آفتاب

منابع آگاه از تلاش قطر برای آزادی گروگان های خارجی در سوریه خبردادند

منابع آگاه از تلاش قطر برای آزادی گروگان های خارجی در سوریه خبردادند

تهران - ایرنا - منابع آگاه از تلاش های قطر برای آزادی گروگان های خارجی که در دست گروه های تروریستی در سوریه قرار دارند، خبر دادند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، یک منبع آگاه قطری که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزییات بیشتر از جمله نام گروگان ها، گفت که چهار تبعه آمریکایی که در سوریه مفقود شده بودند، اکنون شناسایی شده اند و قطر می کوشد تا زمینه آزادی آن ها را فراهم کند.

رویترز افزود: این ابتکار عمل قطر همزمان شده با تلاش های این کشور کوچک در جهت رد اتهاماتی که از سوی برخی همسایگانش و نیز سیاستمداران غربی مبنی بر حمایت دوحه از گروه های تروریستی در عراق و سوریه مطرح شده است.

دوحه حمایت از گروه های وابسته به ˈالقاعدهˈ را رد کرده است.

بر اساس همین گزارش، قطر به عنوان یکی از کشورهای ثروتمند منطقه خاورمیانه از برخی گروه های معارض دولت ˈبشار اسدˈ در سوریه حمایت می کند و در آزادی شماری از اسرای خارجی گروه های تروریستی در سه سال جنگ این کشور، ایفای نقش کرده است.

آخرین مورد از وساطت قطر، به مساله آزادی ˈپیتر تئو کرتیسˈ گروگان آمریکایی مربوط می شود که حدود دو سال پیش توسط گروه تروریستی ˈجبهه النصرهˈ وابسته به القاعده در مرز سوریه با ترکیه ربوده شده بود.

رویترز افزود: وزارت خارجه قطر در این زمینه اظهار نظری نکرده است، اما یک منبع آگاه نزدیک به دولت این کشور بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد که واشنگتن با همکاری دوحه در حال تلاش برای آزادی شماری از گروگان های آمریکایی در سوریه است.

یکی از سرکردگان گروه های تروریستی فعال در سوریه نیز از طریق ˈاسکایپˈ به رویترز گفت که قطر به صورت مستمر در حال تلاش برای آزادی گروگان های خارجی در سوریه است.

وی افزود: قطر از ارتباطات خوبی با گروه های مختلف برخوردار است و تلاش برای آزادی گروگان ها در اولویت های دوحه قرار دارد.

یکی دیگر از مقام های گروه های معاند دولت سوریه که در دوحه مستقر است نیز خبر تلاش های قطر برای آزادی گروگان های خارجی را تایید کرد، اما درباره تعداد گروگان ها اطلاعاتی نداد.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: قطر از مناسبات خوبی با گروه های (مسلح) مختلف در سوریه برخوردار است و به همین دلیل است که تلاش هایش در جهت آزادی اسرا نتیجه بخش بوده است.

در واشنگتن نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور در دو سال گذشته تلاش های زیادی را برای جلب حمایت کشورهای دیگر در جهت آزادی اتباع آمریکایی گروگان گرفته شده در سوریه به کار بسته است.

برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه از گروه های مختلف تروریستی در عراق و سوریه حمایت می کنند و تامین منابع مالی و تسلیحاتی مورد نیاز آن ها برای اجرای حملات انتحاری و تروریستی را بر عهده دارند.

خاورم**9156**1651
کد N467185

وبگردی