آفتاب

مقاومت فلسطین اسرائیل را به زانو درآورد

مقاومت فلسطین اسرائیل را به زانو درآورد

پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ ۵۰ روزه با اسرائیل نشان داد که تنها راه رسیدن ملت فلسطین به حقوق خود مقاومت و مبارزه مسلحانه است.

پس از گذشت ۵۰ روز از تجاوز هوایی زمینی و دریایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و رویارویی مقاومت فلسطین با این تجاوز، اسرائیل با تحمل تلفات سنیگن و دست نیافتن به اهداف خود در این منطقه مجبور به پذیرش آتش بس با فلسطینی‌ها شد.

به گزارش ایلنا، با میانجیگری مصر و پس از ارائه پیشنهادهای مختلف، اسرائیل مجبور شد به خواسته‌های فلسطینی ها پس از ۵۰روز تجاوز به نوار غزه تن دهد.

مبارزان فلسطینی در این مدت نه فقط در برابر تجاوز اسرائیل مقاومت کردند بلکه شهرهای مختلف از جمله تا آویو، «قدس اشغالی»، «حیفا» و «هرتسلیا» و همه شهرک‌های یهودی نشین نزدیک به نوار غزه و نیز فرودگاه «بن گوریون» و پایگاه‌های نظامی اسرائیلی را موشک باران کردند.

مقاومت در تجاوز ۵۰روزه اسرائیل به نوار غزه هزاران موشک به فلسطین اشغالی شلیک کرد و گنبد آهنین نیز به اعتراف خود اسرائیلی در برابر حملات موشکی مقاومت نتوانست از آن‌ها حمایت کند.

این حملات موشکی زیان‌های اقتصادی سنگینی نیز به اسرائیلی‌ها وارد آورد و هدف قرار دادن فرودگاه بن گوروین باعث شد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان پرواز به فلسطین اشغالی و تل آویو را به حالت تعلیق دربیاورند.

حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه همراه با تلفات سنگین بود و این رژیم نتوانست با این حمله به اهداف خود برسد و مقاومت این بار با ایجاد تونل و نفوذ به سرزمین‌های اشغالی توانستند نظامیان اسرائیلی را در خود سرزمین‌های اشغالی مورد حمله قرار بدهند و به آن‌ها تلفات وارد کنند.

مقاومت فلسطین همچنین در حمله به شهرک‌های نشین نیز توانست خسارت‌ها و تلفات سنگینی به صهیونیست‌ها تحمیل کند و پس از برقراری آتش بس موقت که طی این مدت چند بار رخ داد و توسط خود اسرائیل نقض شد، صهیونیست هایی که از شهرک های یهودی نشین نزدیک نوار غزه فرار کرده بودند حاضر به بازگشت به این شهرک‌ها نشدند.

مقاومت همچنین توانست در این مدت یک سرباز اسرائیلی را به اسارت بگیرد و جسد چند سرباز را نیز نزد خود نگه دارد تا بتواند پس از پایان جنگ بر سر مبادله آن‌ها با اسرا و پیکرهای شهدای فلسطینی مبادله کند.

از طرفی، افکار عمومی جهان نیز بر غرب و آمریکا فشار زیادی وارد آورد و در بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی، عربی و اسلامی و نیز کشورهای آمریکای لاتین تظاهرات‌های گسترده‌ای در محکومیت تجاوز اسرائیل به نوار غزه برگزار شد. این تظاهرات‌ها به نوبه خود فشار مضاعفی را به اسرائیل و حامیانش برای پایان دادن به تجاوز به نوار غزه وارد آورد.

در خود فلسطین اشغالی نیز اسرائیلی با برگزاری تظاهرات علیه تجاوز اسرائیل به نوار غزه خواستار پایان این تجاوز شدند.

مقاومت در تجاوز ۵۰ روزه اسرائیل به نوار غزه نه فقط توانست در برابر این تجاوز ایستادگی و ضربات سنگینی به اشغالگران وارد کند بلکه توانست قدرت نوآوری‌های نظامی جدید خود را نیز به نمایش بگذارد و چندین پهپاد اسرائیلی را هم شکار کند.

مقاومت همچنین توانست با حملات موشکی به مناطق مختلف در فلسطین اشغالی باعث ایجاد توازن رعب با اسرائیلی‌ها شود.

اسرائیل در ابتدا برای برقرای آتش بس با فلسطینی ها خلع سلاح مقاومت در نوار غزه را به عنوان شرط تعیین کرد اما با مخالفت فلسطینی ها و حتی خود مصری ها مواجه شد و از این شرط خود عقب نشینی کرد.

وزارت خارجه مصر پس از برقراری آتش بس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل با ورود کمک‌های انسانی، مواد لازم برای بازسازی نوار غزه موافقت کرد.

در این بیانیه آمده است که آتش بس فراگیر و دو جانبه با بازگشایی همزمان گذرگاه‌های نوار غزه و تسریع در ورود کمک‌های انسانی و مواد لازم برای بازسازی این منطقه همراه می‌شود.

در بیانیه وزارت حارجه مصر همچنین آمده است که گسترش محدوده صید دریایی که یکی از خواسته‌های مهم فلسطینی هاست برآورده شده است.

همچنین بر اساس توافق نامه آتش بس مذاکرات غیرمستقیم میان طرفین درباره موضوع‌های دیگر یک ماه پس از تثبیت آتش بس آغاز می‌شود.

خواست اصلی مردم فلسطین و مقاومت در نوار غزه پایان کامل محاصره نوار غزه و بازگشت زندگی عادی به این منطقه، پایان تجاوز اسرائیل به نوار غزه، گشودن همه گذرگاه‌ها، گسترش محدوده صید دریایی، حل مشکل برق و راه اندازی دوباره بندر و فرودگاه غزه و نیز آزادی اسرا است.

اصرار هیات مذاکره کننده فلسطینی بر خواسته‌های خود از جمله پایان محاصره نوار غزه و متحد بودن همه گروه‌های فلسطینی و به ویژه جنبش‌های فتح و حماس در مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل در قاهره بالاخره نتیجه داد و از امشب میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی آتش بس برقرار شد.

 «سامی ابو زهری» سخنگوی جنبش «حماس» پس از برقراری آتش بس گفت که مقاومت هیبت بازدارندگی و اسطوره شکست ناپذیری ارتش اسرائیل را در هم شکست.

ابو زهری تاکید کرد که ارزش پیروزی مقاومت در این است که راه را برای آزادی قدس و فلسطین هموار کرد.

سخنگوی حماس در ادامه گفت که اسرائیل کمیته‌ای را برای تحقیقات درباره ناکامی‌هایش در نوار غزه تشکیل داده است و این به معنای شکست اسرائیلی هاست.

ابو زهری خطاب به اسرائیلی‌ها نیز گفت: «به اسرائیلی‌ها می‌گوییم پس از برقراری آتش بس و با تصمیم حماس می‌توانید به خانه‌های خود برگردید.»

وی تاکید کرد که مقاومت به این باور رسیده است که به قدس نزدیک‌تر شده است.

پس از برقراری آتس بس همچنین فلسطینی‌ها در کرانه باختری، نوار غزه و در اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان برای نشان دادن شادی خود از پیروزی مقاومت در برابر اسرائیل به خیابان‌ها ریختند.

پیروزی مقاومت در نوار غزه در جنگ ۵۰ روزه با اسرائیل نشان داد که تنها راه رسیدن ملت فلسطین به حقوق خود مقاومت و مبارزه مسلحانه است.

کد N467966

وبگردی