آفتاب
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

گفت‌وگوی ادیان از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر عصر حاضر است

گفت‌وگوی ادیان از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر عصر حاضر است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: اسلام و مسیحیت از سوی خدای واحدی آمده و پیام واحدی برای بشر آورده است. شاید به تناسب برهه‌های تاریخی در ظاهر تفاوت‌هایی داشته باشند. اما آنها به سوی حقیقتی یگانه بشریت را راهنمایی می‌کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: اسلام و مسیحیت از سوی خدای واحدی آمده و پیام واحدی برای بشر آورده است. شاید به تناسب برهه‌های تاریخی در ظاهر تفاوت‌هایی داشته باشند. اما آنها به سوی حقیقتی یگانه بشریت را راهنمایی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب در نهمین دور نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات با کلیسای ارتودکس روسیه با محوریت " اقلیت‌های دینی و ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان" اظهار کرد: موضوع تعاملات میان دینی و همزیستی پیروان ادیان، در تاریخ بشر هیچ گاه به گستردگی امروز نبوده است. گویا بشر هرگز این چنین اهمیت تعاملات را درک نکرده بود و امروز برگ نوینی از تاریخ ادیان ورق خورده است. جای تعجب نیست که گفت‌وگوی ادیان به یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر عصر حاضر تبدیل شده است.

وی افزود: اساسا گفت‌وگو مستلزم گشودن فضایی برای دیگری و پذیرش آن از سوی دیگران است. از این رو گفت‌وگوی ادیان نه تنها به اشتراک نهادن نگرش‌ها با پیروان دیگر ادیان است، بلکه مواجهه با دیدگاه‌های متفاوت است. مواجهه‌ای نه از سر سلطه یافتن و یا ابطال دیگری، بلکه به انگیزه کشف بینش‌های جدید.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه افزود: مبانی همزیستی مسالمت آمیز و تعامل اسلام و مسیحیت را می‌توان در فطرت انسانی، تعامل وحیانی و تجربه تاریخی جستجو کرد اگر ما معتقد به همزیسیتی مسالمت آمیز هستیم باید از راه فطرت بشری این همخوانی ایجاد شود. تردیدی نیست که صلح و امنیت در پرتو همزیستی و تعامل به ارمغان می‌آید.

نواب تصریح کرد: همزیستی مسالمت آمیز با زندگی فطری انسان‌ها نیز سازگارتر است، زیرا در موقعیت صلح و به دور از برتری‌جویی رشد و تعالی انسان‌ها مهیا می‌شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: به رغم تنوع فرهنگ‌ها و مکاتب و وجود تفاوت‌ها و حتی تعارضات آشکار میان ادیان، اشتراکات و مشابهات آنها به مراتب بیشتر است و باید بر این امر تاکید بیشتری داشته باشیم. اسلام و مسیحیت از سوی خدای واحدی آمده و پیام واحدی برای بشر آورده است. شاید به تناسب برهه‌های تاریخی در ظاهر تفاوت‌هایی داشته باشند. اما آنها به سوی حقیقتی یگانه بشریت را راهنمایی می‌کنند.

نواب در پایان گفت: هدف از گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت خصوصا در این برهه حساس از زمان تنها مجادلات نظری گفت و شنود در مبانی کلامی و الهیاتی یکدیگر نیست هر چند ضرورت ایجاد گفت‌وگو در زمینه‌های کلامی و مبانی اعتقادی دو دین در جایگاه خود بسیار مهم و تعیین کننده است و باید بدان توجه شود. اما نباید از نظر دور داشت که کلام و الهیات علم دفاع از آموزه‌های دینی را در دستور کار دارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، پرتو ییری و سرگی زواناریو رئیس امور خاورمیانه در کلیسای روسیه با بیان اینکه خاورمیانه از نظر منطقه و تعدد ادیان برای خیلی از کشورها حائز اهمیت است، اظهار کرد: یکی از جذابیت‌هایی که خاورمیانه برای سایر کشورها دارد، منابع طبیعی آن است که خیلی از کشورها دوست دارند این منابع را به دست بیاورند و این باعث شده که جنگ و حوادث تاریخی بسیار زیادی در این منطقه رخ دهد. ما باید تلاش خود را بر این بگذاریم که مردم با هم یک رابطه صلح آمیز داشته باشند.

وی افزود: تلاش تمام فعالان دینی باید برای رسیدن به زندگی مسالمت آمیز باشد. بر همین اساس کلیسای ارتودکس روسیه هم به دور از هرگونه نژاد پرستی وارد این عرصه شده است.

رئیس امور خاورمیانه در کلیسای روسیه تصریح کرد: یکی دیگر از درگیری‌های خاورمیانه مساله فلسطین و اسراییل است که ما همواره به دنبال راه‌های دیپلماتیک برای حل این بحران هستیم. در ابتدای قرن بیستم خاورمیانه به یک منطقه ناامن تبدیل شد و همان گونه که گفتم منابع طبیعی این منطقه یکی از عواملی است که ناامنی را برای مردم آن به همراه دارد و یک سری از کشورهای اروپایی با متهم کردن کشوری همچون عراق، به کشتار سلاح جمعی وارد این منطقه شد و ما از تمام مردم دنیا می‌خواهیم که جنگ را در این مناطق متوقف کنند و سازمان ملل باید اقداماتی اتخاذ کند تا امنیت مجددا در این مناطق فراهم شود.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائلی که امنیت خاورمیانه را بر هم زد بهار عربی بود که نه تنها بهاری نبود بلکه زمستان را برای مردم به ارمغان آورد و امنیت و هماهنگی اقلیت‌ها را از نظر سیاسی و اجتماعی بر هم زد و تمام تلاش ما در کلیسا این است که شرایط آرام را به این منطقه بزرگ برگردانیم و کلیسای ارتودکس ایران نیز می‌تواند در این راستا و رفع مشکلات کمک زیادی کند.

انتهای پیام

کد N467129

وبگردی