آفتاب
ظریف در نشست خبری با وزیرخارجه فنلاند:

تحریم‌های جدید آمریکا در مغایرت با روح توافق ژنو است/آماده دیدر با وزیرخارجه عربستان هستم

تحریم‌های جدید آمریکا در مغایرت با روح توافق ژنو است/آماده دیدر با وزیرخارجه عربستان هستم

البته ایران نشان داده که می‌خواهد به توافق برسد و نشان داده که کسانی که می‌خواهند با اعمال فشار تحریم‌های جدیدی را اعمال کنند، به دنبال توافق نیستند و در واقع به دنبال بر هم زدن روابط هستند که از این کارشان نیز نفعی نمی‌برند.

وزیر امور خارجه کشورمان تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را در مغایرت با روح توافق ژنو عنوان کرد و گفت: حتما امریکا عواقب و مسئولیت این کارش را می‌پذیرد و ایران نیز حق دارد که دست به اقدامات مشابه این‌چنینی بزند. البته ایران تعهد دارد که مذاکرات به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد جواد ظریف در نشست مشترک خبری خود با ارکی تیو میو یا که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص سوالی درباره تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران گفت: گرایشی در امریکا وجود دارد که فکر می‌کند می‌تواند با فشار و تحریم دیدگاه خود را پیش ببرد.

وی با خطرناک و غیرسازنده‌ دانستن این دیدگاه اظهار داشت: تحریم‌های جدید در مغایرت با روح توافق ژنو است و در برخی از مواقع برخلاف تعهدات امریکاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه تحریم‌های جدید امریکا راه رسیدن به توافق نهایی را پیچیدهتر می‌کند تصریح کرد: حتما امریکا عواقب و مسئولیت این کارش را می‌پذیرد و ایران نیز حق دارد که دست به اقدامات مشابه این‌چنینی بزند. البته ایران تعهد دارد که مذاکرات به سرانجام برسد.

ظریف تاکید کرد: البته ایران نشان داده که می‌خواهد به توافق برسد و نشان داده که کسانی که می‌خواهند با اعمال فشار تحریم‌های جدیدی را اعمال کنند، به دنبال توافق نیستند و در واقع به دنبال بر هم زدن روابط هستند که از این کارشان نیز نفعی نمی‌برند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گروه‌های فشار در امریکا یادآور شد: آنها امیدی برای آینده کشور ندارند و آینده‌شان را در تنش و بحران می‌بینند و برای همین کارشکنی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم این دیدگاه را در منطقه، جهان و در امریکا شکست دهیم و درصدد این هستیم که می‌توان به راه حل و توافق رسید و کشورهایی که به دنبال تنش هستند جایگاهی نیز در آینده نخواهند داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش آقای امیرعبداللهیان معاون امورعربی و افریقای وزارت خارجه به عربستان سفری داشته‌اند و در دیدارهایی که با مقامات آن کشور داشتند در خصوص توسعه روابط تاکید شد آیا شما برنامه‌ای برای سفر به عربستان دارید؟‌ خاطرنشان کرد: ایران همواره علاقه‌مند به حسن همجواری و روابط خوب با همه کشورهای منطقه و همسایه از جمله عربستان است چرا که این کشور از اهمیت و تاثیرگذاری بالایی در منطقه و جهان اسلام برخوردار است که این مساله برای ما نیز اهمیت دارد.

ظریف با بیان اینکه خوشحالم در سفر آقای امیر عبداللهیان گفت‌وگوهای مثبت با نگرش به آینده صورت گرفت ابراز داشت: این گفت‌وگوها می‌تواند زمینه همکاری مشترکی ایجاد کند. ایران و عربستان دارای منافع مشترک بسیاری و همچنین خطرات گسترده مشترکی دارند که از جمله آنها افراط و خشونت در جهان اسلام است که منافع همه کشورها و از جمله ایران و عربستان را تهدید می‌کندو فرقه‌گرایی خطر بسیار زیادی برای همه کشورهاست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آمادگی قبلی خود برای سفر به عربستان عنوان کرد: همان طورکه در گذشته اعلام کردم الان نیز آماده هستم در اولین فرصت که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است با سعود الفیصل دیدار داشته باشم و همچنین آماده سفر به ریاض و استقبال از ایشان در تهران هستم.

وی در ادامه به سوابق سعود الفیصل اشاره کرد و افزود: ایشان می‌تواند نقش مهمی در آینده دو کشور ایجاد کند و من نیز برای گسترش و بهبود روابط دو کشور و جهان مشارکت داشته باشند.

کد N475675

وبگردی