آفتاب

سکوت امارات درباره حمله هوایی به شورشیان لیبی

سکوت امارات درباره حمله هوایی به شورشیان لیبی

تهران – ایرنا – امارات متحده عربی روز سه شنبه درباره ادعای مقام های آمریکایی مبنی بر این که هواپیماهای جنگی آن کشور به صورت پنهانی به اهداف شبه نظامیان شورشی لیبی حمله کرده اند، اظهارنظری نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوظبی، مقام های آمریکا روز دوشنبه گفته بودند که هواپیماهای جنگی امارات با استفاده از پایگاه های هوایی مصر به مواضع شبه نظامیان شورشی در لیبی در شمال آفریقا حمله کرده اند.

یک مقام اماراتی در پاسخ به فرانس پرس گفت که کشورش هیچ واکنشی به چنین گزارش هایی نشان نمی دهد.

بر اساس این گزارش، روزنامه الخلیج چاپ امارات که روابط نزدیکی با مقام های این کشور دارد روز سه شنبه در سرمقاله خود نوشت که تبدیل شدن لیبی به خواستگاه و سرچشمه تروریسم، نه تنها خود این کشور بلکه کشورهای همسایه و منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

این روزنامه خواستار تشکیل یک ائتلاف عربی برای دست زدن به اقدامات فوری و موثر بر اساس راهبردی شفاف برای رویارویی با این بیماری همه گیر شد که نام های مختلفی مانند ˈداعشˈ، ˈانصار الشریعهˈ در لیبی یا ˈاخوان المسلمینˈ دارد که باید ریشه کن و نابود شود.

ˈانور قرقاشˈ وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز در همین هفته از اتهامات مشارکت امارات در حملات هوایی به شورشیان که برای نخستین بار در روزنامه آمریکایی ˈنیویورک تایمزˈ منتشر شد، انتقاد کرد.

یک مقام آمریکا روز دوشنبه با تایید گزارش نیویورک تایمز به شرط ناشناس ماندن به فرانس پرس گفت که امارات به این حملات هوایی دست زده است.

بر اساس این گزارش،دو مقام آمریکایی همچنین گفتند که خود آمریکا هیچ نقشی در این حملات هوایی نداشته و کمکی نیز به آن نکرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، نخستین حمله هوایی یک هفته پیش به اهداف شبه نظامیان شورشی در طرابلس از جمله یک انبار کوچک سلاح صورت گرفته است.

در دومین دور حملات هوایی که در اوایل روز شنبه صورت گرفت، سکوهای پرتاب موشک، خودروهای نظامی و یک انبار در جنوب طرابلس، هدف قرار گرفت.

بر این اساس، احتمالا هدف این حملات، جلوگیری از تصرف فرودگاه طرابلس بوده است، اما نیروهای شبه نظامی در نهایت آن را تصرف کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، امارات که میلیاردها دلار برای خرید هواپیماهای جنگی و دیگر سلاح های پیشرفته ساخت آمریکا، صرف کرده است، هواپیمای جنگی، هواپیماهای سوختگیری هوایی و خدمه هواپیمایی خود را برای بمباران لیبی اعزام کرده و قاهره نیز پایگاه های هوایی خود را در اختیار نیروهای اماراتی قرار داده است.

هر چند قاهره، ادعاهای شبه نظامیان شورشی را درباره حمله هوایی مصر به مواضع آنها در طرابلس رد کرده است، اما هنوز درباره ادعاهای استفاده نیروی هوایی امارات از پایگاه های هوایی مصر، اظهارنظری نکرده است.

خاورم**1486**1144**1010
کد N467632

وبگردی