آفتاب
ایندیپندنت:

مسدود کردن "بزرگراه جهادگران" بهترین راه جلوگیری از پیوستن افراطیون به داعش است

مسدود کردن "بزرگراه جهادگران" بهترین راه جلوگیری از پیوستن افراطیون به داعش است

یک روزنامه بریتانیایی با اشاره به حضور چشمگیر افراطیون این کشور در میان تروریست های حاضر در سوریه و عراق، به دولت انگلیس توصیه کرد که بهترین راه برای جلوگیری از این کار مسدود کردن مسیری است که به "اتوبان جهادگران" معروف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایندیپندنت در گزارشی به قلم "پاتریک کوکبورن" با اشاره به حضور افراطیون انگلیسی در جمع تروریست های حاضر در سوریه و عراق به لندن توصیه می کند که بهترین کار برای جلوگیری از ادامه این کار بازداشت این افراد در مرز ترکیه و هنگامی است که آنها قصد ورود به خاک سوریه را دارند.

از آغاز بحران سوریه، ترکیه تبدیل به کریدوری برای انتقال تسلیحات به شورشیان فعال در این کشور عربی شد. علاوه بر آن افراطیون سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا نیز که قصد پیوستن به تروریست های فعال در سوریه را داشتند نیز ابتدا به ترکیه آمده و سپس با حضور در مرز این کشور با سوریه وارد آن می شدند.

به نوشته ایندیپندنت، این مسیر یا همان کریدور در میان تروریست ها به "اتوبان جهادگردان" معروف شده است.

در همین رابطه طی ماه گذشته کشورهای غربی فهرستی شامل اسامی پنج هزار تروریست را به ترکیه مخابره کرده و از مقامات آنکارا خواستند تا از بازگشت این افراد به غرب جلوگیری کند.

نقشه ارائه شده توسط روزنامه نیویورک تایمز در مورد مسیرهای انتقال افراط گرایان و همچنین تسلیحات به ترکیه و توزیع آن در سوریه

رسانه های غربی اخبار و گزارش های متعددی درباره نحوه سفر تروریست ها به ترکیه وسپس نقل مکان آنها به سوریه منتشر کرده اند که همگی حکایت از سهولت امر انتقال افراطیون از ترکیه به سوریه دارد.

نگرانی مقامات انگلیس که در سال های اخیر با افزایش افراط گرایی روبرو بوده به موجب حادثه هفته گذشته به شدت افزایش یافته از همین رو لندن در تلاش است تا با استفاده از ائمه جماعت میانه رو از رشد تفکرات افراطی در میان جوانان بریتانیایی و پیوستن آنها به گروه های تروریستی جلوگیری کند.

بر اساس گزارش های تایید شده از سوی مقامات غربی، در حال حاضر، حدود هفت هزار تروریست فقط از کشورهای اروپایی و آمریکا در سوریه حضور دارند و این در حالی است که دولتهای این کشورها کاملا در جریان سفر آنها و حضورشان در ناآرامی های سوریه قرار دارند.

بر اساس گزارشهای موجود، فرانسه و انگلیس در میان کشورهای غربی بیشترین تروریست را به سوریه اعزام کرده اند. در ماه می سال جاری میلادی مقامات دست کم 9 کشور از جمله چند کشور اروپایی به همراه نماینده ای از آمریکا نشستی را در بلژیک برای یافتن راهکار مناسب جهت جلوگیری از حضور افراطیون غربی در بحران سوریه برگزار کردند.

بر اساس اعلام دولت بلژیک در این نشست مقامات کشورهایی همچون ترکیه، مغرب، اردن و تونس نیز حضور داشتند. در همین رابطه وزارت کشور بلژیک اعلام کرد: بروکسل که در ماه های گذشته گامهایی برای مقابله با این پدیده (حضور تروریستهای غربی درسوریه) برداشته در نظر دارد رایزنی های خود با اروپا و سایر کشورها را در این زمینه افزایش دهد.

بر اساس این اعلام، مقابله با بازگشت این تروریستها به اروپا هدف اصلی این رایزنی ها است . اتحادیه اروپا در ابتدای سال جاری میلادی هشدار داده بود که شمار جوانان اروپایی که در حال سفر به کشورهایی همچون سوریه، سودان و سومالی هستند رو به افزایش است. به گفته مقامات اروپایی این جوانان برای پیوستن به القاعده و دیگر گروههای تروریستی به این کشورها سفر می کنند.

رهبران اروپایی از آن هراس دارند که شهروندان اروپایی سفر کرده به سوریه با دیدگاه هایی افراطی تر و در حالیکه آموزشهای مختلف نظامی را پشت سر گذاشته اند به کشورهای خود بازگردند که این امر می تواند مشکلات زیادی را برای غرب به وجود بیاورد.

کد N467541

وبگردی