آفتاب
سازمان ملل در گزارشی مطرح کرد؛

نقض حقوق بشر در یمن/ سیاستهای تبعیض آمیز دولت دلیل اصلی گسترش فقر

نقض حقوق بشر در یمن/ سیاستهای تبعیض آمیز دولت دلیل اصلی گسترش فقر

در حالی که اعتراضات ضد دولتی در یمن همچنان ادامه دارد سازمان ملل با انتشار گزارشی از وضعیت اسفناک انسانی و گسترش فقر در میان ساکنان این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی امارات(وام)، "یوهانس وان دیر کلاو" مسئول امور انسانی سازمان ملل در صنعا با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت انسانی در یمن اعلام کرد که بحران انسانی در یمن یکی از وخی ترین بحرانهای انسانی در دنیا محسوب می شود.

وی اعلام کرد که این بحران در یمن از سال 2013 تا کنون هیچ تغییری نکرده است.

کلاو در ادامه افزود: از مهمترین دلایل این بحران انسانی شدید در یمن می توان به شیوع فقر مزمن، رفتار تبعیض آمیز دولت، درگیریهای خونین متعدد و همچنین ناتوانی در حل و فصل اختلافات و درگیریها اشاره کرد.

بر اساس این گزارش سطح نیازها به کمکهای بشر دوستانه در همه جای یمن  بسیار زیاد و قابل توجه است و به یک طرح جامعه بر اساس هزینه ای بالغ بر 592 میلیون دلار نیاز دارد.

کلاو در این گزارش تاکید کرده است که 10 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 24 میلیونی یمن زیر خط فقر زندگی می کنند و امنیت غذایی ندارند.

وی افزود: حدود چهار میلیون و پانصد نفر از این تعداد در مرحله خطرناک و بحرانی قرار دارند.بر اساس این گزارش حدود یک میلیون کودک یمنی زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج می برند.

13 میلیون و 100 هزار نفر از ساکنان یمنی نیز به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و حدود هشت میلیون و 600هزار نفر از خدمات بهداشتی و درمانی محروم هستند.

این در حالی است که مردم یمن در 10 روز اخیر اعتراضاتی را علیه سیاستهای سیاسی و اقتصادی دولت آغاز کرده و خواهان برکناری دولت کنونی و بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور هستند.

 حوثیهای یمن که بیشتر از ساکنان استان صعده در شمال این کشور هستند از ارکان اصلی اعتراضات اخیر محسوب می شوند که از محروم ترین طیف مردم یمن به شمار می آیند که همواره از سوی دولت این کشور در معرض فشار، سرکوب و تبعیض قرار داشته اند، دولتهایی که از حمایتهای گسترده عربستان برخوردارند.

کد N468618

وبگردی