معمولا این افراد زمانی کشته می‌شوند که در بیشتر موارد هیچ اثری از تعدی و درگیری وجود ندارد و ماجرای فرگوسن نیز این گونه بوده است.

وی با بیان اینکه 12 تا 14 درصد از جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند اضافه کرد: جمعیت زندانیان سیاه پوست درآمریکا 40 درصد است که این مساله نشان می‌دهد سیستم قضایی آمریکا به گونه‌ای طراحی شده است که خروجی این سیستم به گونه‌ای است که بار سنگینی بر دوش سیاه پوستان می‌گذارد که البته می‌توان به عواملی مانند نژادپرستی سنتی علیه سیاه‌پوستان اشاره کرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: در جمعیت سیاه پوستان به دلیل نژاد پرستی سنتی میزان بیکاری بالا بوده و درآمد آنها کم و از نظر سطح بهداشتی پایین هستند. اگرچه درآمریکا قوانینی مانند جدایی سفید وسیاه لغو شده است اما این قوانی تنها در کاغذ لغو شده و در واقعیت باقی‌ مانده است.

وی با اشاره به بالا بودن میزان خشونت در پلیس آمریکا گفت: بر اساس گزارش سال 2006سازمان ملل سازمانی که خود تحت نفوذ آمریکا است نشان داده می‌شود که خشونت در آمریکا بدون هیچ عامل بازدارنده‌ای ادامه دارد. در واقع برخی افراد از زندانی کردن سیاه پوستان سود می‌برند. زیرا برخی از زندانهای آمریکا به صورت خصوصی اداره می‌شود.

همچنین در ادامه این نشست حسین الله کرم ادامه داد: 18 ماه قبل نیز در ایالت فلوریدا اتفاقی مشابه اتفاق فرگوسن رخ داد. ایالت فلوریدا یکی از ایالت‌های مهم آمریکا به شمار می‌رود که سیاه‌پوستان بسیاری در آنجا حضور دارند و در این ایالت یک پسربچه سیاه پوست 17 ساله توسط پلیس به قتل رسید که سال بعد پس از این حادثه پلیس قاتل محاکمه شد و بی‌گناه شناخته شد که این مساله نشان از نوعی نژاد پرستی در آمریکا است. دادگاه می‌توانست این قتل را به صورت قتل غیر عمد حکم دهد. اما چنین کاری انجام نگرفت و در حال حاضر 2 هزار امضا برای اعتراض به حکم این پلیس قاتل جمع شده است و امضاکنندگان خواستار محاکمه دوباره این پلیس هستند.

وی در ادامه اظهاراتش با تشریح دولت‌های مورد نظر لیبرالیسم ونئولیبرالیسم گفت: در برابر دیدگاه فلسفی فاشیستی و نژاد پرستی که نژاد پرستی هگل که در آمریکا اعمال می‌شود و در آن سیاه پوستان انسان‌هایی پست فرض شده که می‌بایست از سوی سفید پوستان هدایت شوند راهکار اصلی اسلام است.

الله کرم خاطرنشان کرد:‌ گرایش به اسلام می‌تواند رویکرد نئولیبرالیسم را کاهش دهد و در نهایت به عدالت اسلامی منجر شود.

انتهای پیام

کد N476139

وبگردی