آفتاب

سخنگوی جدید شورای نگهبان:مواضع شورا تنها توسط سخنگو و اطلاعیه های رسمی اعلام می شود

سخنگوی جدید شورای نگهبان:مواضع شورا تنها توسط سخنگو و اطلاعیه های رسمی اعلام می شود

تهران - ایرنا - سخنگوی جدید شورای نگهبان اعلام کرد: مواضع این شورای تنها توسط سخنگو و اطلاعیه های رسمی به اطلاع عموم می رسد و موضع هیچ فرد و سازمان دیگری، موضع رسمی شورای نگهبان تلقی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، «نجات الله ابراهیمیان» در نخستین نشست خبری خود امروز (شنبه) با تبریک هفته دولت به کارگزاران جمهوری اسلامی اظهار داشت: قدرشناسی اقتضا می کند که یادی از مرحوم آیت الله محمدی گیلانی عضو سابق شورای نگهبان داشته باشیم و سالگرد تولد حضرت فاطمه معصومه(س) و دهه کرامت را به شما تبریک بگوییم.

وی افزود: در سال گذشته در عرصه اطلاع رسانی و کار سخنگویی شورای نگهبان شاهد تحول کوچک و در عین حال مهمی بودیم و هدف من از طرح این مساله این است که شما با حدود و وظایف من و همچنین توقعات از من آشنا شوید.

وی با اشاره به آیین نامه شورای نگهبان اظهار داشت: به موجب متن 12 ماده ای آیین نامه که برخی از مواد آن ماهیت دستورالعملی دارد و با تایید شورای نگهبان تغییر کرده است، در آینده نزدیک این تغییرات در آیین نامه شورای نگهبان درج خواهد شد و برخی از مواد آیین نامه درباره نحوه اطلاع رسانی است.

ابراهیمیان ادامه داد: شورای نگهبان با رعایت مقررات آیین نامه اطلاعات ، تصمیمات ، اقدامات و مواضعی را که لازم تشخیص دهد از طریق سخنگو به اطلاع مردم می رساند و این مواضع تنها توسط سخنگو و همچنین اطلاعیه های رسمی به اطلاع عموم می رسد و موضع هیچ فرد و سازمان دیگری موضع رسمی شورا تلقی نخواهد شد.

سخنگوی جدید شورای نگهبان تاکید کرد: اطلاعات باید به نحو مناسب ، دقیق و روشن در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

وی ماده 4 آیین نامه را از جمله مهم ترین موادی عنوان کرد که رابطه خود با رسانه ها را تنظیم می کند و گفت: باتوجه به این که ماهیت وظایف شورا، ناظر به تصمیمات قطعی و قابل ترتیب اثر قانونی است، بنابراین انعکاس مقدمات ، مذاکرات غیررسمی ، جزئیات رأی گیری ، نظرات شخصی اعضا و ارزیابی از نظرات آینده شورا و همچنین پیش بینی اقدامات به صورت خاص و جزئی در حیطه تکلیف اطلاع رسانی قرار نمی گیرد.

وی یادآور شد: احزاب ، محاکم و دستگاه هایی مثل وزارت خارجه سخنگو دارند و اگر از سخنگوی یک حزب برنامه آن را بپرسند، توقع می رود با توجه به ماهیت فعالیت حزبی، سخنگو چنین اطلاعاتی را به مردم برساند.

ابراهیمیان ادامه داد: وظایف شورا اقتضای نوع خاصی از اطلاعات را دارد و وظیفه ما تا حدودی نزدیک به داوری و قضاوت است و این که از آینده خبر داده و قبل از طی مراحل بررسی یک مساله و یا یک داوطلب وارد مصادیق شویم، به نظر می رسد این کار با ماهیت فعالیت شورای نگهبان سازگار نباشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این ماده مرزی برای وظایف سخنگو باتوجه به ماهیت کار آن معین کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: هیات سه نفره ای متشکل از دبیر و دو عضو شورای نگهبان ناظر بر سخنگو هستند و همچنین ماده 7 مقرر کرده است که از بین اعضا یک نفر به عنوان سخنگو معرفی شود و در صورت عدم وجود داوطلب، معرفی سخنگو از سوی اشخاص غیرعضو بلامانع است.

این خبر در حال تکمیل است.

سیام 1429**2021**د.ا**
کد N473546

وبگردی