آفتاب
گزارشی از سومین سفر ظریف به عراق؛

دیدار با مقامات ارشد عراق و اقلیم کردستان/ تقدیر ویژه بارزانی از حمایت های ایران

دیدار با مقامات ارشد عراق و اقلیم کردستان/ تقدیر ویژه بارزانی از حمایت های ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در سومین سفر خود به عراق در طول دوران وزارتش، با سفر به اقلیم کردستان برای اولین بار شکل ویژه از روابط را رقم زد و این در حالی بود که رئیس اقلیم کردستان در سفر ظریف اعلام کرد که کردستان از ایران درخواست کمک داشته و ایران تسلیحات و کمک هایش را در اختیار قرار داده است . 

به گزارش خبرنگار مهر ، سفر سه روزه محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در حالی پایان یافت که ظریف در سفر خود به عراق و در شرایط بحرانی کنونی در این کشور با سفر به اقلیم کردستان عراق و ملاقات با سران آن در اربیل و سلیمانیه تحلیل های خبری را به سوی این سفر هدایت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز یکشنبه دوم شهریور ماه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد تا دیدارهای دو جانبه ای را با مقامات عراقی داشته باشد و تشکیل دولت جدی در این کشور را به حیدر العبادی ، نخست وزیر جدید عراق تبریک بگوید .

ظریف در فرودگاه مورد استقبال ولید شلطاغ مدیرکل همکاری های منطقه ای وزارت خارجه عراق قرار گرفت.

ظریف: ملت عراق توان مقابله با تروریسم را دارد/ تمجید از مرجعیت شیعه


وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به بغداد در جمع خبرنگاران ضمن تمجید از مرجعیت شیعه گفت: خوشحالیم عراق نخست وزیری دارد که مورد تایید همه گروههای عراقی است.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، محمد جواد ظریف درباره تروریسم درعراق گفت: مشکل تروریسم یک بحث منطقه ای و جهانی است و برای ریشه کن کردن کامل آن نیاز به هماهنگی کامل جهانی است.

وی افزود: نیاز است تا با تروریسم به عنوان یک معضل برخورد شود و خوشحالیم که در چند هفته گذشته کشور ها و دولت هایی که تردید داشتند به یقین رسیدند و ابهاماتشان بر سر مساله تروریسم در حال برطرف شدن است چرا که خطر تروریسم را همه دارند احساس می کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: مردم عراق دیگر تروریسم را یک مشکل قومی و قبیله ای نمی بینند و خطری جدی برای این کشور قلمداد می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: بسیار جای خوشوقتی است که با حضور مرجعیت عالی شیعه، این حرکت خطرناک در حال کنترل است.

وی درپاسخ به سئوالی مبنی بر کمک ایران به حل مساله تروریسم در عراق یادآور شد: ایران همواره به شکل مناسب در کنار مردم عراق است اما معتقدیم مردم عراق توان مقابله با تروریسم را دارند.

وزیر امور خارجه ایران در اولین دیدار های خود در بغداد با حیدر العبادی نخست وزیر جدید و نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق گفتگو های جداگانه ای داشت . 

 تاکید بر مبارزه با تروریسم در دیدار ظریف و العبادی/تا روزی که نخست وزیر هستم روابط با ایران را توسعه می دهم

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با نخست وزیر جدید عراق انتخاب مردم عراق را دموکراتیک خواند و تاکید کرد: ایران با تمام توان از این روند حمایت می کند.

 محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در دیدار با العبادی نخست وزیر جدید عراق سلام رئیس جمهور و سایر مقامات کشورمان را به وی ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: انتخاب مردم عراق بسیار با اهمیت است و این یک انتخاب دموکراتیک بود و با تمام توان از این روند حمایت می کنیم.

ظریف تصریح کرد: اینکه انتخاب جنابعالی زمینه همگرایی نیروهای عراقی را فراهم کرد خوشحالیم . روابط دولت و ملت برادر عراق برای ما بسیار با اهمیت است.

وی تصریح کرد: نقش مرجعیت در این انتخاب دموکراتیک بسیار تعیین کننده بود و نشان دهنده هم پیمانی شیعه و سنی بود.

وی با اشاره به نقش کارساز و موثر ابراهیم جعفری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا از شما پشتیبانی کند.

حیدرالبعادی در ادامه این نشست ضمن تشکر از ظریف به روابط استراتژیک و راهبردی با ایران اشاره و بر تلاش مشترک دو کشور علیه تروریسم تاکید کرد.

وی با اشاره به توسعه و تعمیق مناسبات با جمهوری اسلامی ایران افزود: تا روزی که نخست وزیر هستم روابط با جمهوری اسلامی ایران را توسعه می دهم.

العبادی گفت: تروریسم خطری است که متوجه همه کشورهای منطقه است و یک تهدید مشترک است که باید در قالب همکاری های منطقه ای حل شود.

وی ادامه داد: در زمینه تحکیم روابط دو جانبه آمادگی داریم تا همکاری خود را در زمینه انرژی، گاز و سایر زمینه های اقتصادی تقویت کنیم.

ظریف نیز در پایان این نشست گفت که در ایران در همه زمینه ها آماده همکاری با عراق است و معتقدیم طرح های مشترک نیمه کاره در کشور باید به سرانجام برسد.

تقدیر ظریف از خدمات مالکی در عراق/ مالکی: از مقامات ایران به ویژه مقام معظم رهبری تشکر می کنم

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق گفت: حامل پیام های تشکر از سوی مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران به شما بخاطر نقش موثر جنابعالی در امنیت عراق و صیانت از روند سیاسی صورت گرفته در این کشور، هستم.

وی ادامه داد: مبارزه جدی جنابعالی بویژه در دو ماه گذشته در تقابل با توطئه های تروریستی در عراق و منطقه قابل تقدیر است و آمادگی داریم تا نابودی این تهدید مشترک همکاری های نزدیکی داشته باشیم.

ظریف با ابراز خرسندی از درایت های نوری المالکی و تقدیر از نقش مرجعیت در آرامش سیاسی عراق، اتحاد شیعیان را در جریان وقایع این کشور بسیار حائز اهمیت دانست.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: معتقدیم نقش جنابعالی و ائتلاف دولت قانون در آینده عراق بسیار مهم و اساسی است و آمادگی داریم تمام پروژه ها و طرح های مشترک که در زمان جنابعالی آغاز شد را با همکاری دولت جدید ادامه دهیم.

در ادامه این نشست نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق با تشکر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری بخاطر حمایت هایی که در طول سال های گذشته و در دوران مسئولیت وی داشتند، بر ادامه همکاری ها و حمایت از دولت حیدر العبادی تاکید کرد.

وی افزود: در همه زمینه ها از دولت آقای العبادی حمایت کرده و از روند توسعه و تقویت همکاری های مشترک بین دو کشور همچون گذشته حمایت می کنم.

نوری المالکی هم چنین از انسجام و همگرایی بین رؤسای قوا و نخست وزیر حمایت کرد.

برگزاری نشست خبری ظریف و زیباری/ در عراق حضور نظامی نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار ها و البته دیدار با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در بغداد در نشست خبری مشترک با همتای خود حضور یافت . 

 محمدجواد ظریف،در این نشست خبری گفت: ما معتقدیم برادران عراقی‌مان توان دفاع از خود را دارند و آن‌ها نیازی به ایران برای دفاع از خود ندارند.

او ادامه داد: داعش گروهی است که امروز چهره‌اش برای جهانیان مشخص شده و همه کشورهای منطقه باید علیه آن اقدام کنند.

ظریف در ادامه افزود: برای بنده موقعیت ممتازی است که در شرایطی که مردم عراق توانستند در برابر حرکت ضدصلح و ضد انسانیت با مقاومت و توانمندی‌شان ایستادگی کنند، برای اعلام حمایت رهبری، مردم و دولت ایران با مقامات عراقی ملاقات کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حرکتی که امروز در عراق و سوریه با آن مواجهیم حرکت علیه یک قومیت و مذهب و یا حتی یک کشور نیست، این یک حرکت علیه تمام منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است که نیازمند پاسخ منسجم ملی،‌ منطقه‌ ای و بین‌المللی است.

وی گفت: ما با افتخار به مقاومت مردم عراق با رهبری مرجعیت دینی در برابر این حرکات خطرناک و ضد اسلامی نگاه کردیم و همراه این مقاومت در کنار مردم شیعه و سنی، کرد و ترکمن، مسلمان و غیرمسلمان عراق ایستاده‌ایم و تا انتهای آن هم در کنار همه مردم عراق خواهیم بود.

ظریف بیان کرد: درایت رهبری سیاسی عراق و تصمیم عاقلانه و شجاعانه آن به‌خصوص شخص نوری مالکی که مردم عراق و منطقه مرهون خدمات او هستند سبب شد باب جدیدی در برابر ملت عراق و منطقه گشوده شد تا در کنار هم در برابر تروریسم ایستادگی کنند.

او تصریح کرد: خرسندیم که روند سیاسی در عراق و دموکراسی آن توانسته با درایت رهبران آن به نتیجه منطقی و معقولی برسد و در این راستا به حیدر العبادی تبریک گفته و برای او در تشکیل دولتی که نشان دهنده همدلی مردم برای مواجهه با کلیه مشکلات است آرزوی موفقیت داریم و اطمینان می‌دهیم که ایران همانند گذشته در کنار مردم عراق خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران از تمامیت ارضی، وحدت ملی، توسعه و امنیت عراق حمایت کرده و آن را برای خود یک اولویت در سیاست خارجی می‌داند. خوشحالیم که روابط دو جانبه همواره در حال گسترش است. من و زیباری طی یک سال گذشته توانستیم درباره زمینه‌های مختلف از جمله کشتیرانی در اروندرود به توافقاتی برسیم و امیدواریم که این همکاری‌ها ادامه یابد.

ظریف افزود: ایران و عراق روابط گسترده‌ و عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و مردمی دارند و این روابط به نفع همه کشورهای منطقه است. امیدواریم شاهد صلح و ثبات در کشور دوست و برادرمان عراق باشیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: روابط ما با عراق روابطی راهبردی است و به آن به عنوان قسمتی از روابط با کشوری که با آن رابطه مشترک و دیرینه داریم نگاه می‌کنیم برای همین عملا در خطر اخیر در حوزه‌های سیاسی،  امنیتی، دفاعی و اقتصادی در کنار مردم عراق بودیم.

او گفت: توقع ما از دوستان عراقی این است که با تجار ایرانی که در عراق به سر می‌برند رفتار مناسبی داشته باشند و این توقع را دوستان عراقی می‌دانند و تاکنون همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند.

ظریف در ادامه با تاکید بر حمایت ایران از انتخاب مردم عراق گفت:‌ ما از انتخاب مردم عراق حمایت می‌کنیم و تصمیم مردم عراق برای ما محترم است. ما هیچ گاه در امور عراق دخالت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. به همان اندازه که از نوری مالکی حمایت کرده‌ایم از العبادی نیز حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که شما حضور نیروهای نظامی ایران در عراق را تکذیب می‌کنید اما برخی تصاویر از کشته شدگان حملات بیانگر حضور نیروهای ایرانی در عراق است؟ تصریح کرد: اطلاعات شما درست نیست؛ ممکن است ایرانی‌ها نیز در عراق در جریان عملیات تروریستی شهید شده باشند اما ما حضور نظامی در عراق نداریم چون عراق نیازی به این حمایت‌ها ندارد. ما آماده همه نوع حمایت از عراق هستیم اما زمانی که به حضور ما نیازی ندارند، نیازی نمی‌بینیم که حضوری داشته باشیم.

دیدار ظریف با رئیس جمهور عراق/داعش یک خطر بزرگ برای همه منطقه است

 وزیر امور خارجه کشورمان عصرروز  یکشنبه با فواد معصوم رئیس جمهور عراق در بغداد دیدار کرد.

ظریف در ابتدای این دیدار گفت: به همان اندازه که از مالکی که نقش بزرگی در مبارزه با تروریست داشت حمایت کردیم، از دولت آینده عراق نیز حمایت می کنیم و امیدوارم آینده روشنی برای دوستانمان در عراق با همکاری و همدلی شکل بگیرد. 

ظریف افزود: ما همواره برای دوست خوبمان جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق دعا کرده و می کنیم و همیشه به نقشی که بارزانی در وحدت ملی عراق داشته واقف هستیم.

وزیر خارجه کشورمان گفت: همه دنیا در راستای مبارزه با تروریست باید همکاری کنند و ما از اولین روز حمله داعش به موصل در کنار عراق حضور داشتیم.

ظریف گفت : همان روزی هم که اربیل مورد هجمه واقع شد ما در کنار اقلیم کردستان قرار گرفتیم.

ظریف ادامه داد: ما فکر می کنیم داعش تنها برای یک کشور خطر نیست بلکه برای همه منطقه یک خطر بزرگ است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: همانگونه که در کنار برادران کرد و شیعه ایستاده ایم در کنار برادران اهل تسنن نیز حضور خواهیم داشت چون فکر می کنیم بزرگترین قربانیان تروریستی برادران اهل تسنن هستند و خطر داعش برای کل ملت عراق است.

ظریف گفت: اقدامات آنها در طول دو ماه گذشته برکسی پوشیده نیست و ضروریست این اقدامات مورد برخورد قرار گیرد.

محمد جواد ظریف ادامه داد: انتخاب نخست وزیر جدید عراق را تبریک گفته و معتقدیم این تصمیم همه عراقی ها بود لذا ما حتما کنار ملت عراق خواهیم بود.

وزیر امور خارجه افزود: سامان دادن اوضاع سیاسی داخلی عراق یکی از اقدامات ضروری است که در دولت جدید باید با دقت در خصوص آن تصمیم گیری شود و ما هم در این زمینه حتماً همه گروههای عراقی را تشویق و حمایت می کنیم  و این حمایت بی چشم داشت خواهد بود.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات امروز عراق که میراث زمان صدام است، باید مبنای مناسبی ایجاد شود تا با یک دولت فراگیر و با کمک شما و مجلس و نقش مرجعیت بتوان کارها را پیش برد.

ظریف در پایان تصریح کرد هر اقدامی برای کمک به کشور عراق انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور عراق نیز ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از ایران به خاطر کمک های انسان دوستانه و نیز کمک در دفع تروریست ها در عراق تشکر می کنیم.

فواد معصوم افزود: همکاری بین گروههای داخلی شیعه، سنی و کرد بوجود آمده است.

رئیس جمهور عراق ادامه داد: همه هم فکر هستند تا یک دولت قوی را تشکیل بدهند.

ظریف با سید عمار حکیم دیدار کرد

محمدجواد ظریف عصرروز یکشنبه  با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرد.

ظریف در این دیدار ضمن تبریک انتخاب نمایندگان عراق از طریق دموکراتیک گفت: مردم ایران همواره خود را در کنار دولت و مردم عراق احساس کرده اند؛ آن هم در شرایطی که مردم این کشور در مواجهه و مبارزه با خطر تروریسم افراطی هستند که از جمله سنی ها، کردها، ایزدی ها و مسیحی ها را تهدید می کند.

وی افزود: البته ما مطمئنیم که مردم این کشور از سنی، کرد، ایزدی و مسیحی می توانند با این خطر مقابله کنند.

ظریف با بیان اینکه خطر تروریسم تنها محدود به یک گروه خاص نمی شود گفت: قربانیان این بلای ساخته شده از سوی افراد کوته بین هم شیعیان، هم اهل سنت و هم گروه های کرد هستند؛ بنابر این همه باید کمک کنیم تا عراق در مواجهه با این پدیده شوم موفق شود.

دیدار ظریف با ابراهیم جعفری

وزیر امور خارجه ایران با ابراهیم جعفری رئیس فراکسیون همپیمانی ملی، بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق نیز  در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

ابراهیم جعفری در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه ایران و هیئت همراه و تاکید بر روابط دیرینه دو کشور اعلام کرد: خطری که امروز عراق را تهدید می‌کند، ممکن است دیگر کشورها را نیز مورد هدف قرار دهد، زیرا تروریسم مسلمان، مسیحی، کرد، صابئی، ایزدی و غیره را نمی‌شناسد. همه کشورهای منطقه می‌توانند هدف داعش قرار بگیرند. اصطلاح جنگ جهانی امروز بهترین مصداق خود را در حملات داعش پیدا کرده است. باید همه توانایی خود را برای مبارزه با این گروه که ادعای اسلام را دارد، به کار بندیم.

وی همچنین از حضور و همکاری ایران در این شرایط سخت در کنار مردم عراق تقدیر کرد و افزود: می‌دانیم که مردم عراق هرگز کسانی را که از آن‌ها حمایت کرده‌اند، فراموش نمی‌کنند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه ایران ضمن تقدیر از استقبال آقای جعفری گفت: امروز تعداد افرادی که از کشورهای مختلف از اروپای غربی، آمریکا و روسیه در سوریه و عراق علیه مردم بیگناه می‌جنگند، نشاندهنده این واقعیت است که افراط فقط به یک منطقه محدود نیست.

 ظریف افزود: ترور و افراط دین ندارد. قربانیان ترور و افراط نیز متعلق به یک دین نیستند. کسانی که امروز در سوریه و عراق از سوی گروه تروریستی داعش مورد حمله قرار گرفته‌اند، به یک گروه تعلق ندارد. به همین دلیل جمهوری اسلامی از ابتدا در کنار مردم سوریه و مردم عراق برای مقابله با این گروه‌های غیربشری ایستاده است.

وی همچنین اعلام کرد که ایران آمادگی کامل دارد تا هرگونه همکاری در مبارزه با تروریسم را به گروه‌های مختلف عراقی ارائه دهد. این مسئله نشاندهنده نگاه جمهوری اسلامی، مردم و رهبر ایران است. وی همچنین تاکید کرد که مقابله با افراط تنها از طریق راهکارهای امنیتی امکان‌پذیر نیست، بلکه مقابله سیاسی، فکری و اقتصادی را طالب است. وی ضمن ابراز خرسندی از همکاری همه گروه‌های شیعه، سنی و کرد عراقی در تشکیل دولت، معرفی نخست‌وزیر و رئیس پارلمان ابراز امیدواری کرد که این مسائل آینده بهتری را برای مردم عراق رقم بزند.

ظریف همچنین ضمن تقدیر از نقش آقای جعفری در این جریان ابراز امیدواری کرد که این نقش در طول دو هفته آینده نیز ادامه پیدا کند. وی ابراز امیدواری کرد برخی مشکلاتی که از زمان صدام در عراق باقی مانده، از طریق همکاری بزرگان اهل سنت، کرد و شیعه عراقی حل و فصل شود.

از سوی دیگر ابراهیم جعفری از حضور بزرگان اهل تسنن و اکراد عراق از جمله اسامه نجیفی رئیس پیشین پارلمان در این دیدار تقدیر کرد و ضمن محکوم کردن حملات تروریستی اخیر به نمازگزاران در دیالی، این اقدامات را در راستای کند کردن حرکت وحدت ملی و تشکیل دولت دانست.

وزیر امور خارجه همچنین به همراه هیئت دیپلمات‌های ایران در ضیافت شام فراکسیون همپیمانی عراق شرکت کرد.
 

ظریف وارد نجف شد

محمد جواد ظریف صبح روز دوشنبه 3 شهریور ماه  با استقبال استاندار و تولیت حرم علوی وارد نجف اشرف شد.

ظریف سپس برای بازدید از بیت قدیمی امام خمینی در جوار حرم علوی به آنجا مراجعت کرد.

دیدار ظریف با آیت الله سیستانی

محمد جواد ظریف در نجف با آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق دیدار کرد.

وی پیش از این دیدار از منزل امام خمینی «ره» در این شهر بازدید کرد.
 

بازدید ظریف از طرح توسعه حرم امام علی(ع)

محمد جواد ظریف  در روز دوم سفرش به عراق و در نجف اشرف شده با 4 تن از مراجع عظام در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.


ظریف در دیدار با آیات عظام سیستانی، فیاض، بشیر نجفی و حکیم در خصوص آخرین تحولات عراق گفتگو کرد.

بازدید از طرح توسعه حرم امام علی (ع) که توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال اجرا است آخرین برنامه ظریف در نجف است. وی پس از آن برای زیارت عتبه مطهر امام حسین(ع) راهی کربلا  شد.
 

ظریف عازم اربیل شد

ظریف روز سه شنبه  از نجف و از طریق مسیر هوایی عازم  اربیل شد تا با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کند. 

ظریف  پس از استقبال رسمی توسط نخست وزیر اقلیم کردستان و جمعی از مقامات اربیل در فرودگاه این شهر به دیدار مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان رفت.

بارزانی: ایران بار دیگر ثابت کرد در شرایط سخت پشتیبان عراق است

 محمد‌جواد ظریفدر دیدار با مسعود بارزانی حمایت از حیدر عبادی از سوی گروه‌های فعال سیاسی مختلف عراق برای تشکیل کابینه عراق را در راستای تقویت ثبات کشور و تامین کننده منویات مرجعیت عالی و منافع ملی عراق دانست.

او بر ضرورت آینده‌نگری مسوولان عراقی در تقویت وحدت و انسجام ملی و حل و فصل اختلافات احتمالی در چارچوب منافع ملی تاکید کرد.

ظریف با اشاره به فراگیر بودن تهدید داعش برای تمامی قومیت‌ها و مذاهب عراقی تاکید کرد: مبارزه با ترورسیم تا شکست قطعی آن باید به شکلی همه‌جانبه باشد و کشورها و نهاد‌های منطقه‌ ای و فرامنطقه‌ای مسوولیت خود را نسبت به رفع این نگرانی و تهدید مشترک به بهترین نحو ایفا کنند.

وی در این دیدار بر آمادگی کشورمان برای توسعه و تعمیق بیش‌تر همکاری‌ها و استفاده از فرصت‌های موجود با عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با یادآوری کمک‌ها و حمایت‌های ایران در دوره سخت مبارزه علیه صدام و مهمان‌نوازی دولت و ملت ایران در آن دوره، بر فراهم کردن زمینه‌های استفاده بیش از پیش فرصت‌های همکاری تاکید کرد.

بارزانی ضمن تشکر از ایران و رهبری انقلاب اسلامی ایران افزود: بار دیگر برای ما و دوستانمان ثابت شد که ایران در شرایط سخت بدون کم‌ترین توقعی پشتیبان ما بوده است و ما هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم. ایران همواره حامی ما بوده و تحولات اخیر بار دیگر آن را ثابت کرد.

او با اشاره به ضرورت استمرار مقابله با گروه تروریستی داعش افزود: امکان ندارد حاکمیت تروریسم را بپذیریم و شکست قطعی آنها با هماهنگی کشورهای منطقه مقدور و میسر خواهد بود.

رییس اقلیم کردستان عراق در همین ارتباط از تلاش‌های مستمر ایران در ارایه مشورت‌ها و مساعدت‌های به موقع و موثر تقدیر کرد و حمایت‌های ایران برای تقویت ثبات و امنیت و حمایت از وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران را ستود و گفت: ما بر وحدت ملی و یکپارچگی عراق و حمایت کامل خود از دولت عبادی برای تشکیل سریع کابینه تاکید می‌کنیم.

ظریف: از هر توافق اقلیم کردستان و دولت عراق حمایت می‌کنیم/ بارزانی: از ایران مهمات می‌خواهیم 

ظریف و بارزانی پس از دیدار در نشست خبری مشترک حضور یافتند.


 مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف در اربیل ضمن خیر مقدم به وزیر خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: با همکاری دو کشور خطر داعش از میان برداشته شود.

ظریف نیز در این نشست خبری تاکید کرد: خوشحالم که در خدمت برادران کرد هستم. وی از مهمان نوازی گرم دولت عراق و اقلیم کردستان و مردم خوب این کشور قدردانی کرد و گفت: تمامیت ارضی و ثبات و توسعه عراق برای ما به معنای امنیت و ثبات ایران است.

وی ادامه داد: خطر افراط و ترور در عراق تنها بر علیه یک قوم یا یک کشور مانند عراق و سوریه نیست بلکه این خطر برای کل منطقه و جهان است. داعش خطری علیه کرد، شیعه و گروه های مذهبی و اقلیت ها است و حتی این خطر علیه کسانی است که با داعش مصالحه کرده و از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: ما در کنار مردم عراق در این مبارزه خواهیم بود و بسیار خوشحالیم که با درایت همه گروههای سیاسی روند تشکیل دولت عراق صورت می گیرد و امیدواریم یک دولت مقتدر تشکیل شود و ما در کنار عراق هستیم.

ظریف افزود: ما از هر دولتی که نتیجه رای مردم باشد با جدیت و قدرت حمایت می کنیم و بر همین اساس نیز از دولت حیدرالعبادی که با رای مردم انتخاب شده حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: از هر توافقی بین اقلیم کردستان و دولت عراق حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که وزیر کشور ایران اعلام کرده که وضعیت کردها را ساماندهی خواهد کرد، اظهار داشت: ما از هر کمکی در این راستا دریغ نخواهیم کرد اما هیچ نیروی نظامی در عراق نداریم و با افتخار از توافق دولت عراق حمایت می کنیم.

ظریف همچنین در ادامه این نشست تاکید کرد: از هر گونه توافق بین دولت عراق و کردها حمایت می کنیم و امیدواریم به توافق خوبی برسند.

وی افزود: غرب به تعهداتش نسبت به دولت مرکزی عراق عمل نکرده است.

وی ادامه داد: امروز همه مردم عراق با یک دشمن مشترک مواجهند،پیام رهبر انقلاب و دولت ایران آن است که همه باید با هم باشند و اتحاد داشته باشند که تروریست از میان برداشته شود.

همچنین بارزانی نیز در پاسخ به این سئوال که آیا اقلیم کردستان از ایران درخواست مهمات داشته است، بیان کرد: از ایران درخواست مهمات کردیم و می خواهیم با کمک مهمات ایران، خطر داعش را به حداقل برسانیم.

ظریف وارد سلیمانیه شد

وزیر امورخارجه پس از نشست خبری در اربیل  به سلیمانیه رفت . در سلیمانیه ضمن شرکت در ضیافت نهار جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق، به گفتگو با وی پرداخت.


وزیر امورخارجه در سلیمانیه ضمن شرکت در ضیافت نهار جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق، به گفتگو با وی  پرداخت.

ظریف پس از دیدار با طالبانی سفر سه روزه خود را پایان داد و بعد از ظهر روز سه شنبه راهی تهران شد . 

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق سومین سفر وی در طول یک سال گذشته به این کشور بود ظریف در بدو ورود به دستگاه دیپلماسی نیز به عنوان اولین سفر رسمی خود به عراق رفت . 

ایران همواره حمایت خود را از عراق اعلام کرده است . 

 

کد N467772

وبگردی