آفتاب

خرابکاری های هسته ای و لزوم تشکیل کنوانسیونی جهانی برای مقابله با آن

خرابکاری های هسته ای و لزوم تشکیل کنوانسیونی جهانی برای مقابله با آن

تهران- ایرنا- این روزها تروریسم و افراط گرایی خود را در اشکال مختلف هویدا می سازند، گاه در قالب حملات گروهک های تروریستی به مردم بی دفاع و گاه در قالب نفوذ پهپادهای جاسوسی و خرابکاری های هسته ای.

گرچه مجمع عمومی سازمان ملل کنوانسیون ها، پروتکل ها، قطعنامه ها، اعلامیه ها و بیانیه های متعددی را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی در طول سالیان متمادی برای مقابله با تروریسم تصویب کرده و جهان به فکر اقدامات پیشگیرانه از این پدیده افتاده ، اما گویا این اقدامات فقط بر روی کاغذ باقی مانده اند.

در روزهای اخیر، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، پهپاد جاسوسی «هرمس» متعلق به رژیم صهیونیستی را ساقط کردند که قصد جاسوسی از سایت های هسته ای ایران را داشت.

خرابکاری های هسته ای همچون ارسال پهپادهای جاسوسی، نمایانگر شکل گیری جریان خطرناک دیگر تروریستی است که با توجه به آثار و تبعات بی حد و مرز آن در تهدید بشریت، تشکیل کنوانسیونی برای مقابله هرچه جدی تر با آن را ضروری سازد.

گرچه پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مبارزه با خشونت و افراط گرایی در مجمع عمومی سازمان ملل سال گذشته به تصویب رسید اما رییس جمهوری اخیرا گفت اقدام شایسته ای در این باره انجام نشده و شاهدیم در اطراف و اکناف منطقه خاورمیانه موجی از خشونت، تروریست و افراطی گری شکل گرفته است و در شرایطی که کشورهای صنعتی در مسیر پیشرفتند، جهان اسلام و منطقه در آتش نفاق و اختلاف می سوزد و مسیر توسعه زیر پای افراط و خشونت له شده است.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تهدید و تروریسم هسته ای را جدی دانست و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در سیزدهم آوریل2010 اعلام کرد که محافظت از مواد هسته ای و جلوگیری از وقوع تروریسم هسته ای یکی از چالش های جهانی است.

در این راستا، قطعنامه 1540 شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون 28 ماده ای ضد تروریسم که در سال 2007 به تصویب مجمع عمومی این سازمان رسید، ضمن به رسمیت شناختن حق مشروع همه کشورها برای بهره برداری و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، بر تلاش همه دولت ها در پیشگیری از تروریسم هسته ای تاکید کرده اند.

اما خطر آن زمانی جدی تر است که تروریسم منشا دولتی داشته باشد و با حمایت و هدایت مستقیم رژیمی صورت گیرد که ادعای عضویت در سازمان ملل دارد و بخواهد به دلایل سیاسی و برای جلوگیری از گسترش نفوذ کشوری دیگر، راه رسیدن به دستاوردهای علمی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اقدامات خرابکارانه ای را انجام دهد.

سقوط پهپاد جاسوسی «هرمس» متعلق به رژیم صهیونیستی نمونه ای از این خرابکاری های هسته است که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در این باره می گوید: طرف مقابل یعنی دشمنان جمهوری اسلامی ایران از اتحادسازی ، تهدید ، تحریم ، ترور ، جاسوسی و تمام شیوه های ممکن استفاده کردند تا روند مبارک فرآیند فعالیت صلح آمیز هسته ای ما را متوقف کنند.

معاون رییس جمهوری همچنین از مداخله و حضور برخی شرکت ها و کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه خرابکاری هسته ای خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه خیلی از کشورها، شرکت ها و صنایع صاحب نام اروپایی در صنعت، در فرآیند خرابکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی سهیم شده اند که اگر روزی اسامی این شرکت ها و کشورها را اعلام کنیم، اعتبار آنها خدشه دار می شود.

بر اساس اخباری که تاکنون منتشر شده است می توان به این موضوع دست یافت که خرابکاری های انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران شامل موارد زیر بوده است:

1- ترور دانشمندان و عناصر کلیدی:

در این روش شوم، سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی که از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات آن را به دست آورده بودند، شهیدان مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن ترور شدند و فریدون عباسی دوانی نیز مورد سوء قصد قرار گرفت.

2- جاسوسی و جمع آوری اطلاعات به دو روش فنی و انسانی:

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی و معاون حفاظت و امنیت هسته ای این سازمان، تا کنون جاسوسانی شناسایی و دستگیر شده اند که دستگیری 20 نفر از عوامل ترور دانشمندان هسته ای و همچنین 4 نفر از جاسوسان در سال های 91 و 92 نمونه های آن هستند.

3- خرابکاری صنعتی از طریق فروش قطعات آلوده، معیوب یا دستکاری شده:

کشورهای غربی با استفاده از اطلاعاتی که از طریق شرکت ها درباره نوع تجهیزات خریداری شده دریافت می کنند به انجام خرابکاری مبادرت می کنند به گونه ای که اصغر زارعان معاون حفاظت و امنیت هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که «با توجه به رویکرد بیگانگان برای کند کردن فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و تحت الشعاع قراردادن زیرساخت های کشور با هدف توقف این فعالیت ها دستگاه های جاسوسی بیگانگان اقداماتی را علیه ایران در دستور کار قرار داده اند که یکی از فعالیت های بیگانگان با توجه به نیاز صنعت هسته ای به تجهیزات و تامین آنها از خارج کشور خریدهایی است که برای تامین تجهیزات انجام می دهیم».

به گفته این مقام سازمان انرژی اتمی، یکی از موارد خنثی شده، خرابکاری در بخشی از فرآیند «سایت IR 40 خنداب اراک» بوده است.

وی دیگر خرابکاری انجام شده را در پروژه تاسیس کارخانه تبدیل دی اکسید اورانیوم به اورانیوم طبیعی دانسته است که قبل از راه اندازی، چندین بدافزار در آن شناسایی و با خنثی کردن آنها این کارخانه با موفقیت افتتاح شده است.

متخصصان سازمان انرژی اتمی در یک مقابله علمی با همتایان غربی، قدرت و توان دانش فنی خود را به رخ کشیدند.

از دیگر موارد خرابکاری می توان به ویروس «استاکس نت» در سال 2010 میلادی اشاره کرد که مرکز غنی سازی اورانیوم نطنز مورد حمله آن قرار گرفت.

زارعان همچنین از فعالیت های گسترده یک آزمایشگاه در ایالت نیومکزیکوی آمریکا خبر داده و اضافه کرده است: در این آزمایشگاه، فرآیند خرابکاری در صنعت هسته ای دنبال می شود که این فرآیند با همکاری بیگانگان میان یکدیگر است.



4- خرابکاری به شکل انفجار و تخریب

5- عملیات سایبری

6- سندسازی و جعل اطلاعات و ارایه آن به سازمان های بین المللی

نوع دیگری از خرابکاری راه اندازی ماشین صدور قطعنامه است که با ارایه تحریم ها و پروژه ایران هراسی به حرکت درآمد.

الی کلایفتون (Eli Clifton) یک روزنامه نگار آمریکایی در بررسی پشت پرده گروه های جنگ طلب آمریکایی و پروژه های ایران هراسی و جنگ افروزی آن ها، رد پای میلیاردرهای اسراییلی- آمریکایی را یافته است.

این محقق آمریکایی به تندروترین گروه مخالف ایران موسوم به«اتحاد علیه ایران هسته ای» اشاره می کند که هدایت کننده و طراح بسیاری از تحریم ها و تبلیغات منفی علیه برنامه هسته ای ایران بوده است.

این گروه فشار که یکی از سرمایه گذاران اصلی در حوزه طلا و دیگر فلزات گرانبهاست، در سال 2008 تشکیل شد و از وجود کارشناسان سیاسی، اطلاعاتی و همچنین برخی از فرماندهان اطلاعاتی و امنیتی پیشین آلمان، اسرائیل و انگلیس بهره می برد.

این گروه آشکارا اعلام کرده است که در سایه «ناآرامی سیاسی در خاورمیانه» به سود فراوانی دست خواهد یافت و برای رسیدن به این هدف، با انتشار اخبار و گزارش هایی درباره شرکت هایی که با ایران همکاری اقتصادی می کنند، باعث تشدید تحریم ها علیه ایران و تنبیه این شرکت ها می شوند و تلاش می کنند تا از رسیدن ایران با دیگر کشورها در موضوع هسته ای جلوگیری کنند.

از سویی دیگر، وقتی در ماه نوامبر 2013 اعضای تیم مذاکره کننده کشورهای 1+5به توافقی موقت در مورد برنامه هسته ای ایران رسیدند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که همواره در تلاش برای اقدامات خرابکارانه در سایت های هسته ای ایران، این توافق را ˈاشتباهی تاریخیˈ خواند که دنیا را به ˈمکانی بس خطرناک ترˈ تبدیل می کند .

ارسال پهپاد رژیم صهیونیستی بر فراز سایت های هسته ای ایران که اخیرا با هوشیاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سرنگون شد و دیگر خرابکاری هایی که در بالا به نمونه هایی از آن آن اشاره شد، نمونه بارز این ضرورت است که مجامع بین المللی قوانینی را درباره خرابکاری های هسته ای که تبعات بی حد و مرزی دارد، تصویب کنند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد داده است « کنوانسیون جدیدی را در رابطه با منع خرابکاری هسته ای تدوین و تهیه کند تا خرابکاری هسته ای ممنوع شود».

حال مسوولیت بر عهده این نهاد بین المللی است که با توجه به پیشنهاد ایران، راه حلی جدی برای مقابله با خرابکاری های هسته ای که تهدیدی جدی برای منطقه و بشریت است، بیندیشد.

سیام(5)1429**1572
کد N468793

وبگردی