آفتاب

کانادا خطاب به روسیه: از حاکمیت خود در شمالگان دفاع می‌کنیم

کانادا خطاب به روسیه: از حاکمیت خود در شمالگان دفاع می‌کنیم

وزیر خارجه کانادا اعلام کرد، این کشور در صورت گسترش "جاه طلبی روسیه در قطب شمال" آماده هرگونه اقدام مقابله‌ای است. این منطقه نفت خیز در دهه‌های آتی به یک نقطه مهم سیاسی و محل نزاع تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، جان برد، وزیر خارجه کانادا، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه دانمارکی گفت: ما به شدت نگرانیم و تصمیم داریم تا با تاکید بر یک پارچگی خود از حاکمیت کشورمان در منطقه شمالگان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: برای ما شمالگان یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود. با وجود شیوه‌های نظامی که وجود دارد ما ترجیح می‌دهیم که درگیری‌ها را به صورت صلح آمیز آرام کنیم اما مشخص است که ما از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم.

سال گذشته روسیه پایگاه اصلی خود را در مجمع الجزایر" نووسیبریسک" تعطیل کرد؛ این پایگاه در ساحل شمال شرقی این کشور قرار دارد.

از آن زمان تاکنون روسیه با استفاده از استقرار ناوها و یخ شکن‌های عظیم به تقویت منطقه پرداخته و هم اکنون یک سیستم جامع دفاعی در این ناحیه دارد. تنش‌ها در روابط مسکو و اوتاوا طی تابستان جاری پس از اینکه کانادا جنگنده‌هایش را برای دنبال کردن بمب افکن‌های تی یو 95 روسیه به پرواز درآورد، افزایش یافت. کانادا ادعا کرد که این بمب‌ افکن‌ها نزدیک حریم هوایی این کشور شده‌اند.

برد درباره این اتفاق گفت: دهه‌هاست که ما شاهد اقدامات تحریک آمیز روسیه در قطب شمال هستیم. بناباین این اتفاق اقدام جدیدی نبود. ما یک بار دیگر از کشورهای شورای قطب شمال خواسیتم تا درباره حل سازنده مشکلات صحبت کنند.

با این حال کانادا پیش از این کنفرانس شورای قطب شمال مسکو را تحریک کرد و با وجود درگیری‌های لفظی بین دو کشور به نظر می‌رسد تنش‌ها بین روسیه وکانادا افزایش می‌یابد.

وزیر خارجه کانادا همچنین اظهار کرد: به نظرم نباید خود خواه باشیم، در مدت اخیر ما شاهد بودیم که پوتین به تدریج اقدامات متجاوزانه خود را علیه کشورهای همسایه‌اش و همچنین بهبود تجهیزات نظامی‌اش را افزایش می‌دهد و به نظرم اینها اقداماتی است که ما هرگز نباید درباره آن‌ها سهل انگار باشیم.

کانادا و روسیه به همراه آمریکا، نروژ و دانمارک کشورهایی هستند که درباره قطب شمال ادعاهایی دارند و تلاش‌های قانونی برای تضمین حقوق‌شان صورت داده‌اند. این منطقه تقریبا 15 درصد نفت ذخیره و 30 درصد کل گاز جهان را در خود دارد.

روسیه از سال 2001 در سازمان ملل ادعا می‌کند این کشور توسط فلات‌های قاره‌ای به این منطقه متصل است؛ همزمان دولت کانادا نیز در پی بررسی‌های نقشه‌ای که 200 میلیون دلار هزینه داشت و بیش از یک دهه در حال اجرا بود همین ادعا را سال گذشته مطرح کرد.

اگر این ادعا ثابت شود هر دو کشور می‌توانند تا 200 مایلی مرز دریایی خود از منطقه بهره برداری کنند.

با وجود اینکه مناطق مورد ادعای کشورها بر هم منطبق نیستند منازعات متعددی درباره این منطقه وجود دارد.

در همین حال، رویسه قصد دارد تا قطب شمال را به عنوان "منطقه صلح و همکاری بین‌المللی" توسعه دهد.

انتهای پیام

کد N468985

وبگردی