آفتاب

جهانگیری: تسهیل دسترسی به اینترنت و افزایش پهنای باند الزام توسعه کشور است

جهانگیری: تسهیل دسترسی به اینترنت و افزایش پهنای باند الزام توسعه کشور است

معاون اول رییس جمهور گفت: در دنیای کنونی برای اصلاح هر بندی و کوتاه کردن هر مسیری اعم از اصلاح نظام اداری و رفت نواقص بروکراسی و گسترش خدمات فنی و اجتماعی و یا حتی مبارزه هوشمند با فساد در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی واجب است از قابلیت‌های فناوری‌های جدیدی از جمله اینترنت استفاده کرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: در دنیای کنونی برای اصلاح هر بندی و کوتاه کردن هر مسیری اعم از اصلاح نظام اداری و رفت نواقص بروکراسی و گسترش خدمات فنی و اجتماعی و یا حتی مبارزه هوشمند با فساد در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی واجب است از قابلیت‌های فناوری‌های جدیدی از جمله اینترنت استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش بین‌المللی اینترنت، پیشران توسعه اقتصادی با تأکید بر این‌که دولت به سهم خود از دستاورد فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشبرد برنامه‌های توسعه و رسیدن اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور بهره مناسب را خواهد برد، اظهار کرد: همگان می‌دانند که ورود به عصر ارتباطات که عصر دانایی عصر امروز عصر جابجایی ثروت، قدرت و منزلت و عصر کاهش فاصله‌ها است که متکی به انقلابی است که در فناوری ارتباطات و اطلاعات رخ داده است. امروز انقلاب ارتباطات بر اساس اطلاعات جهان را دگرگون کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که سازوکارها و پیامدهای ورود به عرصه اطلاعات را نباید محدود به فناوری کنیم، خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد، اشتغال،‌ سیاست، مدیریت، دانش ، هنر، زبان، فرهنگ، باورها، عادات، آداب و حتی زندگی روزمره بشر تحت تأثیر این پدیده جدید قرار گرفته است. در واقع در مقابل این پدیده نه می‌توان و نه باید منفعل بود و کنار نشست و نه می‌توان و نه باید در برابر آن غیرمنعطف بود. بلکه باید قدرت انتخاب داشت و به موقع از این فناوری برای ارتقای ظرفیت‌های مادی و معنوی توسعه بهره گرفت.

جهانگیری ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند هر پدیده جدیدی هم فرصت و هم تهدید بوجود می‌آورد. این موضوع به آن بستگی دارد که ما از کدام زاویه به این موضوع نگاه کنیم و از کدام جهت با آن مواجه شویم، برای خود فرصت خلق کنیم یا تهدید.

وی اظهار کرد: من متأسفم که باید بیشترین و بهترین بهره‌ها را از این فناوری برای تحول در اقتصاد، کارآفرینی، سالم‌سازی جریان آزاد اطلاعات و تقویت شبکه‌های اجتماعی ببریم عده‌ای دامنه آن را محدود می‌بینند و گمان می‌کنند که می‌توانند با بستن و تنگ کردن فضای دسترسی شهروندان درب را به روی دنیای جدید ببندند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید دنیای ارتباطات و اطلاعات، فضای مجازی و اینترنت را نشانه‌های تحول در جهان کنونی می‌داند نه صرفا عوامل تهدید، خاطرنشان کرد: ما که توسعه ایران اسلامی و رفاه مردم کشورمان را هدف‌گذاری کرده‌ایم به هیچ وجه نمی‌توانیم چشم بر روی ابزار ارتباطی ببندیم. چرا که تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد تنها هدف‌گذاری درست و برنامه‌ریزی صحیحی در زمینه فن‌آوری اطلاعات است باعث می‌شود که کشور در همه زمینه‌ها ارتقا پیدا کند.

وی اضافه کرد: در دنیای کنونی برای اصلاح هر بندی و کوتاه کردن هر مسیری از اصلاح نظام اداری و رفت نواقص بروکراسی و گسترش خدمات فنی و اجتماعی و یا حتی مبارزه هوشمند با فساد در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی واجب است از قابلیت‌های فناوری‌های جدیدی از جمله اینترنت استفاده کرد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی، اجتماعی، علمی و سیاسی ارتباط وسیعی با توسعه فن‌آوری اطالعات و ارتباطات درارد اظهار کرد: اینترنت به راستی پیشران توسعه کشور است اما برای این‌که فن‌آوری نوین ارتباطی بتواند نقش موثر خود را در توسعه کشور ایفا کند به اندیشه و درک علمی، برنامه‌ریزی جامع و عزمی جدی و همگانی نیازمند هستیم.

وی با بیان این‌کهخ این موضوع منحصر به فن‌آوری و محدود به وزارت اطلعات و ارتباطات و صرفا بر دوش دولت نیست، گفت: باید نسبت به ابعاد مختلف این موضوع مسئولیت‌های نظام و نسبت به تعامل دولت با نهادهای مدنی و بیش از پیش توجه و از پتانسیل نهفته در همه این مجموعه‌ها استفاده شود.

جهانگیری با بیان این‌که سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید توجه جدی به نقش‌های جدید فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در مواجهه با جامعه واقع شوند، گفت: نهادها باید تلاش کنند همپای وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری‌های جدید و در ایجاد ظرفیت‌های اجرایی توسعه فراوانی داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان این‌که ما در دولت یازدهم مصمم هستیم این حوزه‌ها را با شتاب و تمهید بیشتری پیش ببریم، گفت: توسعه خدمات دولت الکترونیک و ارتقای شاخص‌های بین‌المللی به عنوان اهداف برنامه پنجم توسعه، توسعه اشغال و کارآفرینی، توسعه شبکه مدارس و شبکه علمی کشور و همچنین شبکه سلامت از جمله برنامه‌هایی است که باید با سرعت بیشتری در کشور پیگیری شود.

جهانگیری مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرایی را از جمله تأکیدات دولت برشمرد و تصریح کرد: دولت بر مبارزه مبنایی با فساد مصمم است شفافیت، اطلاع رسانی، نظارت و اصلاح ساختارهای از جمله تأکیدات نظام است. چرا که همان‌گونه که امروز فساد چهره سیستمی بعه خود گرفته است و با توسل به شیوه‌های نوین پنهان‌کاری و بافرار از قانون و با استفاده از رانت و امتیازات ویژه انجام می‌شود پیشگیری و مقابله با آن باید به صورت سیستمی، هوشمند و مدرن صورت بگیرد.

وی با اشاره به طرح توسعه دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: توسعه دولت الکترونیک جدای از این‌که خدمت‌رسانی به مردم را بهبود می‌بخشد و دسترسی به حقوق شهروندی را آسان می‌کند موجب ایجاد شفافیت، امکان نظارت همگانی بر عملکردها میشود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که دولت تدبیر و امید تا کنون در این زمینه موفق شده است با راه‌اندازی پورتال ارزی، فاز اول سامانه گمرکی و طرح جامع مالیاتی میزان انحراف و سوءاستفاده و ارتباطات خلاف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، خاطرنشان کرد: توسعه کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه‌های جدید اداری و اجرایی با اولویت پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به آغاز هفته فن‌آوری ارتباطات و اطلعات فارسی زبانان اظهار کرد: خوشحالم که امروز مسأله مهم زبان فارسی در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. چرا که زبان فارسی قابلیت‌های فراوانی دارد که باید توجه به گسترش آن مورد توجه قرار بگیرد.

جهانگیری با بیان این‌که این روزها به دلیل وجود فضای مجازی سطح دسترسی به اطلاعات و دانش بسیار افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: جامعه شبکه انحصاری آموزش و پژوهش، دانشگاه، رادیو و تلویزیون و رسانه‌های مکتوب را شکسته و باعث شده اخبار، اطلاعات و دانش با سرعت در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با بیان این‌ که در دولت یازدهم موضوع فیلترینگ ضابطه مند شده است تصریح کرد: خوشخبتانه در دولت یازدهم از مسدود کردن بی‌دلیل سایت‌ها جلوگیری شده است البته هنوز ما از اقدامات انجام شده راضی نیستیم و همان‌طور که رئیس جمهور نیز اشاره کرده‌اند سرعت اینترنت، پهنای باند و ضوابط موجود را عقب‌تر از نیازهای جامعه می‌دانیم.

جهانگیری در ادامه خاطرنشان کرد: دولت هنوز بر این اعتقاد است که تا جایی که این شبکه‌ها عملا موجب زیان اخلاقی و فرهنگی کشور نشوند نباید به محدودیت آنها دست زد. این رویکرد در ادامه کار دولت نیز ادامه خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم که قوانین و مقررات متناسب با موقعیت‌ها را به جای سلیقه‌ها بنشانیم و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات، جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی را تقویت کنیم و از دستاوردهای تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌ که ما همواره دغدغه‌های دینی و اخلاقی داشته و داریم اظهار کرد: ما معتقدیم این دغدغه‌ها و حساسیت‌ها تنها مخصوص ما نیست بلکه متدینین و مسلمانان در همه جای جهان بر این موضوع حساسند و برای این حساسیت‌ها قواعد اخلاقی، دینی و حقوقی تدوین کرده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که تسهیل دسترسی به اینترنت، افزایش پهنای باند و بهبود سرعت اینترنت از الزاماتی است که برای توسعه کشور، توسعه اداری و کاهش مشکلات پیشنهاد می‌شود، اظهار کرد: در شرایطی که ما از مشکلات شهری بسیاری رنج می‌بریم و آلودگی هوا مردم را آزار می‌دهد چرا نباید از امکانات استفاده کنیم تا به حضور فیزیکی در سطح شهر کاهش نیابد.

جهانگیری با بیان این‌که یکی از دلایل این موضوع این است که ادارات و سازمان‌های ما هنوز از نظر الکترونیکی مجهز نشده‌اند، اظهار کرد: دلیل دیگر این است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بالا نبوده و آنهایی هم که دسترسی دارند این اطمینان را ندارند که کارشان راه بیفتد.

وی همچنین تصریح کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که شهروندان بدانند حضور فیزیکی در ادارات ضروری نیست.

معاون اول رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: من از مجموعه وزارات ارتباطات انتظار دارم که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که تا پایان کار دولت یازدهم که جهش خوبی در زمینه استفاده از اینترنت فراهم آمده باشد. در واقع ما باید به سمتی حرکت کنیم که استفاده از اینترنت برای ما زندگی بهتری فراهم کند و سختی‌های زندگی را کاهش و کسب و کار را رونق بخشد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر این‌که دولت باید به وظایف قانونی خود عمل کند، اظهار کرد: دولت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را که در سال 85 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است حق قانونی شهروندان می‌داند و آن را به اجرا درخواهد آورد.

انتهای پیام

کد N474489

وبگردی