آفتاب

مذاکرات مسلمان جنوب تایلند با دولت جدید/ تاکید مالزی بر ادامه مذاکرات صلح

مذاکرات مسلمان جنوب تایلند با دولت جدید/ تاکید مالزی بر ادامه مذاکرات صلح

کوالالامپور – ایرنا – نخست وزیر جدید تایلند روز چهارشنبه اعلام کرد که مالزی خواستار از سرگیری مذاکرات صلح مسلمانان جنوب تایلند با دولت جدید این کشور است.

به گزارش ایرنا، ˈپرایوت چان اوچاˈ نخست وزیر جدید تایلند اعلام کرد که مالزی ظاهرا از مقامات امنیتی تایلند خواسته است مذاکرات صلح با مسلمانان جنوب این کشور را به صورت یک مسئولیت مستقیم بر عهده گیرد.

چاو اوچا فرمانده 60 ساله ارتش تایلند دوشنبه این هفته توانست تایید پادشاه این کشور برای تکیه بر کرسی نخست وزیری را به دست آورد.

روزنامه ˈبانکوک پستˈ نوشت که نخست وزیر تایلند نماینده ای به مالزی اعزام کرده است تا گفتگوهای مربوط به مذاکره با مسلمانان جنوب تایلند آغاز شود.

مذاکرات صلح بین جدایی طلبان جنوب تایلند با دولت مرکزی پس از برگزاری پنج دور مذاکره پس از پایان ماه مبارک رمضان سال گذشته به دلیل آغاز بحران سیاسی تایلند متوقف شد.

جنبش جدایی طلبان مسلمان جنوب تایلند موسوم به جبهه انقلاب ملی نیز اواسط مرداد ماه گذشته خواستار ادامه مذاکرات صلح با دولت مرکزی این کشور شده بود.

این جنبش مدعی شد شورای ملی حفظ نظم و صلح تایلند که ریاست آن با ˈپرایوت چان اوچاˈ است با مالزی که نقش واسطه را دارد تماسی برقرار نکرده است.

پرایوت چان اوچا بر محرمانه انجام شدن مذاکرات صلح تاکید دارد.

براثر درگیری بین مسلمانان جنوب تایلند با نیروهای امنیتی این کشور در یک دهه گذشته دست کم شش هزار نفر کشته و بیش از 10 هزار نفر زخمی شده اند.

آساق**241 **1611
کد N468704

وبگردی