آفتاب

تلاش ایکائو برای راه اندازی سیستم هشدار به خطوط هوایی درباره مناطق درگیر

تلاش ایکائو برای راه اندازی سیستم هشدار به خطوط هوایی درباره مناطق درگیر

شش هفته پس از ساقط شدن هواپیمای خطوط مالزی در اوکراین، هیات هوانوردی مدنی سازمان ملل قصد دارد تا دو پروژه آزمایشی را راه اندای کند که به خطوط هواپیمایی و کشورها اجازه می‌دهد تا جدیدترین اطلاعات درباره مناطق درگیر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصمیم پس از نشست دو روزه نیروی عملیات ویژه سازمان بین‌المللی هوانوردی مدنی در خصوص پرواز هواپیماها برفراز مناطق درگیر اتخاذ شد. پروژه پیلوت اول این مساله را بررسی می‌کند که چگونه سیستم موجود "اخطار به کادر پرواز" می‌تواند برای به اشتراک گذاشتن بهتر اطلاعات فوری، حیاتی و پرخطر استفاده شود.

پروژه دوم یک سیستم مرکزی جدید راه اندازی می‌کند که می‌تواند فورا اطلاعات مناطق درگیر را منتشر کند.

دیوید مک میلان، رئیس گروه عملیات ویژه اعلام کرد: این پیشنهادها به اطمینان یافتن از امنیت پرواز هواپیماهای مسافربری ختم می‌شود و فرقی نمی‌کند که این هواپیماها متعلق به کجاست و مقصد آن چیست.

این کارگروه ویژه پس از ساقط شدن پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی بر فراز شرق اوکراین در ماه گذشته میلادی با 298 کشته تشکیل شد.

این حادثه منجر شد تا درخواست‌ها از سازمان هوانوردی مدنی (ایکائو) که هم اکنون 191 کشور عضو دارد، نقش پررنگ‌تری را برای تامین امنیت پروازها ایفا کند. ایکائو نمی‌توان حریم‌های هوایی را در مناطق درگیر بسته و یا باز کند و هم اکنون نمی‌تواند بگوید در چه مناطقی هواپیماهای مسافربری با احتمال هدف گرفته شدن از سوی موشک‌ها مواجه هستند.

اینکه بخواهیم به ایکائو یا هر آژانس دیگری بگوییم که درباره تهدیدهای مناطق درگیر برای خطوط هوایی اطلاع رسانی کنند، لازم آن است که از کشورهای مختلف درخواست شود تا اطلاعات حساس ارتش خودشان و یا فعالیت‌های سیاسی خود را به اشتراک بگذارند که امری بسیار سخت و دشوار است.

انتهای پیام

کد N469128

وبگردی