آفتاب

عمرو موسی: پیشنهاد تقسیم عراق با هدف تحقق منافع خارجی است

عمرو موسی: پیشنهاد تقسیم عراق با هدف تحقق منافع خارجی است

دبیرکل سابق اتحادیه عرب با بیان اینکه پیشنهاد تقسیم عراق به دودستگی‌ها و اختلافات در این کشور دامن می‌زند، اعلام کرد که هدف از این اقدام تحقق منافع خارجی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه المصریون، "عمرو موسی"، دبیرکل سابق اتحادیه عرب در سخنانی اظهار داشت: پیشنهاد تشکیل نظام فدرالی در عراق که این کشور را به ولایت‌های کوچک (شیعی، سنی و کرد) تقسیم کند، باعث دامن زدن به دودستگی‌ها در میان جامعه عراقی و دور کردن عراقی‌ها از فرصت‌های همزیستی مسالمت‌آمیز می‌شود و این پیشنهاد با هدف اجرای منافع خارجی است.

وی افزود: درخواست برای تقسیم عراق براساس اصول طائفه‌ای و نژادی، اقدامی مثبت نیست و این تقسیم‌ها به درگیری‌ها و سپس به جنگ طائفه‌ای می‌انجامد که در سراسر عراق شیوع پیدا می‌کند و سپس به بخش‌های دیگری از جهان عرب نیز کشیده می‌شود. این پیشنهاد در این فضای ناآرام داخلی و منطقه‌ای باعث ضرر رساندن به تمامی طرف‌ها می‌شود.

عمرو موسی تاکید کرد: در حال حاضر منطقه به نظام عربی جدیدی نیاز دارد که راه را برای ایجاد نظام منطقه‌ای متفاوتی هموار کند. این اقدام باید به دور از مداخله طرف‌های خارجی یا کشورهای ابرقدرت‌ و برپایه منافع مشترک صورت بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود که این اظهارات در واکنش به سخنان اخیر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ایراد شده است که پیشنهاد تقسیم عراق بر اساس اصول طائفه‌ای و نژادی را مطرح کرده بود.

دبیرکل سابق اتحادیه عرب همچنین تصریح کرد: گروه "دولت اسلامی" (داعش) یک پدیده منفی و خطرناک است که مانند دیگر گروه‌های تروریستی سیاست‌های خونباری را با نام دین در پیش گرفته است.

وی افزود: دلیل مشکلات موجود در سیاست‌های خصمانه‌ای نهفته است که موجب شعله‌ور شدن آتش اختلافات میان اهل تشیع و تسنن می‌شود و این مساله عاملی اساسی در دامن زدن به تنش‌ها در منطقه است.

عمرو موسی اظهار داشت: ما باید علیه تمامی گروه‌های تروریستی که با نام دین دست به اقداماتی می‌زنند و همچنین علیه کسانی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، موضعی قاطعنانه و گروهی اتخاذ کنیم.

انتهای پیام

کد N469722

وبگردی