آفتاب
وال استریت ژورنال بررسی کرد؛

افغانستان در آستانه بحران مالی/ رشد منفی اقتصاد متعاقب بحران سیاسی اخیر

افغانستان در آستانه بحران مالی/ رشد منفی اقتصاد متعاقب بحران سیاسی اخیر

روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی بقلم نتان داج می نویسد، اگر هفته آینده همه چیز طبق برنامه پیش برود، رئیس جمهور جدید کابل در شرایطی کار خود را آغاز می کند که بحران مالی بزرگی به وی به ارث خواهد رسید: دولت وی از نظر نقدینگی شدیدا در مضیقه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر اقتصاد افغانستان اظهار داشته که بلاتکلیفی سیاسی طولانی مدت تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد کشور گذاشته و منجر به جلوگیری از سرمایه گذاری جدید و کاهش درآمدهای دولت شده است. به گفته وی اگر اختلافات سیاسی کنونی به ماه سپتامبر و یا ماههای بعد کشیده شود ممکن است توانایی خود در پرداخت حقوق کارمندان دولت را از دست بدهیم.

عمر زاخیلوال افزود، رشد ناخالص داخلی افغانستان کاملا منفی شده است.

مقامات سفارت امریکا در افغانستان اظهار می دارند که مقامات افغانی قبلا در مورد توانایی دولت برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و پروژه های دولتی ابراز نگرانی کرده بودند اما بحران سیاسی کنونی که بر اثر اختلاف بین دو کاندید ریاست جمهوری بروز کرده بر این مسئله دامن زده است.

این مقاله می افزاید، افغانستان هنوز برای پرداخت حقوق نیروهای ارتش و پلیس خود متکی به کمکهای بین المللی است و پرداخت این کمکها منوط به انتقال قدرت دموکراتیک در کشور می باشد.

به نوشته وال استریت ژورنال، در نشست سال 2012 در شیکاگو امریکا و متحدینش متعهد به حمایت مالی از نیروی متشکل از 500/228 سرباز و نیروی پلیس افغانستان با هزینه مالی سالیانه 1/4  میلیارد دلار در یک دهه آینده شدند. در این نشست افغانستان متعهد شد که از سال 2015 با پرداخت 500 میلیون دلار اولیه به تدریج مسئولیت کامل پرداخت هزینه امنیتی خود را تا سال 2024 به عهده بگیرد.

اکنون با توجه به بحران سیاسی و مالی در این کشور، این نگرانی که افغانستان نتواند سهم خود را در این رابطه پرداخت نماید، نگرانیهایی را دامن زده است.

کد N468752

وبگردی