آفتاب
بان کی مون خواستار شد،

جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای با توقف آزمایشات اتمی

جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای با توقف آزمایشات اتمی

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با آزمایشات هسته‌ای خواستار توقف تمامی آزمایشات (بمب‌های) هسته‌ای به منظور دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در پیام بان کی مون آمده است: در چنین روزی در سال 1991، قزاقستان مکان آزمایشات هسته‌ای در نزدیکی سه می پالاتینسک را تعطیل کرد. درست در چنین روزی در سال 1949 بود که اتحاد جماهیر شوروی سابق اولین آزمایش بمب اتمی خود را در آن مکان انجام داد و طی دهه‌های آتی مجموعا 455 آزمایش با اثرات مهیب بر جمعیت محلی و محیط زیست در آن مکان صورت گرفت.

وی افزود: این آزمایشات و صدها آزمایش بیشتر در سایر کشورها نشانه‌هایی برای رقابت تسلیحاتی اتمی گردید که به واسطه آن بقای بشری به دکترین «نابودی تضمین شده متقابل» وابسته شد.

بان کی مون در ادامه گفت: به عنوان دبیر کل سازمان ملل فرصت‌های زیادی داشتم تا با بعضی از بازماندگان شجاع سلاح‌های اتمی و آزمایشات هسته‌ای در هیروشیما،‌ ناکازاکی و سه می پالاتینسک ملاقات کنم. اراده و تعهد آنان باید راهنمای ما برای تلاش‌هایمان به سوی جهانی عاری از سلاح‌های اتمی باشد.

دبیر کل در پایان پیام خود از شهروندان کشورهایی که هنوز «پیمان جامع منع آزمایشات هسته‌ای» را امضا نکرده‌اند، بویژه هشت کشور باقی مانده پیوست دو که تصویب آن‌ها برای به اجرا گذاشتن این پیمان ضروری است یعنی چین، جمهوری خلق کره، ‌مصر، هند، ایران،‌اسرائیل، پاکستان و ایالات متحده آمریکا خواست تا هرچه سریعتر به آن ملحق شوند.

انتهای پیام

کد N470916

وبگردی