آفتاب
هادوی‌تهرانی:

صلح پایدار در جهان جز با روی آوردن به دین میسر نمی‌شود

صلح پایدار در جهان جز با روی آوردن به دین میسر نمی‌شود

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز امنیت پایدار و صلح عادلانه در جهان جز با دین قابل دستیابی نیست و تحقق دین در ابعاد مختلف نیاز به همکاری تمام ادیان الهی دارد و عالمان دینی پیشگامان این صحنه هستند و باید کاری کنند که دین در تمام ابعاد افراد به وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی در نهمین دوره نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات با کلیسای ارتدوکس روسیه با محوریت «اقلیت‌های دینی و ضرورت همزیستی مسالمت آمیز در جهان»، با بیان این‌که «گفت‌وگوهای این‌چنینی فرصتی است که ما بتوانیم مفاهیم دو طرف را بهتر درک کنیم» اظهار کرد: ما با این نشست‌ها می‌توانیم به یک فهم مشترک در زمینه‌های مختلف برسیم. قطعا در بستر این گفت‌وگوها نقاط مشترکی فراهم می شود که باید اساس همکاری مشترک شود.

وی تصریح کرد: گفت‌وگوی بین ادیان به شکل‌های مختلف در سطح جهان برگزار می‌شود و گاهی در سطح کوچک‌تری. نکته‌ای که در این اجلاس‌ها مورد توجه است این است که بحث افراط‌گرایی که بارها در اجلاس ادیان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در بسیاری از موارد ضعیف عمل کرده است و در این نشست‌ها زاویه دید افراد و برگزارکنندگان به نوعی محدود است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در دنیای کنونی حوادثی باعث شده افراطی‌گری در شکل اسلامی آن دیده شود. فجایع اخیر به دست گروهک‌های تروریستی داعش، نمونه معاصر این افراطی‌گری اسلامی است و قبل از این گروه، گروه‌هایی همچون طالبان در این راستا فعالیت می‌کردند. اما آن چه که مهم است، این است که افراطی‌گری محدود به اسلام نمی‌شود و این افراطی‌گری را ما در سایر ادیان نیز مشاهده می‌کنیم.

هادوی‌تهرانی ادامه داد: در دنیای معاصر با برخی از صحنه‌های آزاردهنده مواجه می‌شویم که مربوط به سایر ادیان به غیر از اسلام است مثلا آنچه در غزه می‌بینیم نمونه‌ای از افراطی گری یهود است که توسط صهیونیست‌ها انجام می‌شود. حوادث میانمار و کشتار مسلمانان توسط بودایی‌های افراطی نیز یکی دیگر از این افراطی‌گری‌های جهان یهود است.

وی گفت: اولین مساله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که افراطی‌گری محدود به اسلام نیست و در قالب غیراسلامی در ادیانی همچون یهود، بودایی و مسیحیت نیز شاهد افراطی‌گری هستیم. جنگ‌های خونین بین مسیحیان بین ارتدوکس و پروتستان که در اروپای مرکزی رخ داد نمونه‌هایی از افراطی گری مسیحیت بود و در جریاناتی سیاه‌پوستان آمریکایی توسط مسیحیان آن منطقه مورد هجوم واقع شدند. این هم نمونه‌ای از افراطی‌گری مسیحیت است. بنابراین اگر می‌خواهید افراطی‌گری را نفی کنید باید به تمام ادیان الهی و غیرالهی در این راستا توجه کنید. پس افراطی‌گری را در تمامی ادیان می‌توان دید.

این استاد اخلاق افزود: یکی از بزرگترین خطراتی که مجموعه‌های سیاسی جهان در تلاش هستند آن را پررنگ کنند افراطی‌گری اسلامی است و این افراطی‌گری را به نوعی پوشش می‌دهند که افراد اجازه ورود به سایر افراطی‌گری‌ها در سایر ادیان را پیدا نکنند. بزرگترین خطر جهان معاصر همین افراطی‌گری اسلامی است که ما دچار آن شدیم. یک سری از دموکراسی لیبرال‌ها می‌خواهند طوری جلوه دهند که اسلام مقصر تمام این افراطی‌گری‌ها است. جنبش لیبرال دموکراسی به عنوان یک جنبش فکری و عقیدتی درصدد سست کردن پایه‌های دین اسلام است و آن‌ها می‌خواهند در رویارویی با دین آنچه را که خودشان می‌خواهند ارائه دهند و این جنبش از اوایل قرن نوزدهم میلادی شکل واقعی به خود پیدا کرد و ما شاهد سلطه لیبرال دموکراسی بر تفکر جهان هستیم.

هادوی‌تهرانی تصریح کرد: از سال 2000 میلادی شاهد حضور فعال جریان‌های لیبرال دموکراسی در گفت‌وگوی ادیان هستیم و امروز اگر اندیشمندان دینی به دنبال حفظ ارزش‌های معنوی و دینی در تاریخ بشر هستند، باید به فکر این افراطی گری‌ها باشند. اگر دنیا نتواند به یک مشارکت در زمینه دینداری برسد ما در ادامه تاریخ قطعا شاهد فروریختن ارزش‌های دینی در بین مردم هستیم.

وی افزود: این جنگ‌هایی که در جهان امروز می‌بینیم برخی از آن‌ها برخاسته از جریانات دینی نیست بلکه پشت آن‌ها افراطی‌گری‌های جریان‌های غیردینی قرار دارد و آن‌ها تجهیزات و مدیریت این جنگ‌ها را بر عهده گرفته‌اند. امروز امنیت پایدار و صلح عادلانه در جهان جز با دین قابل دستیابی نیست و تحقق دین در ابعاد مختلف نیاز به همکاری تمام ادیان الهی دارد و عالمان دینی پیشگامان این صحنه هستند و باید کاری کنند که دین در تمام ابعاد افراد به وجود بیاید. این تهدیدات امروز محدود به یک دین خاص نیست بلکه تمام ادیان را با خطر مواجه کرده است و نوک پیکان حمله آن فقط نباید به سمت اسلام باشد. اگر اسلام در این صحنه پیروز نشود هیچ دین دیگری به پیروزی نمی‌رسد. اسلام به دلیل قابلیت‌هایی که دارد این چنین در جهان مورد هجمه واقع شده است.

هادوی تهرانی در پایان گفت: لیبرال دموکراسی‌ها دیدند که اسلام می‌تواند بر پایه دین یک دولت مدرن را درست کند و آن‌ها وقتی این تفکر دینی را دیدند چاره‌ای جز تخریب دین ندارند و اگر می‌خواهیم جلوی تخریب آن‌ها را بگیریم باید تمامی ادیان الهی در این راستا مشارکت کنند. آنچه می‌تواند صلح پایدار را در جهان پدید آورد تفکر و اندیشه دینی است و آنجایی که اعتدال معنا پیدا می‌کند جایی است که ارزش‌های دینی خود را نشان دهد.

انتهای پیام

کد N467449

وبگردی