آفتاب
مدیرکل گمرکات استان کرمان:

عدم شفافیت اطلاعات صادراتی اجازه تصمیم‌گیری در توسعه صادرات را نمی‌دهد

عدم شفافیت اطلاعات صادراتی اجازه تصمیم‌گیری در توسعه صادرات را نمی‌دهد

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: عدم شفافیت اطلاعات صادراتی استان کرمان اجازه تصمیم گیری دقیق در توسعه صادرات را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، محمدرضا قادر امروز به مناسبت هفته دولت در نشست خبری اظهار کرد: هرچقدر واردات کالا نسبت به صادرات کاهش پیدا کند، می‌توانیم بگوییم در تجارت عملکرد بهتری داشته‌ایم و در استان کرمان این وضعیت اتفاق افتاده است.

وی افزود: از تیرماه 92 تا تیرماه سال جاری صادرات کالا از گمرکات استان کرمان از نظر وزنی 55 درصد و از نظر ارزشی 24 درصد افزایش یافته است.

975 میلیون دلار ارزش صادرات استان کرمان

قادر تصریح کرد: میزان کل صادرات در این مدت 394 هزار تن به ارزش 975 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به این‌که عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان کرمان پسته، کاشی، سرامیک، خرما، سنگ، کنسانتره مولیبدن و ... بوده، بیان کرد: این کالاها به کشورهای اروپایی، آسیای میانه، امارات و مالزی صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان اظهار کرد: هم‌چنین از تیرماه سال گذشته تا تیرماه امسال واردات کالا به گمرکات استان 80 هزار تن بوده که عمدتا مواد اولیه و نهاده‌های تولید برای کارخانجات است.

وی افزود: ارزش کالاهای وارداتی 479 میلیون دلار است که از نظر وزنی سه درصد کاهش و از نظر ارزشی یک درصد افزایش داشته و از طریق کشورهای چین، امارات، کره جنوبی و ... وارد شده است.

قادر تصریح کرد: در بحث سفر به خارج از کشور به 125 هزار 225 نفر مسافر در فرودگاه خدمات داده‌ایم که عمده این سفرها زیارتی بوده است.

درآمد 2 هزار و 973 میلیارد ریالی اداره گمرکات استان کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: این اداره کل در یک سال گذشته 2 هزار و 973 میلیارد ریال درآمد داشته است.

وی با اشاره به این‌که در یک سال گذشته عملکرد آماری گمرکات استان مثبت بوده، تصریح کرد: اقدامات گسترده‌ای در بهره‌گیری از اتوماسیون اداری و فناوری‌های نوین صورت گرفته که موجب انقلابی در ارائه خدمت در گمرک شده است.

راه‌اندازی سامانه هوشمند جامع گمرکی

قادر افزود: گمرک جمهوری اسلامی سامانه هوشمند جامع گمرکی را راه‌اندازی کرده که تمام خدمات گمرکی را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این سامانه زمینه بسیار خوبی فراهم کرده که همه سازمان‌هایی که در تجارت خارجی دخیل بوده و باید مجوزهایی برای صادرات و واردات کالا به تجار بدهند، به صورت الکترونیکی مجوزها را صادر و ارسال کنند و این بستر در گمرک، استاندارد و بهداشت فراهم شده و کار قابل انجام است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان اظهار کرد: در گمرک کرمان تبادل الکترونیکی اسناد در حال پیگیری است و بحث دوراظهاری در قالب همین سیستم انجام می‌شود و به همه تجار و بازرگانانی که از گمرک کرمان خدمات می‌گیرند این دسترسی داده شده و در این صورت پنج مرحله بسیار وقت گیر ترخیص کالا حذف می‌شود.

وی افزود: گمرک عملیات تنظیم اظهارنامه و ادامه روند کار را از طریق سیستم انجام می‌دهد، کالا بازدید و پروانه صادر می‌شود و صاحب کالا فقط باید برای ترخیص کالا حضور پیدا کند.

قادر گفت: این روند ترخیص کالا در گذشته دو هفته طول می‌کشید که با راه‌اندازی این سیستم طی دو ساعت کار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: موافقت با ارزیابی در محل نیز طی یک سال گذشته توسط گمرک انجام شده و در صورت تقاضای صاحبان کالا برای صادرات، ماموران گمرک به شرکت‌ها و انبارهای صادرکننده مراجعه، ارزیابی و پروانه صادرات را در محل ارائه می‌کنند و این مسئله به توسعه صادرات کمک بسیاری کرده است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: می‌توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی در بحث صدور مجوزهای گمرکی قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است، اما برای تکامل نیاز است همه دستگاه‌های مربوطه وارد عمل شوند.

وی افزود: در جهت توسعه صادرات در استان کرمان، دفتر گمرکی جیرفت راه‌اندازی شده و از اسفندماه سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است.

قادر تصریح کرد: هم‌چنین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گمرک راه‌اندازی شده و تا پایان شهریورماه جاری بهره‌برداری خواهد شد.

وی در ادامه گفت: عدم شفافیت اطلاعات صادراتی استان کرمان اجازه تصمیم‌گیری دقیق در توسعه صادرات را نمی‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان کرمان تاکید کرد: بسیاری از صادرکننده‌ها از مبادی دیگر کالای خود را صادر می‌کنند و در جاهای دیگر نیز ثبت نمی‌شود.

وی گفت: پیشنهاد ما این بود که با توجه به ظرفیت گمرکات استان، صادرکننده‌ها از گمرکات استان کار صادرات را انجام دهند.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای گمرکات استان

قادر در ادامه گفت: همزمان با هفته دولت، نمایشگاه دستاوردهای گمرکات استان در این اداره کل برپا شده و تعدادی از شرکت‌ها و تجاری که از گمرکات استان خدمات دریافت کرده‌اند، در نمایشگاه حضور یافته و خدماتی که گرفته‌اند به نمایش درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به منظور ارائه پتانسیل گمرک به فعالان اقتصادی استان است که بقیه نیز بدانند می‌توانند کارهای خود را از گمرکات استان انجام دهند.

وی افزود: نمایشگاه دستاوردهای گمرکات استان توانمندی گمرکات در ارائه خدمات را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

کد N469594

وبگردی