آفتاب

رئیس‌جمهوری فنلاند: پیوستن به ناتو همچنان یک گزینه است

رئیس‌جمهوری فنلاند: پیوستن به ناتو همچنان یک گزینه است

در شرایطی که نخست وزیر فنلاند از آنچه وی تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین می‌داند، انتقاد کرده است، رئیس جمهوری فنلاند گفت که پیوستن به ناتو همچنان یک گزینه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکساندر استاپ، نخست وزیر فنلاند در سخنانی گفت: روسیه عدالت بین المللی را نقض کرده است. ما نمی‌توانیم برای تمامیت ارضی گدایی کنیم. اقدام روسیه اشتباه بود. ما به قدر کافی شاهد برقراری عدالت در این اقلیم نبوده‌ایم.

از سوی دیگر، سولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید تمرکز خود را بر روی هزینه‌های دفاعی در شرایطی که بحران اوکراین تشدید شده است، افزایش دهد.

فنلاند برخلاف همسایه‌های حوزه بالتیک خود، تاکنون انتخاب کرده است که خارج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باقی بماند. با این حال درخواست‌ها برای تقویت هزینه‌های دفاعی افزایش یافته است.

ژنرال جارمو لیندبرگ، فرمانده نیروهای دفاعی فنلاند در مصاحبه‌ اخیر خود گفته است که اروپا باید برای زوال ناگهانی خود در مرزهای شرقی آماده شود.

فنلاند طولانی‌ترین مرز در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با روسیه دارد.

گفته می‌شود که هواپیمای دولتی روسیه در سال جاری میلادی دست کم چهار بار حریم هوایی فنلاند را نقض کرده است.

سولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند گفت: احتمال ائتلاف نظامی از طریق عضویت در ناتو برای ما همچنان یک گزینه باقی خواهد ماند که در راستای سیاست امنیتی ما است. سیاست امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا آن طور که ما انتظار داشته‌ایم، توسعه نیافته است. این در حالی است که سرنوشت اقتصاد فنلاند تا حد زیادی به روابط با روسیه گره خورده است. آمارها نشان می دهد که در صورتی که اقتصاد روسیه تضعیف شود، فنلاند بیش از هر کشور دیگری ضرر می‌کند.

انتهای پیام

کد N468461

وبگردی