آفتاب

دونالد تاسک به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد

دونالد تاسک به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شد

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست شب گذشته خود در بروکسل با انتخاب نخست وزیر لهستان به عنوان رئیس شورای اروپا موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالیکه در ماه گذشته رقابتی سخت میان "دونالد تاسک" نخست وزیر لهستان و "فدریکا موگرینی" وزیر خارجه ایتالیا، برای جانشینی "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وجود داشت، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاسک را به عنوان رئیس جدید شورای اروپا انتخاب کردند.

بدین ترتیب تاسک جایگزین "هرمان وون رمپوی" در این پست خواهد شد. وی اولین چهره از کشورهای شرق اروپا محسوب می شود که به چنین سمت بالایی در اتحادیه اروپا رسیده است.

رمپوی در نشست شب گذشته که در بروکسل برگزار شد، گفت: تیم جدیدی که برای هدایت اتحادیه اروپا انتخاب می شود با سه چالش اصلی روبرو خواهد بود. این سه چالش عبارتند از: قدرتمندتر کردن اقتصاد اروپا، مقابله با بحران اوکراین و پایان دادن به آن، افزایش امنیت در اتحادیه اروپا.

تاسک در حالی برای سمت ریاست شورای اروپا انتخاب شده که مواضعی سخت در قبال روسیه دارد و در جریان بحران اوکراین نیز انتقادهای تندی را متوجه مسکو کرده بود.

تاسک در اظهاراتی پس از انتخاب به عنوان رئیس جدید شورای اروپا در مورد موضوع جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز سخن گفت و عنوان داشت: هیچ کس نمی تواند اتحادیه اروپا را بدون انگلیس تصور کند.

گفته می شود حمایت آلمان از تاسک، تاثیر زیادی در انتخاب وی به عنوان رئیس جدید شورای اروپا داشته و "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، نیز پس از انتخاب تاسک به این سمت، وی را فردی دانسته که به خوبی می تواند وظایف مربوط به رئیس شورای اروپا را انجام بدهد.

 

کد N475421

وبگردی