آفتاب
18 تا 25 درصد جامعه در ورزش همگانی مشارکت دارد

شعبانی بهار: بودجه همگانی فدراسیونهای غیر فعال را قطع می‌کنیم

شعبانی بهار: بودجه همگانی فدراسیونهای غیر فعال را قطع می‌کنیم

نشست خبری غلامرضا شعبانی بهار، معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست شعبانی بهار، اظهار کرد: هدف اساسی در حوزه معاونت ورزش همگانی ارتقای سطح سلامتی، تندرستی و ایجاد نشاط در جامعه است که باید آن را در دو بعد کمی و کیفی محقق کنیم. هدف کمی ما افزایش میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی است و اگر هر ساله بتوانیم به تعداد ورزشکاران عمومی اضافه کنیم به نوعی به هدفمان رسیده‌ایم. طبق برنامه 1404 باید ورزش همگانی به 40 درصد در کل جامعه برسد. الان آمارهایی که در مورد میزان مشارکت مردم در ورزش همگانی مطرح می‌شود بین 20 تا 25 درصد است اما جمع بندی ما نشان می‌دهد این آمار بین 18 تا 25 درصد قرار دارد. از لحاظ بعد کیفی باید ورزش کردن و نگاه ورزش همگانی را نهادینه کنیم. در واقع از طریق رسانه‌ها و مطبوعات مردم را به درجه ای از آگاهی برسانیم که مردم ورزش کردن را برای خود ضروری بدانند. در واقع فرهنگ ورزش را در جامعه بسط دهیم. از این رو ما برای رسیدن به اهدافمان چه از لحاظ بعدی و چه از لحاظ کمی برنامه‌هایی را در سطح استان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی تنظیم ‌کرده‌ایم.

در ادامه نشست شعبانی بهار، درباره اقداماتی که برای گسترش ورزش همگانی انجام داده، بیان کرد: پیش از این معاونت توسعه ورزش همگانی در حوزه وزارت ورزش و جوانان وجود نداشت اما با دید راهبردی آقای گودرزی این معاونت جدید جدا از ورزش بانوان ایجاد شد. برای شروع کار در معاونت توسعه ورزش همگانی در ایام نوروز جشنواره ملی ورزش روستایی را برگزار کردیم که در آن 216 هزار نفر در ایام نوروز شرکت کردند. در واقع در تقویم ورزشی همیشه در ایام نوروز مسابقات رسمی قهرمانی وجود داشته اما ما آمدیم یک سری مسابقاتی را برای توسعه ورزش همگانی نیز قرار دادیم و تصمیم داریم که هر ساله این جشنواره نوروز را با همکاری فدراسیون همگانی و فدراسیون ورزش‌های روستایی و عشایری برگزار کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کاری که امسال برای توسعه ورزش همگانی انجام دادیم این بود که برای نخستین بار بودجه ورزش همگانی در وزارتخانه مصوب شد. تا به امسال بودجه مصوب برای ورزش همگانی نداشتیم اما امسال برای اولین بار با وجود تمام کمبودهای مالی و این که فرهنگ بودجه دادن به ورزش همگانی هنوز در وزارتخانه جا نیفتاده، برای فدراسیون‌ها نیز بودجه مربوط به توسعه ورزش همگانی گذاشتیم.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان افزود: ما مبلغ 15 میلیارد تومان برای ورزش همگانی بودجه پیشنهاد ‌کرده‌ایم که 60 درصد آن را مستقیما به فدراسیون‌ها دادیم. در واقع از بودجه ای که هر فدراسیون می‌گیرد 10 درصد آن متعلق به توسعه ورزش همگانی است. برای مثال فدراسیونی مانند فوتبال اگر هفت میلیارد بودجه دارد 700 میلیون آن برای توسعه ورزش همگانی است که برای این موضوع نیز با آنها قرارداد بسته‌ایم. یا فدراسیون کشتی اگر 6.5 میلیارد تومان بودجه دارد 650 میلیون آن بابت توسعه ورزش همگانی است. فدراسیون‌های دیگر نیز چنین وضعیتی را دارند. البته ما به بعضی از فدراسیون‌ها بودجه مربوط به توسعه ورزش همگانی را ندادیم، چرا که دیدیم که بعضی از فدراسیون‌ها رشته‌های ورزشی آنها ماهیت همگانی شدن را ندارند مانند فدراسیون تنیس، سوارکاری، اسکی روی آب، گلف، وزنه‌برداری و بدنسازی. به همین خاطر به آنها بودجه ای مربوط به توسعه ورزش همگانی اختصاص داده نشده است اما مابقی فدراسیون‌ها بودجه مصوب دارند.

شعبانی بهار درباره این که فدراسیون‌ها به چه صورت این 10 درصد بودجه را باید استفاده کنند؟ گفت: ما با همکاران خود در حوزه معاونت توسعه ورزش همگانی برنامه‌هایی را برای این که بتوانند با این 10 درصد بودجه انجام دهند، مشخص کردیم. البته در این میان خود فدراسیون‌ها نیز اگر پیشنهاداتی داشته باشند که مورد قبول قرار گیرد، برنامه آنها نیز در برنامه‌های اجرایی گنجانده می‌شوند. برای مثال به فدراسیون والیبال گفتیم جشنواره والیبال چهار نفره را در پارک های سراسر استان تهران برگزار کند یا محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال خودش پیشنهاد داد که می‌خواهد مسابقه پرتاب پنالتی خانوادگی را برگزار کند یا فدراسیون عشایری نیز می‌خواهد مسابقات فوتبال محلات را برگزار کند.

وی ادامه داد: طبق تفاهمنامه ای که با فدراسیون‌ها داریم و قراردادی که با آنها بسته شده، قرار است نزدیک به 1000 برنامه ورزشی در کل ایران توسط فدراسیون‌ها برگزار شود. در این میان فدراسیون‌هایی مانند همگانی و ورزش‌های روستایی – عشایری که تمام بودجه آن به توسعه ورزش همگانی اختصاص دارد در کل سه هزار برنامه پیش‌بینی کرده‌اند. هزار برنامه هم توسط سایر فدراسیون‌ها انجام می‌گیرد بنابراین در کل چهار هزار برنامه برای توسعه ورزش همگانی مشخص ‌کرده‌ایم. علاوه بر این یکسری کلاس‌های آموزشی برای توسعه ورزش همگانی نیز باید در فدراسیون‌ها برگزار شود که به این منظور 161 کلاس را در نظر گرفته‌ایم. همچنین برخی از فدراسیون‌ها خواستار این بودند که مقداری ورزش همگانی چاشنی مسابقه و رقابت را نیز داشته باشد به این منظور برگزاری 296 جشنواره مسابقه‌ای در توسعه رشته‌های ورزشی را با فدراسیون به جمع بندی رسیده ایم.

شعبانی بهار، در پاسخ به این پرسش که چه معیاری برای سنجش این که فدراسیون‌ها واقعا در زمینه توسعه ورزش همگانی کار کرده‌اند یا خیر؟ تصریح کرد: ما به این سادگی به فدراسیون‌ها پول نمی‌دهیم و چشممان به آن پول هست. به این منظور اولین کاری که انجام دادیم این است که ناظرانی را از حوزه معاونت ورزش همگانی برای رشته‌های مختلف مشخص و حکم زده ایم و آنها باید کار ارزیابی فدراسیون‌ها را انجام دهند. همچنین ما هر سه ماه یک بار بودجه توسعه ورزش همگانی را به فدراسیون تزریق می‌کنیم. اگر ببینیم فدراسیونی کاری در این زمینه انجام نداده با احتیاط بیشتری به او پول خواهیم داد. همچنین طی ارزیابی که در طول سال خواهیم داشت اگر فدراسیونی در راستای هدفمان عمل نکرده باشد احتمال این که بودجه همگانی آن در سال آینده حذف شود وجود دارد. بر عکس آن اگر ببینیم فدراسیونی به خوبی عمل کرده می‌توانیم بودجه او را اضافه کنیم. در کنار آن یکی از شاخصه‌ها برای ارزیابی روسای فدراسیون‌ها بحث توسعه ورزش همگانی است. باید فدراسیون‌ها تعداد ورزشکاران سازمان یافته‌شان نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته باشد اما اگر در ارزیابی‌ها کاهش تعداد ورزشکاران سازمان یافته را ببینیم نشان می‌دهد که فدراسیون مربوطه در زمینه توسعه ورزش همگانی کاری انجام نداده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که تدوین اساسنامه توسعه ورزش همگانی به کجا رسید؟ گفت: اهداف،‌ راهبردها و راهکارهای توسعه ورزش همگانی را با 13-14 نفر از متخصصان دانشگاهی و کارشناسان حوزه معاونت تدوین می‌کنیم که وقتی نهایی شد آن را در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار می‌دهیم.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که برای فعال کردن ادارات کل استان‌ها و استفاده از پتانسیل شهرداری چه برنامه‌هایی دارد؟ بیان کرد: سه میلیارد و 100 میلیون تومان بودجه برای ادارات کل استان‌ها پیش‌بینی ‌کرده‌ایم. یعنی به هر استانی 100 میلیون داده می‌شود که البته این مبلغ از طریق حوزه ستادی ما است و آنها از وزارتخانه از طریق استان هم بودجه می‌گیرند و با کمک ادارات در بعضی از شهرها مسابقاتی را به صورت غیر رسمی مانند دوچرخه‌سواری در مشهد، تهران و اصفهان، کوهنوردی در اصفهان، همایش پیاده روی در سراسر کشور را برگزار کردیم. در مورد استفاده از پتانسیل شهرداری نیز از شهرداران مراکز استان‌ها و روسای شورای اسلامی و مدیران کل دعوت می‌کنیم تا در هفته‌ تربیت بدنی جلسه‌ای را با وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان و رسانه‌ها بگذاریم. پیام ما این است که از میان تمام شهرداران سه شهردار نمونه انتخاب شوند و سیاست و برنامه توسعه ورزش شهروندی خود را ارائه دهند، چرا که بعضی از شهرداران می‌گویند نمی‌توانند در زمینه توسعه ورزش همگانی کاری انجام دهند و این که از زبان خود شهرداران بشنوند که می‌شود کاری انجام داد کمک زیادی در این زمینه به ما می‌کند.

ادامه دارد...

کد N469059

وبگردی