آفتاب

فصلنامه موسیقی ماهور منتشر شد

فصلنامه موسیقی ماهور منتشر شد

شصت و سومین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه بهار سال 1393 با عنوان ویژنامه ریتم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شصت و سومین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه بهار سال 1393 به مدیر مسئولی محمد موسوی با عنوان «ویژه نامه ریتم در موسیقی» با بررسی سنت های علمی در حوزه ایرانی، عربی و ترکی منتشر شد.

در بخش سرمقاله این فصلنامه اتفاق های بهار 1393 به شکل اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشی از این مطلب که به درگذشت محمدرضا لطفی اشاره شده، آمده است: این بهار برای خانواده موسیقی ایران خجسته نبود، چون در آن استاد محمدرضا لطفی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین موسیقیدان های چهل سال اخیر ایران درگذشت.

فصل نخست از این فصلنامه، نظام ریتمیک موسیقی عربی نوین را مورد بررسی قرار داده است. بررسی نظام ریتمیک موسیقی کلاسیک ترکی نیز از دیگر بخش های این فصلنامه است.

یکی دیگر از مطالب ماهنامه ماهور ترجمه مقاله ای از ژان دورینگ متعلق به هفده سال پیش در فرانسه است. ژان دورینگ با مطالعه نحوه ویژه تقسیم زمان در ساختار چند ریتم پیچیده بلوچی، تاجیکی، ازبکی و ریتم هایی که درک آنها معمولا برای گوش غیربومی دشوار است و به شکل دقیق نیز با نظام آوانگاری اروپایی قابل ثبت نیستند، این مقاله را به نگارش درآورده است.

این مقاله بر دریافت بسیاری از موسیقی شناسان در فرانسه تاثیر گذاشته است و تحقیقات در این زمینه به وسیله گروهی از موسیقی شناسان دانشگاه سوربن که مجهز به ابزارهای کامپیوتری و روش شناسی پیشرفته هستند اخیرا از سر گرفته شده است.

یکی دیگر از مقاله هایی که در فصلنامه ماهور منتشرشده درباره ریتم در آثار حسین علیزاده است که با نام «برهم کنش های ریتمیک - متریک در آثار حسین علیزاده» منتشر شده است. نگارنده این مقاله در مطالعه و تحقیق خود، که با روش نقطه ای صورت گرفته است، سه سطح اصلی را برای درک زمانبندی قطعاتی مانند «نوروز» و «هجران» در نظرگرفته است.

همچنین در بخش دیگر فصلنامه ماهور گفتمان ریتمیک موسیقی رسمی ایران در دوره معاصر مورد بررسی قرار گرفته که در این مقاله این گفتمان در دوره قاجار به چهار مشخصه صورت بندی شده و بر این نظر است که در دوران پهلوی اول و دوم این محورهای چهارگانه به درجات مختلف دگرگون (نه زیر و رو) تقسیم شده است. نگارنده سپس به تاثیرپذیری از موسیقی اروپایی به ویژه در دوران پهلوی پرداخته و تحلیلی از تفکر ریتمیک در مجموعه برنامه های گلها ارائه کرده است.

فصلنامه موسیقی ماهور با مدیر مسئولی محمد موسوی منتشر می شود و ساسان فاطمی، بابک خضرایی، آرش محافظ و سعید کردمافی از اعضای هیات تحریریه این فصلنامه هستند.

 

کد N472169

وبگردی