آفتاب

رئیس دانشگاه تبریز: ایران می‌تواند هزاره آموزش عالی خود را جشن بگیرد

رئیس دانشگاه تبریز: ایران می‌تواند هزاره آموزش عالی خود را جشن بگیرد

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران امتداد دانشگاه‌های جندی شاپور و ربع رشیدی هستند، اظهار کرد: ایران می‌تواند هزاره آموزش عالی خو را با افتخار جشن بگیرد چراکه آموزش عالی قدمتی دیرینه در این کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، محمدرضا پور محمدی در مراسم آغاز به کار ششمین کنگره علوم دامی ایران در تبریز، دانشگاه تبریز را یکی از مراکز مهم علمی کشور و بزرگترین مرکز علمی و تحقیقاتی شمالغرب دانست.

وی گفت: این دانشگاه در انتقال فناوری‌های نوین به کشور نقش مهمی داشته و وارث تاریخی درخشان بوده و در حقیقت، در امتداد دانشگاه ربع رشیدی است.

وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که ابن سیناها، بیرونی‌ها، رازی‌ها و حسابی‌ها از مفاخر کشور ما هستند و اگر کشورهای غربی در قرون اخیر به ارزش علم و دانش پی برده‌اند، ما قرن‌ها پیش با تاسیس دانشگاه جندی شاپور و ربع رشیدی سرآمد جهانیان بودیم.

وی افزود: دانشگاه تبریز با حدود 20 هزار دانشجو و 700 نفر هیات علمی، 19 دانشکده، 3 واحد اقماری در شهرستان‌های اهر، مرند و میانه، 60 شرکت دانش بنیان و آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته است و بر اساس گزارش موسسه رتبه بندی لایدن هلند، در رتبه دوم دانشگاه‌های ایران، 63 آسیا و 492 دانشگاه‌های دنیا قرار دارد که این موضوع جای بسی تفاخر است.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه ضمن اشاره به پیشرفت‌های عظیم علمی کشور پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، افزود: ما این پیشرفت‌های بزرگ را مدیون توصیه دین اسلام، بزرگان و استعداد جوانانمان هستیم، چنانکه در جهان بینی ما، علم اندوزی جزو فرایض است و پیامبر اکرم(ص) نیز رسالت خود را با خواندن شروع کرد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات عرصه‌های علم و فناوری هم یادآور شد: ما مشکلات عدیده فرهنگی، ساختاری و عملکردی در تعامل با صنعت داریم و رسالت این همایش‌ها علاوه بر ارائه راهکارهای کاربردی و نوین، تبادل دستاوردهای علمی و پژوهشی میان محققان است که ان شاءالله با تلاش همه متخصصان افق‌های روشنی فراروی ارتباط علم با صنعت خواهد بود.

دبیر علمی این کنگره نیز با اشاره به روند دریافت و داوری مقالات گفت: تعداد 1271مقاله تخصصی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که از این تعداد 120 مقاله به صورت سخنرانی و 1230 مقاله در قالب پوستر ارائه خواهند شد.

اکبر تقی زاده اضافه کرد: در طول برگزاری این کنگره، همچنین 12 سخنرانی کلیدی در چهار بخش فیزیولوژی، تغذیه دام و طیور، ژنتیک و اصلاح نژاد ارائه خواهد شد.

وی هدف این کنگره را فراهم کردن محیطی مناسب و با نشاط برای تبادل ایده‌ها و اطلاعات جدید در موضوعات اصلی و کاربردی علوم دامی و تقویت زمینه‌های علمی و فنی لازم بین تولیدکنندگان و پژوهشگران بخش دامپروری بیان کرد و گفت: تغذیه، ژنتیک و اصلاح نژاد، فیزیولوژی، مدیریت پرورش دام، زنبورعسل، آبزیان و کرم ابریشم، بهداشت، فناوری‌های نوین، کیفیت محصولات دامی و تغذیه انسان از جمله محورهای اصلی این کنگره است.

انتهای پیام

کد N469833

وبگردی