آفتاب

نشست تجار ایران و تاجیکستان گامی در تقویت روابط اقتصادی دو کشور

نشست تجار ایران و تاجیکستان گامی در تقویت روابط اقتصادی دو کشور

دوشنبه ـ ایرنا ـ ˈشریف سعیدفˈ رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان نشست اتاق های بازرگانی ایران و تاجیکستان را گامی نو در تحکیم روابط اقتصادی دو کشور خواند.

ˈشریف سعیدفˈ رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان شب گذشته در نشست هیات های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در شهر ˈدوشنبهˈ هم چنین گفت: در تاجیکستان برای سرمایه گذاران تمام شرایط لازم فراهم شده است که آنها طی فعالیت خود در این کشور با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

در نشست شب گذشته، بزرگترین بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی علاقمند به همکاری با تجار و صاحبان صنایع تاجیکستان در زمینه های صنعت معدن ، تولید مواد غذایی ، مصالح ساختمانی، سیم و کابل، فراورده های پتروشیمی ، لوله های پلی اتیلن ، تجارت، کشاورزی و کالاهای خانگی حضور داشتند.

هیات ایرانی متشکل از مسوولین اتاق بازرگانی، مدیران و فعالان ارشد اقتصادی بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ˈ غلامحسین شافعی ˈ رییس اتاق بازرگانی این کشور به دعوت طرف تاجیک روز دوشنبه به پایتخت تاجیکستان سفر کرد.

رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان در این نشست از هیات ایرانی دعوت کرد که در چهار منطقه آزاد اقتصادی تاجیکستان ، سغد ، دنغره، پنچ و اشکاشیم با استفاده از امتیاز های مقرر فعالیت خود را آغاز کند.

وی همچنین ، پیشنهاد کرد که نمایشگاه کالاهای شرکت های ایرانی سال 2015 در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شود.

سعیدف تاکید کرد : در حال حاضر بیش از 200 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف اقتصادی در تاجیکستان فعالیت دارند که سبب اشتغال زایی برای صد ها شهروند تاجیک شده است.

غلامحسن شافعی رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ گفت : دو کشور برای همکاری های مفید و مثمر از پتانسیل های زیاد برخوردار هستند و برخورداری از زبان، دین و فرهنگ مشترک برای فعال سازی همکاری های اقتصادی پشتوانه ای ارزشمند است.

وی تاکید کرد : هدف ما از این سفر ایجاد همکاری های تنگاتنگ در زمینه های مختلف اقتصادی با برادران تاجیک است .

وی هم چنین اعلام کرد که پس از این همایش چندین توافق نامه همکاری میان تجار و صاحبان صنایع دو کشور دوست به امضا خواهد رسید.

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گفت : اتاق های بازرگانی دو کشور تصمیم دارند که شورای تجارتی ایران و تاجیکستان را تشکیل دهند و تشکیل این شورا برای همکاریهای اقتصادی دو کشور حایز اهمیت خواهد بود.

امروز هم چنین قرار است هیات بازرگانی ایران با مسوولین وزارت کشاورزی و کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان دیدار و گفت گو کند.

اساق*1**ه.ص**1446
کد N469349

وبگردی