آفتاب

سوییس از تامین سوخت هسته ای اوکراین توسط آمریکا ابراز نگرانی کرد

سوییس از تامین سوخت هسته ای اوکراین توسط آمریکا ابراز نگرانی کرد

تهران – ایرنا – ˈدیدیر بورخالترˈ Didier Burkhalter رییس جمهوری سوییس درباره تامین ذخیره سوخت هسته ای اوکراین توسط شرکت های آمریکایی ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری روسی ˈریانووستیˈ روز پنجشنبه گزارش داد: رییس جمهوری سوییس در نامه ای خطاب به ˈولادمیر گوتنفˈ Vladimir Gutenev معاون اول کمیته صنایع دومای روسیه خواستار آن شد تا این مسئله در آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA مطرح شود.

بورخالتر در نامه خود به این مقام روسی تامین ذخیره سوخت نیروگاه های هسته ای اوکراین توسط آمریکا را یکی از مشکلات امنیت اتمی برشمرد و افزود: ˈامنیت هسته ای نماینگر یکی از دغدغه های کلیدی سیاست هسته ای سوییس به شمار می رود.ˈ

رییس جمهوری سوییس همچنین به این نکته اشاره کرد که کشورش پیشنهادی برای تغییر کنوانسیون امنیت هسته ای ارائه کرده است و از طرف روسی خواست تا در آماده سازی این روند که قرار است در کنفرانسی که در سال آتی میلادی توسط آژانس انرژی اتمی برگزار می شود و خود آژانس که دارنده این کنوانسیون است، همکاری کند.

ریانووستی گزارش داد: پیش تر و در ماه ژوئن گذشته این مقام روس با ارسال نامه ای به رییس جمهوری سوییس، درباره خطرات بالقوه امنیت هسته ای در کشورهای اروپایی و امضای توافق دولت کنونی اوکراین با طرف آمریکایی برای تامین نیازهای نیروگاه های هسته ای هشدار داد.

بورخالتر افزود: امنیت هسته ای خارج از اختیارات ˈسازمان امنیت و همکاری اروپاˈ است اما می تواند در آژانس مورد بازنگری قرار گیرد.

بنابراین گزارش، ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر خارجه روسیه نیز روز گذشته (چهارشنبه) گفت مسکو می بایست از تلاش های کی یف برای استفاده از سوخت هسته ای کشورهای غربی آگاه باشد.

ریانووستی گزارش داد: در این میان شرکت آمریکایی ˈوستینگهاوسˈ به دنبال عقد قرار دادهایی هرچه بیشتر هسته ای در اروپا از جمله در اوکراین است.

رسانام **1302**1275
کد N470795

وبگردی