آفتاب

وعده پورشنکو به پوتین در مینسک/مسکو در توافق کی یف و جدایی طلبان دخالت نمی کند

وعده پورشنکو به پوتین در مینسک/مسکو در توافق کی یف و جدایی طلبان دخالت نمی کند

رئیس جمهور اوکراین پس از دیدار شب گذشته با همتای روس خود در مینسک به وی وعده داد تا تمام تلاش خود را برای برقراری فوری آتش بس در شرق کشورش به کار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، عصر روز گذشته شهر مینسک پایتخت بلاروس میزبان نشستی بود که میهمانان اصلی آن رهبران کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی بودند.

البته در این نشست افراد دیگری نیز همچون "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز حضور داشت.

در نشست شب گذشته یک اتفاق مهم افتاد و آن دیدار "ولادیمیر پوتین" با "پترو پورشنکو" بود. روسای جمهور دو کشوری که به دلیل درگیری های آغاز شده در شرق اوکراین، به شدت با یکدیگر وارد تنش شده اند و حتی تا مرحله درگیری نظامی نیز پیش رفته اند.

دیدار پوتین و پورشنکو در مینسک ساعاتی بعد از اعلام خبر بازداشت 10 نیروی ویژه ارتش روسیه در شرق اوکراین انجام شد و اغلب رسانه های غربی پیش بینی می کردند که دیدار روسای جمهور اوکراین و روسیه تحت تاثیر این واقعه باشد.

با این وجود پورشنکو بعد از دیدار و گفتگو با پوتین، به وی وعده داد که تمام تلاش خود را برای برقراری آتش بس در شرق اوکراین به کار می گیرد. رئیس جمهور روسیه نیز که کشورش از سوی اروپا و آمریکا متهم به حمایت از جدایی طلبان اوکراین می شود اعلام کرد که مسکو دخالتی در چگونگی توافق جدایی طلبان و کی یف نخواهد داشت.

در روزهای گذشته کی یف مدعی شده بود که تانکهای ارتش روسیه وارد خاک اوکرین شده اند و همین امر سبب تشدید تنشها میان کی یف و مسکو شده بود.

روابط روسیه و اوکراین از نوامبر سال گذشته وارد تنش شد، اما از ماه می که درگیری های سنگین در شرق اوکراین آغاز شد این تنشها به اوج خود رسید.

کد N468225

وبگردی