آفتاب

استقبال انگلیس از برقراری آتش بس بلند مدت در غزه

استقبال انگلیس از برقراری آتش بس بلند مدت در غزه

لندن - ایرنا - وزارت امور خارجه انگلیس شامگاه سه شنبه از برقراری آتش بس بلند مدت در غزه میان جنبش مقاومت فلسطین ˈحماس ˈ و رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا،ˈ توبیاس ال وودˈ وزیر مشاور دفتر امور خارجی و مشترک المنافع انگلیس در حوزه خاورمیانه ضمن تقدیر از تلاش های مصر برای برقراری آتش بس درغزه گفت: این آتش بس فرصتی خطیر و دریچه ای برای رسیدن به یک توافق جامع باز خواهد کرد.

وی افزود: این توافق نامه جامع بایستی تضمین کند که حماس و دیگر گروه های مسلح حملاتشان را علیه اسراییل به طور کامل پایان داده و دولت خودگردان فلسطین بتواند کنترل غزه را به طور کامل در دست بگیرد.

این مقام وزارت خارجه انگلیس اضافه کرد: اسراییل نیز دراین چارچوب بایستی محدودیت های اعمال شده علیه غزه را که سبب درد ورنج برای فلسطینی ها شده است، بردارد و اجازه دهد که اقتصاد این منطقه رشد کند.

وزیر مشاور دفتر امورخارجی انگلیس تصریح کرد که مذاکرات برای رسیدن به توافقنامه جامع آسان نخواهد بود اما هیچ جایگزین مناسب دیگری در این زمینه نیست و جامعه بین الملل برای ارایه هر گونه کمکی دراین مورد آماده است.

ال وود افزود: جامعه بین الملل برای اجرای نافذ این توافقنامه جامع و راست آزمایی آن، لازم است بر اجرای آن نظارت کامل داشته باشد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ˈحماسˈ روز سه شنبه اعلام کرد که با رژیم صهیونیستی درخصوص برقراری آتش بس دراز مدت به منظور پایان دادن به تهاجم هفت هفته ای ارتش این رژیم به غزه به توافق رسیده است.

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: ˈبرای حفاظت از جان افراد بی گناه و پایان دادن به خونریزی ها، دو طرف فلسطینی و اسراییلی بر اساس طرح پیشنهادی مصر در سال 2014 میلادی و توافق صورت گرفته در قاهره در سال 2012 میلادی اقدام به پذیرش آتش بس کردند.ˈ

بر اساس این بیانیه، با برقراری آتش بس که بصورت نامحدود و دائمی خواهد بود، گذرگاه های میان غزه و سرزمین های اشغالی برای ورود کمک های بشردوستانه و مصالح مود نیاز برای بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ، بازگشایی می شود.

در تهاجم نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه، بیش از 2هزار فلسطینی شهید و هزاران تن دیگر زخمی شدند .

به عقیده ناظران، این آتش بس یک شکست سنگین برای رژیم صهیونیستی به شمار می رود زیرا نه تنها به اهداف خود از آغاز این جنگ نرسید، بلکه ناچار شد به محاصره چندین ساله نوار غزه پایان دهد.

حماس از این توافق به عنوان یک پیروزی برای مقاومت فلسطین، یاد کرده است.

اروپام ** 4** 1552 ** 1551
کد N468078

وبگردی