آفتاب

ال پاییس:مداخله کشورهای عربی در لیبی ، واشنگتن را نگران کرده است

ال پاییس:مداخله کشورهای عربی در لیبی ، واشنگتن را نگران کرده است

مادرید- ایرنا- روزنامه ال پاییس نوشت :لیبی در حال تبدیل شدن به صحنه ای از جنگ قدرت بین کشورهای عربی و شورشیان بوده و حملات هوایی مصر و امارات متحده علیه شبه نظامیان این کشور ، واشنگتن را نگران کرده است.

به گزارش ایرنا، ال پاییس ادامه داد:این مداخله که واشنگتن را غافلگیر کرده بیانگر واقعیت جدیدی در شمال آفریقا و خاورمیانه پس از انقلاب های عربی بوده و حاکی از آن است که در مقابل احتیاط ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا، قدرت های منطقه ای به دلخواه خود عمل می کنند.

روزنامه افزود:در این رابطه، دولت های آمریکا، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و انگلیس در بیانیه ای انتقادی اعلام کردند که دخالت خارجی در لیبی ، سبب تشدید اختلافات کنونی و تضعیف گذار دموکراتیک در لیبی می شود .

بر اساس این گزارش، ترس واشنگتن ، در این است که مداخله متحدان عرب ، به جای حل جنگ داخلی لیبی، این مساله را بدتر کند .

به عقیده نشریه، این امر که مصر بدون مطلع ساختن آمریکا که در طول دهه های بسیاری قدرت محافظ این کشور عربی بوده، به دلخواه خود دست به اقدام مداخله زده ، بیانگر تنش بین السیسی رییس جمهوری مصر و باراک اوباماست .

ال پاییس ادامه داد:مساله نگران کننده تر برای آمریکا، شکل گیری دو بلوک در منطقه که یکی از آنها به سرکردگی مصر و امارات متحده عربی و دیگری به سرکردگی ترکیه و قطر است.

بر این اساس، لیبی همانند سوریه از جمله کشورهایی است که در آن ، یک جنگ بین دولت کشور و جنبش های تروریستی صورت می گیرد و در این جهت ، قطر به نیروهای تروریستی در لیبی سلاح عرضه کرده است .

این نشریه اسپانیایی ادامه داد:اکنون خطر اینجاست که تنش های موجود در خاورمیانه که در عراق و سوریه بیشترین منبع خونریزی ها را دارد، در مرز جنوبی اتحادیه اروپا و در حدود 400 کیلومتری خاک اروپا مستقر شوند.

به نوشته ال پاییس، مداخله خارجی در لیبی ، به دلیل خروج نیروهای آمریکایی از منطقه است .

بر این اساس ، تاکنون آمریکا وارد سومین هفته حملات هوایی علیه نیروهای داعش شده و در حال ارزیابی گسترش حملات به مواضع داعش در سوریه است .

نشریه اسپانیایی افزود:در حالی که در سال 2013 ، هدف آمریکا ضربه زدن به دولت سوریه بود اکنون هدف آمریکا ، دشمنان سوریه و نیروهای داعش است و پیش روی نیروهای تروریستی و تکفیری داعش که خواهان برقراری یک خلافت در خاورمیانه هستند ، اوباما را وادار به تجدید نظر کرد.

اروپام *5*491**1010
کد N469397

وبگردی