آفتاب

لطف و نگاه ویژه خداوند به انسان‌ها در «دهه کرامت»

لطف و نگاه ویژه خداوند به انسان‌ها در «دهه کرامت»

یک استاد حوزه گفت: رحمت خداوند در همه اوقات و لحظه‌ها شامل حال انسان‌ها می‌شود، اما در دهه کرامت، این لطف و کرامت حالتی خاص‌تر پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: این لطف و ارادت خداوند که آغازگر آن میلاد کریمه اهل بیت(س) است؛ باعث نزول عجیب کرامت برای انسان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در این ایام انسان‌ها نفس خود را در معرض این کرامت قرار می‌دهند، که وجود حضرت معصومه(س) مبدا این دهه است و به میلاد امام رضا(ع) منتهی می‌شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: حضرت معصومه(س) مشهور به کریمه هستند که از همان کرامت پررودگار، لطفی عام شامل حال همه هستی و انسان‌ها می‌شود. در این بین اما، لطف خاص دیگری هم شامل حال انسان‌های خاص می‌شود که همان «لقا به حق» و «فناء‌ فی الله» است که نصیب هرکسی نمی‌شود.

وی افزود: یکی از دریچه‌های این کرم خاص وجود حضرت معصومه(س) است که از دیرباز افراد زیادی از برکات این بانو به درجات علمی و عرفانی بسیاری دست پیدا کرده‌اند.

لواسانی اظهار کرد: در کلمات بزرگانی مانند حر عاملی و شیخ‌عباس قمی داریم که فیض و کرامت امام رضا(ع) از جانب خدا برای انسان‌ها به‌ویژه زائران آن حضرت بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: همه ائمه اطهار(ع) از جهت لطف، کرامت و معجزه در طرفی قرار دارند و امام‌رضا(ع) از این حیث در طرف دیگر قرار دارد.

این استاد حوزه گفت: حضرت رضا(ع) هم در بین معصومین به دلیل ازدیاد کرامت مشهور هستند و به همین دلیل نام‌گذاری این دهه به عنوان «دهه کرامت» بسیار به‌جا و پسندیده است.

لواسانی خاطرنشان کرد: این دهه همان‌طور که از نامش پیداست جلوگاه بالاترین صفتی که ائمه اطهار دارا هستند به شمار می‌رود، صفتی که ناشی از کرامت خداوند است، کرامتی که حق است و در وجود ائمه‌اطهار جلوه‌گری دارد.

این استاد حوزه گفت: بالاترین صفت خداوند کریم بودن اوست و در زبان فارسی هم هنگاهی که می‌خواهیم فردی را تکریم کنیم و گرامی بداریم از این صفت استفاده می‌کنیم. اما نسبت به ائمه‌اطهار این کرامت غیر از گرامی بودن مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که خداوند بخواهد رحمت و کرم خود را شامل حال بندگانش کند، این خیر، برکت و کرم را از ذات خود به آن‌ها اعطا می‌کند.

لواسانی افزود: ائمه‌اطهار نیز مظهر این کرامت حق هستند که آن را شامل حال تمام مخلوقات می‌کنند. به ویژه برای انسان‌ها و به خصوص انسان‌هایی که خود را در معرض آن کرامت قرار می‌دهند.

این استاد حوزه گفت: کسی که دل خود را در این دهه در مواجه این باران رحمت قرار دهد و توجه بیش‌تری به نفوس معصومین داشته باشد، طبیعتا گیرایی بیشتری دارد و آن را دریافت و به دیگران هم انتقال می‌دهد. وقتی نفسی نورانی شود در هر محلی که قدم بگذارد، در آن مکان نور و برکت ایجاد می‌کند و آن را از تاریکی و ظلمت رهایی می‌بخشد.

انتهای پیام

کد N474995

وبگردی