آفتاب

حزب حرکت ملی ترکیه علیه روسای جمهوری و مجلس این کشور اقامه دعوی کرد

حزب حرکت ملی ترکیه علیه روسای جمهوری و مجلس این کشور اقامه دعوی کرد

آنکارا- حزب ˈحرکت ملیˈ ترکیه علیه ˈجمیل چیچکˈ رییس مجلس و ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهور برگزیده این کشور اقامه دعوی کرد و از آنان به عنوان مظنونان نام برد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از آنکارا، در این شکایت با اشاره به اعلام نتایج قطعی انتخابات ترکیه از سوی شورایعالی نظارت بر انتخابات این کشور در پانزدهم آگوست(24 مرداد) و ارسال نتیجه قطعی انتخابات به ریاست مجلس ترکیه آمده است: طبق قانون اساسی ترکیه از زمان اعلام نتیجه قطعی انتخابات، اردوغان دیگر نماینده مجلس نبود و با پایان یافتن نمایندگی مجلس، نخست وزیری وی نیز ساقط می شد.

حزب حرکت ملی ترکیه با تاکید بر اینکه اردوغان با علم به پایان یافتن مدت دوران نمایندگی خود همچنان بر کرسی نخست وزیری تکیه کرده و به عنوان نخست وزیر عمل کرده این مساله را ناقض قانون اساسی خوانده و خواستار مجازات وی شده است.

حزب حرکت ملی ترکیه با اشاره به این که با ارسال نتایج قطعی انتخابات ترکیه از سوی شورایعالی نظارت بر انتخابات این کشور به ریاست مجلس ملی ترکیه، وی ملزم به بجای آوردن موازین قانونی در پایان دادن به نمایندگی اردوغان بوده است، افزود: رییس مجلس ترکیه نیز با بجا نیاوردن این وظیفه، قانون را نقض کرده است.

حزب حرکت ملی ترکیه، اردوغان و چیچک را متهم به سوء استفاده از مقام و موقعیت خود کرده و خواستار مجازات آنان شده است.

در روزهای گذشته یک نماینده حزب جمهوریخواه خلق با مراجعه به دادگاه قانون اساسی خواستار اعلام نظر در مورد پایان یافتن دوران نخست وزیری اردوغان تا زمان تحلیف ریاست جمهوری شده بود.

مراسم تحلیف اردوغان امروز (پنج شنبه) انجام می شود. وی به عنوان نخستین رییس جمهور منتخب، با آرای مستقیم مردم ترکیه در دهم آگوست(19 مرداد) با 52 درصد آرا در دور نخست انتخابات به عنوان رییس جمهوری این کشور انتخاب شد.

کارشناسان با اشاره به داشتن مصونیت سیاسی اردوغان و چیچک می گویند، اقامه دعوی علیه این دو مقام سیاسی ترکیه بیشتر جنبه سمبلیک دارد.

خاورم**2012 **1561/1275
کد N470600

وبگردی