آفتاب

علیرضا تابش:طرح های عمرانی سنتی درروستاهای کشور اجرا می شود

علیرضا تابش:طرح های عمرانی سنتی درروستاهای کشور اجرا می شود

ساری-ایرنا- رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت : طرح های عمرانی سنتی با هدف حفظ بافت قدیم در روستاهای کشور اجرایی می شود .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ˈ علیرضا تابشˈ شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاح طرح سنتی کاهگلی روستای دیوکلای سفلی قائمشهر، افزود: در گذشته روستاها به شیوه و طرح های سنتی عمرانی آراسته می شدند که امروز این شیوه ها به فراموشی سپرده شدند.

وی ادامه داد: از این پس درروند اجرای طرح های هادی روستاها علاوه بر انجام امور عمرانی همچون ایجاد جوی ، جدول وخیابان در خصوص اجرای طرح های سنتی مختص آن روستا نیز اقدام شود .

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت : با اجرای این شیوه علاوه بر عمران وآبادی، سنت وشیوه های گذشته روستاها احیا می شود.

وی ازطرح کاهگل درروستای دیوکلای سفلی بعنوان آغاز طرح های سنتی عمرانی در روستاهای کشور نام برد وافزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای این گونه طرح های سنتی حمایت می کند .

وی همچنین ازدهیاران ، شوراهای اسلامی و اهالی که طرح هادی در روستاهای آنان اجرا شد خواست تا درنگهداری این طرح تلاش کنند .

وی همچنین تاکید کرد: اولویت اجرای طرح های هادی با مشارکت روستاییان است .

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قائمشهر گفت: طرح هادی روستای دیوکلای سفلی قائمشهر به طول 850 متر مربع و شش میلیاردریال اعتبار بنیاد مسکن و خودیاری اهالی برای تامین مصالح اجرای طرح هزینه شد .

ˈ سعید قاسمپورˈ ادامه داد: زیرسازی خیابان به طول دو هزار و 100 متر مربع ، پیاده روسازی به طول دو هزار و 250 متر مربع و جداره سازی با سنگ بطول یکهزار و 700 متر مربع انجام شد .

وی اجرای چهار هزار متر مربع از دیوارمنازل اهالی دیوکلای سفلی با کاهگل بعنوان مشخصه اصلی اجرای طرح هادی این روستا است .

در گذشته روستاییان مازندران برای زیباسازی دیواره های بیرونی منازل خود با مخلوط کردن آب و گاه گل این مواد را به دیوار می کشیدند که به این شیوه ˈ کاهگل ˈ می گویند.

طرح هادی 107 روستای قائمشهر مطالعه شد و تاکنون 40 طرح اجرا و در حال اجرا است ./2

7329/608/1859
کد N470101

وبگردی