آفتاب

روزنامه لبنانی: ایران و عربستان در آغاز مرحله جدید روابط هستند

روزنامه لبنانی: ایران و عربستان در آغاز مرحله جدید روابط هستند

بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی « السفیر» با اشاره به سفر اخیر « حسین امیرعبداللهیان » معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی ، نوشت که ایران و عربستان در آغاز مرحله جدید روابط هستند.

به گزارش ایرنا ، السفیر در شماره روز شنبه خود افزود: از ( اول ماه اوت گذشته ) زمانی که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ روابط دولت این کشور با شرکای خود در موسسات دینی، بطور مستقیم رجال دینی این کشور را مورد خطاب قرار داد و « سکوت این موسسات دینی در قیام به وظیفه خود در قبال پدیده تروریسم» را محکوم کرد، تحول بزرگی در مسیر سیاسی عربستان در منطقه ایجاد شد.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که بازگشت « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل بعداز 3 سال و 4 ماه ترک وطن به لبنان با وعده کمک یک میلیارد دلاری از بارزترین پیامدهای مستقیم این تحول بزرگ در سیاست عربستان است.

السفیر تاکید کرد: عربستانی ها سپس درهای تهران را با واسطه و مستقیم زدند و ایرانی ها این لحظه و فرصت را زمان شروع تحول در موضع عربستان ارزیابی کردند و این در حالی است که همه طرف ها خطر گروه تروریستی تکفیری« داعش» را روز به روز بیشتر احساس می کنند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد که « حمید رضا دهقانی » سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در مصاحبه با این روزنامه گفته است که دیدار امیرعبداللهیان با « سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان در جده، « از آنچه انتظار ما بود فراتر رفت و مهم این است که ما در مسیری درستی حرکت می کنیم».

وی در گفت وگو با السفیر فاش کرد که « در این ملاقات در باره سازوکارها وگام هایی معین از جمله دیدارهایی که باید برای بررسی همه امور مورد توجه دو کشور و همه کشورها و ملت های منطقه انجام شود، توافق شد».

به نوشته السفیر، دهقانی بدون اشاره به تاریخ و جزئیات گفت که انتظار می رود در آینده « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ریاض و سعود الفیصل همتای عربستانی او به تهران سفر کنند.

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته سفر امیرعبداللهیان به عربستان مورد توجه همه گروه های سیاسی لبنانی حتی بخشی اعظم از گروه 14 مارس قرار گرفته است.

حزب الله لبنان و دیگر احزاب و جریان های عضو گروه 8 مارس از این سفر و گشایش در روابط ایران وعربستان سعودی ابراز خرسندی کرده اند.

« فواد سنیوره» رییس فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان که به حزب جریان المستقبل به ریاست سعد حریری وابسته است، بعداز دیدار با « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب لبنان به خبرنگاران گفت که ما اهمیت این تحول را درک می کنیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه تحول مثبت در روابط تهران و ریاض را خواستارهستیم وآن را در جهت منافع لبنان می دانیم، افزود: تاکنون اطلاعاتی کافی از ملاقات امیر عبداللهیان و سعود الفیصل بدست نیاورده ایم.

خاورم ** 1324
کد N472736

وبگردی