آفتاب

تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا در انتظار روسیه

تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا در انتظار روسیه

تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه را به دلیل تهاجم به شرق اوکراین محکوم کرده و اعلام کردند مسکو باید با اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر تنبیه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست دیپلمات‌های ارشد بلوک 28 عضوی اروپا در میلان یک روز پس از بیانیه ناتو اعلام کرد، مسکو دست‌کم 1000 سرباز روسی و تعداد بیشتری سلاح سنگین به اوکراین وارد کرده است.

کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئیس با اشاره به الحاق کریمه اوکراین به روسیه در ماه مارس گفت: ما باید از چیزی که با آن مواجه هستیم آگاه باشیم. ما اکنون با دومین تهاجم روسیه به اوکراین طی یک سال گذشته روبه رو هستیم.

با این حال دولت روسیه، اتهام تهاجم به اوکراین را رد کرده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تا تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های جدید علیه روسیه را به نشست امروز سران اتحادیه اروپا در بروکسل موکول کنند.

ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ درباره این تحریم‌ها گفت: تمام گزینه‌ها بجز گزینه نظامی برای تنبیه روسیه که بر روش غلط خود پافشاری می‌کند، در نظر گرفته می‌شود.

در همین حال، اورماس پائت، وزیر خارجه استونی نیز اظهار کرد: اتحادیه اروپا باید اقدامات احتمالی علیه روسیه اتخاذ کند چرا که شرایط در حال بدتر شدن است.

در همین حال، پترو پوروشنکو، رییس‌جمهور اوکراین برای دستیابی به حمایت بیشتر برای اوکراین و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، در نشست امروز (شنبه) سران کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت می‌کند.

وی هم‌چنین با خوزه مانوئل باروسو، رییس‌ کمیسیون اروپا و هرمان وان رومپوی، رییس نشست بروکسل چند ساعت پیش از آغاز نشست دیدار کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل تاکنون درگیری بین ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان حمیات شده از سوی روسیه دست‌کم 2200 کشته بر جای گذاشته است.

هیچ‌کدام از وزیران خارجه جزئیاتی درباره چگونگی تحریم‌های احتمالی ارائه نداده‌اند.

در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در میلان، باروسو تجاوز به اوکراین و عملیات علیه خاک این کشور توسط واحدهای نظامی روسیه را به شدت محکوم کرد و به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه درباره افزایش بی‌ثباتی اوکراین با اقدامات روسیه در این کشور هشدار داد.

تمامی اعضای اروپا باید برای اجرا شدن تحریم‌های جدید به تحریم‌های احتمالی علیه روسیه رای مثبت دهند.

روسیه سومین شریک بزرگ تجاری اتحادیه اروپا و یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان گاز و نفت آن است.

وزیر خارجه هلند نیز درباره افزایش تجاوزات روسیه گفت: اتحادیه اروپا برای مقابله با این تجاوزات باید در سیاست‌های امنیتی و سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت خود تجدیدنظر کند.

در همین حال، تایرسان باسسکو، رییس‌جمهوری رومانی اعلام کرد، علاوه بر تحریم‌های بیشتر، نیروهای ناتو باید ارتش اوکراین را مسلح کنند.

وی در بیانیه‌ای گفت: اگر اعضای ناتو به ارتش اوکراین برای تامین تجهیزات در مقابل روسیه کمک نکنند، شانس داشتن دولت اوکراین توهمی بیش نیست.

از زمان الحاق کریمه، ناتو هواپیماهای شناسایی آواکس را در آسمان لهستان و رومانی به پرواز درآورده، کشتی‌های جنگی به دریای بالتیک و سیاه اعزام کرده و نیروهای نظامی آمریکا را به لهستان، رومانی و کشورهای حوزه دریای بالتیک اعزام کرده است.

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در نشست امروز (شنبه) خود هم‌چنین درباره درخواست اوکراین برای کمک نظامی تصمیم‌گیری می‌کند.

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در نشست دو روزه خود در میلان هم‌چنین درباره شرایط غزه و بحران‌های سوریه و عراق گفت‌و‌گو کردند.

انتهای پیام

کد N474281

وبگردی